15 pohledů na školskou matematiku
- 278 stránek
- 10 hodin čtení







Publikace se zabývá otázkami vyučování matematice na našich školách v souvislosti s historickým vývojem didaktiky jako tvorby školy. Studuje různé přístupy k vyučování matematice, rozvíjení myšlení, vizuální reprezentace a otázky kurikula.
Cílem knihy je ukázat, že matematika souvisí s životem společnosti, s její kulturou reprezentovanou např. literaturou, výtvarnou tvorbou, architekturou, studiem přírody i techniky. Matematika je významnou složkou vzdělání moderního člověka, pomáhá mu orientovat se ve světě, porozumět mu. Kniha obsahuje četné příklady a ilustrace. Je srozumitelná čtenáři se znalostmi elementární matematiky na středoškolské úrovni. Obsahuje i ukázky ze školské praxe a příklady kultury vyučování matematice.
Publikace je určena pro širokou laickou veřejnost. Autoři chtějí čtenáře přesvědčit, že matematika může přispívat porozumění světu, že je užitečným nástrojem orientace člověka v realitě a že tato disciplína může být i zajímavá. Čtenář má příležitost osvěžit si matematiku základní školy a měl by se přesvědčit, že žáci základní školy se neučí matematiku zbytečně: měli by ji umět na příslušné úrovni používat. Nejen to: rodiče by měli poznat, že studium matematiky přispívá růstu duševního potenciálu dětí. Kniha je členěna do 2 částí. První obsahuje 7 pohledů na matematiku: O souborech, O číslech, O závislostech, O geometrii, O vyjadřování, O strukturách, O matematice a myšlení. Druhá část přináší ukázky několika setkání s matematikou: Jak dítě poznává čísla, Dětská kresba jako prostředek neverbálního vyjadřování, Celek a část, Jak počítáme, Pravděpodobnostní pohled na svět, Matematika a finance a další.
Kniha se orientuje na čtenáře, kteří poznávali matematiku na střední škole, a to nejen na ty, kteří měli matematiku rádi, ale i na ty, pro něž nebyla matematika zcela srozumitelná, avšak přece jen je nějakým způsobem přitahuje, buď jako složka kultury moderního člověka, nebo jako součást jejich profesionální přípravy. Autoři jsou přesvědčeni, že takovýto druhý pohled na známé souvislosti pomůže si mnohé ujasnit, utřídit si jevy a porozumět jim. Publikace jen v několika případech jde nad rámec středoškolské matematiky. Cílem autorů je předvést matematiku jako pozoruhodný a zajímavý svět, který stojí za pozornost. Kniha je bohatě ilustrována a je doprovázena pro odlehčení několika kresbami různých autorů a ukázkami náročnějších matematických textů. Všechny úlohy v knize jsou vyřešeny a slouží k porozumění studované teorie.
Pracovní sešit, který doplňuje učebnici, je nutný pro procvičování učiva. Je určen pro dopisování, dokreslování a vybarvování.
Znáte shodná a podobná zobrazení? Možná ano, ale afinní a projektivní transformace už spíše ne. Tato kniha od autora známé publikace Umění vidět v matematice informuje o deseti základních transformacích v rovině a neobvyklým způsobem, v rámci u nás dostupné literatury, spojuje analytický a syntetický přístup k této problematice. Výklad vychází ze znalostí a zkušeností středoškoláka, jeho poznatky o shodném a podobném zobrazení shrnuje a prohlubuje. Nově pak zavádí afinní a projektivní transformace roviny a pro srovnání i kruhovou inverzi. Předností publikace jsou její mnohé inspirace z přírody i ze zdánlivě odlehlých oborů lidské činnosti. Přinášejí podněty, které s nimi geometrii spojují a jejichž podobnost si většinou neuvědomujeme. Kniha je členěna do 14 kapitol, z nichž 2 mají ráz intermezza (jazyk geometrie, pokrývání roviny). K samostatnému promýšlení učiva slouží sbírka úloh, která je součástí publikace.
Metodická příručka neobsahuje přesné návody, ale vysvětlení a rady, náměty a upozornění na různé interpretace učiva. Ukazuje rovněž na souvislosti s učivem ostatních ročníků, aby mohl učitel počítat s možností nápravy nedostatků v dalším období.
Konstruktivistické přístupy k vyučování. Odborná publikace je určena učitelům (zejména učitelům matematiky na základních školách) a studentům učitelství, které by měla dovést k zamyšlení nad současnými metodami vyučování a nad tím ,jak je zkvalitnit. Autoři v knize přestavují moderní pohled na podstatu vyučování, který zachycuje světové trendy v pedagogice a psychologii. Ukazují, jakým způsobem probíhá u žáků poznávací proces, jakým způsobem ho ovlivnuje osobnost učitele i samotného žáka nebo sociální klima ve třídě. Vysvětlují vztah mezi realitou a jejím obrazem v myšlení žáka a v učivu. Srovnávají současný transmisivní způsob vyučování s moderním vyučováním konstruktivním. A právě na vyučování matematice a na řadě příběhů z praxe formulují zajímavě a srozumitelně zásady didaktického konstruktivismu.