Autor v publikaci představuje psychoanalýzu jako napínavou, stále se vyvíjející a hledající vědu o člověku. Kniha se zabývá problematikou nevědomí, vývojem analýzy ve 20. století, vývojem, dynamikou a strukturou osobnosti, tématem učení, otázkou tělesna a tělesnosti v psychosomatice, vztahovostí, účinnými faktory v psychoterapii, prostor je věnován i skupinové psychoterapii a vztahu psychoanalýzy k politice a kulturně-společenskému dění. Představuje náčrt hlubinné psychologie osobnosti, jež zahrnuje jak zdraví, tak i abnormální vývoj. Autorův příspěvek spočívá zejména ve snaze o integraci hlubinného psychologického, behaviorálního i humanistického pojetí člověka na pozadí psychoanalytického výkladu a porozumění, ale i o integraci často kontroverzně koncipovaných psychoterapeutických představ coby hermeneutického výkladu potíží a problémů pacienta, či coby víceméně objektivních poruch a zábran v psychickém vývoji, ve zdravém psychickém fungování.
Michal Černoušek Pořadí knih







- 2003
- 1997
Evropské dějiny pro děti
- 96 stránek
- 4 hodiny čtení
Nádherně ilustrované dějiny pro děti. Konkrétně jde o přiblížení evropských dějin a evropské identity. V knize není načrtnuta jen historická linie, ale nachází se zde i polemika, zda vůbec existuje Evropa, jaké jsou její geografické hranice, jaké národy a etnika tvoří Evropu atd. Samotná historická linie začíná v antickém Řecku a později v Římské říši. Autor pokračuje tzv. barbarskými královstvími přes středověk (zmíněna je i Sámova říše a Velká Morava) až po současnost. Zajímavostí je akcent na společenský rozměr, když autor dává do pozornosti např. města, trhy, školy, karneval, vědu, stroje a peníze.
- 1996
- 1996
Autor psychoanalytickou metodou odhaluje psychologické faktory a mechanizmy, které u Luthera vedly k intenzivním mystickým zážitkům a následně pak ke vzniku protestantského hnutí.
- 1994
Šílenství v zrcadle dějin
- 224 stránek
- 8 hodin čtení
Pohled na šílenství jako jev, který vždy provázel vývoj lidstva a se kterým se musela společnost vyrovnávat.
- 1990
Děti a svět pohádek
- 200 stránek
- 7 hodin čtení
Pohádky mají ve vývoji malého dítěte nezastupitelné místo. Vnášejí do jeho světa smysl a řád a nabízejí mu polarizované, srozumitelné obrazy dobra a zla a podporují rozvoj citového prožívání, sdělují mu informace o mravních dimenzích lidského života a mají i terapeutickou hodnotu. Kniha přináší studie o jednotlivých pohádkách: Popelka (o sourozenecké rivalitě, čistotnosti, o odpoutávání od matky), Perníková chaloupka (o sourozenecké solidaritě, o nenasytnosti, o proměnách mateřské postavy, o vývoji k nezávislosti), Sněhurka a sedm trpaslíků (o žárlivosti, narcismu, otcovské zradě a každodenní práci), Princ Bajaja (o mýtu hrdiny, maskulinitě, o chlapeckém ideálu, o symbolice trojky), Dlouhý, Široký a Bystrozraký (o boji proti zlu, o přechodových rituálech, o dostatečně dobrém otci a identifikaci s ním), Červená karkulka (o pokušení, o lykantropii, o vztahu dívenky k maskulinitě, o nevyzrálé erotice, o existenciální krizi puberty). Dále kniha obsahuje studie Význam čertů v pohádkách (zlehčení zla, vykonavatelé trestu) a Pohádky jako průprava k řešení problémů a Pohádky a dvojí tvář ideálu (o problému ztotožňování a o přitažlivosti špatného ideálu).
- 1988
Knížka napsaná formou rozhovorů přibližuje výklad snů z hlediska psychologie.




