Norman Mailer byl americký prozaik, novinář a esejista, který se řadí mezi průkopníky tzv. nového žurnalismu. Jeho díla často zkoumají syrovou realitu amerického života, násilí a psychologii moci. Mailerův styl je známý svou bezprostředností, silnými mužskými postavami a pronikavým pohledem na společenské a politické otázky. Neustále balancoval na hranici mezi fikcí a fakty, čímž posouval hranice literárního vyprávění.
Základní otázka, kterou si Norman Mailer v knize Americký sen klade, nezní Kdo zabil Kennedyho?, ale Kdo byl Oswald?, protože jediné zodpovězení druhé otázky nás může přivést k odpovědi na první. Lee Harvey Oswald uprchl v roce 1959 do Sovětského svazu a byl poslán do Minsku, kde dva a půl roku žil pod stálým dohledem KGB, která ho podezřívala, že je agentem CIA. V roce 1993 Norman Mailer strávil v Rusku šest měsíců a rozmlouval s Oswaldovými přáteli a láskami a natočil exkluzivní rozhovory s důstojníky KGB.
Americké tajemství je rekonstrukcí života ambiciózního a osudem těžce zkoušeného Lee Harveye Oswalda. Vůbec poprvé zevrubně líčí jeho dosud nezmapované kroky v Minsku, všímá si i jeho neradostného dětství a služby v námořní pěchotě a zachycuje události, jež pro Oswaldově návratu do USA v roce 1961 vedly k tragické události v Dallasu v roce 1963.
Beletrie, memoáry, reportáž nebo historiografie? Vše v jednom svazku.
Mistrovské dílo novináře, esejisty, dramatika, režiséra a slavného spisovatele
Normana Mailera. Kniha Armády noci (The Armies of the Night, 1968) je dalším
jedinečným příkladem fascinující Mailerovy schopnosti experimentovat se žánrem
románu. Spisovatel a novinář Mailer v ní literárně zpracovává velkou
historickou událost – protestní pochod na Pentagon v říjnu 1967 v rámci
kampaně proti válce ve Vietnamu – a umně při tom propojuje fikci se
skutečností. Dílo obsahuje dvě knihy, z nichž každá přináší pohled na
významnou událost z odlišné perspektivy. V první, nazvané Dějiny jako román,
popisuje své vlastní zážitky účastníka pochodu. Skutečnost, že vše vypráví ve
třetí osobě, vtiskuje knize naprosto nevšední dynamiku a zároveň umožňuje
autorovi, aby uplatnil svůj vypravěčský talent, pověstný humor i schopnost
pronikavé analýzy. Druhá kniha nese název Román jako dějiny. V ní se čtenáři
protestní pochod představuje v historických a společenských souvislostech.
Mailer v této části referuje o genezi události, jejích příčinách,
organizátorech a vůdcích. Samotný pochod pak líčí z perspektivy nezúčastněného
reportéra. Právě tato literární forma umožnila Mailerovi pronikavě odkrývat
problémy soudobé společnosti. Kniha Marilyn je fotografickou psychohistorií
slavné herečky z roku 1973, která tvoří výjimku mezi mnoha životopisy této
pozoruhodné osobnosti. Jejím autorem je taktéž renomovaný americký spisovatel,
novinář a scenárista Norman Mailer, jenž byl za své literární dílo dvakrát
odměněn Pulitzerovou cenou a jednou získal také Národní knižní cenu. Původně
byl Mailer požádán, aby napsal předmluvu ke knižnímu souboru fotografií
Marilyn Monroe. Avšak její osobnost a životní osudy ho tak zaujaly, že se
práce nakonec rozrostla na celý románový životopis, jak sám dílo nazývá.
Doplněná o řadu známých i méně známých snímků předních světových fotografů je
kniha unikátní a originální výpovědí o nesnadném a složitém životě slavné
herečky.
