Je tomu právě dvacet let, kdy u nás posledně vyšla pedagogicky zaměřená práce o kontrapunktu: byl to druhý díl Hůlovy Nauky o kontrapunktu, věnovaný instrumentální polyfonii. Během let se Hůlova Nauka (včetně svého prvního dílu, vydaného už v roce 1958) skvěle osvědčila a současně sestala pro posluchače středních a vysokých hudebních škol i pro širší veřejnost literaturou tím nedostupnější, o co žádanější. Jeho nová, nyní už jednosvazková Nauka o kontrapunktu zestručňuje a kondenzuje výklad do rozsahu menšího, aniž by však pomíjela cokoliv podstatného z pojednávané látky a aniž by cokoliv slevila z vysoké úrovně autorových pedagogických prací. Učebnici proto uvítají především instrumentalisté a zpěváci na konzervatořích, kteří tento nesnadný předmět zvládají ve třetím a čtvrtém ročníku, a ovšem i jejich učitelé. Kniha jistě zaujme i hudebníky a hudební pedagogy, kteří sice už dávno odrostli školním lavicím, ale chtějí si osvěžit či doplnit své znalosti.
Zdeněk Hůla Knihy






Zlomek dnů
- 116 stránek
- 5 hodin čtení
„Zlomek dnů“ je básnická prvotina malíře a sochaře Zdenka Hůly, je to kniha padesáti dvou obrazů-haiku, které vznikly během roku 2018 jako soubor maleb na papíře organicky propojených s textem v jeden výtvarný celek, v netradiční kaligrafii. Jednotlivé listy uchopují barvou, znakem a slovem jedinečný a sdílený prožitek 52 týdnů roku 2018.
Netradiční monografie ve formě rozhovorů dvou přátel - výtvarného umělce a bohemisty - o malířství, sochách, vztahu k umění, o plánech a realizacích, o barvách, tvarech a motivech, o světle, kamenech, stromech, krajině a taky trochu o životě. Rozmlouvali spolu v místech, kde výtvarná díla Zdenka Hůly vznikala (ateliér, kamenický provoz), a prošli se lokalitami, kde jsou teď umístěna (hvězdárna, soukromý pozemek či depozitář). Nespěchali, pouť časem a prostorem si užili (2007-2021). Postupně se přidal třetí hlas, fotografie výtvarných prací, jenž nakonec v této knize dominuje
Kniha, vysvětlující přístupně problémy nauky o harmonii i čtenářům majícím alespoň základní hudebně teoretické vzdělání, "probírá kromě obvyklé látky ještě šesti zvuky a sedmi zvuky, a to jak v systému terciovém, tak i ve tvarech kombinovaných ze dvou nebo tří kvintakordů, stylisaci harmonické věty ve skladbě klavírní, komorní a orchestrální, harmonický systém celotónový a kvartový a některé jevy v hudbě novější". (Autor v úvodu) Na rozdíl od starších učebnic, kde byla věnována pozornost především vypracování číslovaného basu, používá příručka číslovaného basu pouze k tomu, aby si začátečník osvojil základní harmonická pravidla a správný způsob vedení hlasů. Ke každé probrané látce jsou připojeny ukázky z hudební literatury v chronologickém pořadu. K harmonisaci je použito především národních písní našich i cizích, ale i velkého množství svěžích a půvabných melodií vytvořených autorem.
Kniha, vysvětlující přístupně problémy nauky o harmonii i čtenářům majícím alespoň základní hudebně teoretické vzdělání, "probírá kromě obvyklé látky ještě šesti zvuky a sedmi zvuky, a to jak v systému terciovém, tak i ve tvarech kombinovaných ze dvou nebo tří kvintakordů, stylisaci harmonické věty ve skladbě klavírní, komorní a orchestrální, harmonický systém celotónový a kvartový a některé jevy v hudbě novější". (Autor v úvodu) Na rozdíl od starších učebnic, kde byla věnována pozornost především vypracování číslovaného basu, používá příručka číslovaného basu pouze k tomu, aby si začátečník osvojil základní harmonická pravidla a správný způsob vedení hlasů. Ke každé probrané látce jsou připojeny ukázky z hudební literatury v chronologickém pořadu. K harmonisaci je použito především národních písní našich i cizích, ale i velkého množství svěžích a půvabných melodií vytvořených autorem.