Osudy českého divadla po druhé světové válce: Divadlo a společnost 1945-1955
- 526 stránek
- 19 hodin čtení
První část autorova projektu dějin divadla po roce 1945.






První část autorova projektu dějin divadla po roce 1945.
Objemné dílo amerického historika, původem právníka, dodnes uchvacuje jak dokumentární, tak literární hodnotou. Zevrubně a živě, jakoby z očitého svědectví nejen popisuje tažení, bitvy a způsob života španělského vojska, ale i způsob života domorodého obyvatelstva, jeho společenskou organizaci a kulturu. Dovede i barvitě postihnout krásy mexické přírody. V předmluvě k českému vydání připojili Č. Loukotka a O. Nahodil stručný obraz objevů, charakteristiku domorodé Ameriky v době conquisty i obraz dějin, kultury a způsobu života původního obyvatelstva Mexika před španělským vpádem i po dobytí.
Jindřich Černý, divadelní kritik, ve své knize vypracoval ucelený umělecký a osobní portrét Dany Medřické, jedné z největších ženských hereček moderního českého divadla. Podrobně sleduje uměleckou a životní dráhu pražské rodačky, která z pražské konzervatoře záhy odchází do divadla v Brně, Plzni a nakonec v Praze. Tato kniha, která se obrací ke všem, kdo Danu Medřickou a divadlo stále milují, je doplněna bohatou fotografickou přílohou a přehledem rolí této umělkyně.
Divadelní historik Jindřich Černý se v monografii důkladně věnuje pozoruhodné osobnosti českého divadla a filmu, Eduardu Cupákovi. Hercův dramatický osud zachycuje v kontextu společenských událostí, podrobně rozebírá Cupákovy divadelní, filmové i rozhlasové role a čtenáři představuje i jeho soukromí. Zdařilý portrét někdejší velké hvězdy.
Osobní a umělecký portrét Jiřiny Štěpničkové (1912 - 1985), neprávem opomíjené, a přesto jedné z nejvýznamějších reprezentantek českého herectví 20. století, která se stala po roce 1948 obětí komunistické justice. 256 stran + 36 příloha
Fotografická přiloha v knize. Lužice v díle L.Kuby
Autor sleduje v monografii umělecký vývoj jednoho z významných představitelů naší mladší herecké a režisérské generace. Vychází z jeho hereckých rolí a ukazuje na těsné spojení Krejčova herectví a režisérství. Rozebírá jednotlivá představení, která nastudoval jako režisér a která patří k výrazným, mnohdy diskutovaným činům moderní režisérské práce. 1. vydání.