Marilyn Monroe, ikona amerického filmu, legenda, mýtus, „anděl sexu“, symbol šedesátých let — přestože na jejich počátku Marilyn jako šestatřicetiletá zemřela…A čtenář již tuší, že se mu do rukou nedostane jen obvyklý výčet faktů z jejího života, bezkrevný soupis filmů, které natočila, ani bulvární popis jejího rozporuplného soukromí (i když v případě Marilyn se ani těmto historkám autor nemohl vyhnout). Jak sám Mailer říká: „Život, jako byl ten její, není příznivě nakloněn běžným životopisným prostředkům… a tíhne k toulkám na hranici magie.“
Románová reportáž o historickém letu Apolla 11 a přistání prvních lidí na Měsíci je prokládána psychologickými, filozofickými i společensko-kritickými úvahami o smyslu průzkumu vesmíru a kritikou současné americké společnosti. Jde také o zevrubnou studii tří kosmonautů, kteří se vydali dobýt vesmír a kterých autor zbavuje aureoly hrdinů a ukazuje je jako živé bytosti. Zachycuje i miniportréty představitelů NASA a celé širší pozadí výpravy; zachycuje přípravu letu, jeho průběh, přistání na Měsíci a návrat na Zem.
„Špionážní román, který ze všech ostatních špionážních románů dělá trpaslíky,“ napsal americký recenzent, a je nutno dodat, že zdaleka ne pouze svým rozsahem, ale filozofickým a ideologickým vhledem do zpravodajské džungle studené války od založení CIA na konci čtyřicátých let dvacátého století po konec osmdesátých let. Norman Mailer proplétá skutečnost a fikci, skutečné postavy a události s fiktivními postavami a událostmi takovým způsobem, že mezi jedním a druhým nenalézáme sebemenší stopu po neorganickém švu. Román se od běžné špionážní literatury liší naprostou absencí obvyklých žánrových rekvizit, staví se jako nepřikrášlené a upřímné memoáry a profesní bilancování svého vypravěče, řadového člena Firmy, který s rukopisem (překopírovaným na mikrofilm) v bezvýchodné osobní a profesionální situaci prchá do Sovětského svazu.
Mailerovy schopnosti, zkušenosti a nesmírný přehled, stejně jako pečlivé studium materiálů dosud nepřístupných veřejnosti povyšují fiktivní skutečnost na realitu, která díky zvoleným literárním postupům působí reálněji než samotné dějiny. Duch Děvky je poslední velký román Normana Mailera a jeden z jeho nejčtivějších, nejhlubších svým záběrem a navzdory četným detailům a změnám vyprávěcích technik i nejnapínavější právě díky pevnému spojení s reálnými postavami a reálnou politickou situací.
Osobnost Adolfa Hitlera fascinuje historiky, spisovatele, novináře, filmaře a psychology více než šedesát let. I přes množství biografií, románů a studií zůstává zásadní otázka: odkud pochází Hitlerova nenávist a zlo, které rozpoutal? Může se něco takového opakovat?
Norman Mailer ve svém „ďábelském“ románu hledá odpovědi na tyto otázky prostřednictvím vypravěče Dietera, agenta zpravodajské skupiny vedené Mistrem-Ďáblem. Dieter se rozhodne sepsat příběh rakouské rodiny, v níž se v roce 1889 narodil Adolf Hitler. Je obeznámen s historií této rodiny, neboť Alois, Adolfův otec, byl jeho dlouholetým klientem. Dieter má schopnost nahlédnout do Adolfových myšlenek a pocitů a dokonce je ovlivňovat.
Přes sardonického vypravěče se seznamujeme s Adolfovými prarodiči, rodiči a sourozenci, odhalují se poměry v manželství jeho otce a incestní vztahy, které vedly k Adolfovu narození. Mailer brilantně spojuje fikci s realitou, mísí smyšlené postavy a události se skutečnými. Jeho ďábelský vypravěč zobrazuje život jako boj mezi metafyzickým dobrem a zlem, kde Bůh a Ďábel neúnavně bojují o své pozice a každá duše se stává cílem jejich bitvy. V případě „klienta“ Adolfa je jasné, kdo v této bitvě zvítězil…
Hlava osmnáctiletého puberťáka je plná nevyřešených problémů s vlastní matkou a sporů s mocným otcem. Hledání smyslu života tlumočené skrz vulgární náhledy na společnost i úzkou rodinu vyústí v poslední výlet před tím, co má nastat a co nechtěl žádný americký kluk v šedesátých letech poznat zblízka.
V druhém díle Mailerova historického románu dále sledujeme příběh čtyř Menenhetetových životů po bitvě u Kadeše. Krutý i smyslný svět se před námi otevře ještě hlouběji. Intriky a magické obřady, korunovační slavnosti, všudypřítomný vliv bohů na život prostých i vznešených Egypťanů, to vše v této knize utváří ucelený obraz tak nepodobný tomu, co o starém Egyptě známe z učebnic a muzeí.... celý text