Mira Holzbachová
Byla žačkou Anny Dubské, studovala na škole Émile Jaques-Dalcroze v Hellerau u Drážďan (Německo), u Rudolfa Labana a Kurta Joosse v Hamburku (Německo), Irmy Duncan v Paříži. Absolvovala dramatické oddělení pražské konzervatoře (1922), krátce byla elévkou činohry Národního divadla v Praze. Její taneční a pedagogický styl syntetizoval různorodé vlivy, které na ni působily, její tvorba se vyvíjela v kontaktu s českou uměleckou avantgardou (byla členkou sdružení Devětsil, spolupracovala s Osvobozeným divadlem, Jiřím Frejkou, Jindřichem Honzlem ad.). V roce 1924 mistryní ČSR v krasobruslení. Choreografické kreace Míry Holzbachové byly osobitou modifikací pantomimy prolnuté s tancem, od poloviny 20. let s výrazným sociálním akcentem (od 1931 choreograficky spolupracovala se svazem Dělnických divadelních ochotníků českých), angažovala se v době občanské války ve Španělsku. Z choreografických prací vzbudily pozornost např. Internacionála (1926), Hlasy nad Tajgou (1933), Madame Evropa (1937). Po okupaci Československa odjela do Anglie a poté do USA. Působila v New Yorku, New Jersey, Ohiu, Kalifornii. V emigraci zůstala sedm let a nadále se věnovala tanečním aktivitám. Věnovala se studiu indiánských kmenů, sbírala indiánské pověsti a pohádky. Z tohoto pobytu vytěžila dvě knihy: "Amerika, země Indiánů" a "Děti tropického slunce.
otavinka.blog.cz