Úmluva CMR zavedla jednotnou úpravu podmínek přepravní smlouvy v mezinárodní silniční nákladní dopravě, zejména pokud jde o přepravní doklady a odpovědnost dopravce. Česká republika k Úmluvě přistoupila v roce 1976 (vyhlášená pod č. 11/1975 Sb., ve znění sdělení č. 108/2006 Sb. m. s.). Ustanovení Úmluvy jsou pro smluvní strany mezinárodní přepravní smlouvy v silniční nákladní přepravě závazná (kogentní), jejich výklad však může v praxi přinášet potíže. Komentář, který přináší tato kniha, identifikuje nejčastější sporné situace vznikající v praxi mezi odesílatelem, dopravcem a příjemcem, nabízí jejich konkrétní řešení, ale přitom také nabádá zúčastněné strany, aby dbaly své obecné preventivní povinnosti a tak předem bránily vzniku škody. Díky hutnému, ale srozumitelnému výkladu knihu ocení nejen právní odborníci, ale především zaměstnanci dopravních, logistických, zasílatelských a také exportních či importních firem, kteří denně s ustanoveními Úmluvy CMR přicházejí v praxi do styku.
Radek Novák Pořadí knih






- 2020
- 2020
Mezinárodní přepravní doklady
- 124 stránek
- 5 hodin čtení
Publikace Mezinárodní přepravní doklady systematicky zachycuje dokumenty, které se využívají při mezinárodní přepravě zboží (nákladů, zásilek) podle jednotlivých dopravních oborů (módů). V knize je pojednáno o přepravních listinách, z doprovodných dokladů pak zejména o tzv. House konosamentu a o neutrálním leteckém nákladním listu, které mají v praxi zásadní význam. Publikace se věnuje nejen samotným mezinárodním přepravním dokumentům, ale v příslušném kontextu pojednává také o souvisejících pasážích mezinárodních úmluv, o unijních předpisech, eventuálně i o vnitrostátní legislativě, které zachycující jednotlivé přepravní listiny, a to vždy se zřetelem k jejich používání v praxi. Kniha obsahuje detailní popis nejvýznamnějších mezinárodních přepravních dokladů, a to jak nákladních listů, tak i náložných listů (konosamentů). V přílohách jsou pak uvedeny příklady v praxi používaných mezinárodních přepravních dokladů, v některých případech i konkrétně vyplněných.
- 2020
Máte doma malou sbírku známek z dětství, nebo jste pokročilý sběratel? Či jste snad investor hledající nové alternativní produkty? Kniha Poštovní známky – koníček, nebo investice? je na českém, a podle rešerší autora i na celosvětovém trhu unikátním dílem. Popisuje velice čtivým a zábavným způsobem nejen celosvětově nejrozšířenější sběratelskou zálibu, ale přibližuje i cenotvorné a investiční aspekty poštovních známek. Cílem je ukázat laické, ale i odborné veřejnosti, že poštovní známky opravdu nejsou jen zastaralým koníčkem pár lidí ze starší generace, ale že se jedná o velice živý sběratelský a investiční obor, kterému se věnují desítky miliónů lidí po celém světě, včetně mnoha proslulých investorů. Citujeme z knihy: „Odhadovaný obrat na globálním trhu se známkami se pohybuje kolem 10 000 000 000 $ ročně (ano, to je 10 miliard dolarů!) a asi 10 % z toho (1 miliarda USD) činí obchod se vzácnými a investičními známkami. Obrat s poštovními známkami v České republice je odhadován na úrovni kolem 1 miliardy Kč/rok – ani to není špatné, že?“ Tato kniha je nezbytná nejen pro všechny amatérské a pokročilé sběratele, ale i pro investory do alternativních forem majetku, protože v této oblasti poskytuje všestranný a doposud nikde nepublikovaný ucelený přehled. Dozvíte se v ní od zkušeného sběratele a investora vše, co potřebujete o tomto tématu vědět.
- 2018
Mezinárodní silniční nákladní přeprava a zasílatelství
- 392 stránek
- 14 hodin čtení
Publikace se věnuje problematice mezinárodní silniční nákladní přepravy a dopravy, a související problematiky zasílatelství.
- 2018
Vliv římského práva na vybrané instituty práva mezinárodního obchodu
- 220 stránek
- 8 hodin čtení
Na svou dobu velmi vyspělý systém římského práva silně ovlivnil vznik a vývoj kontinentálního práva a tvoří základ evropského právního systému. Bez znalosti základů římského práva tak lze jen stěží chápat některé současné právní istututy, včetně institutů práva mezinárodního obchodu. Autoři této publikace si vytyčili za cíl sledovat některé instituty římského práva v jejich vývoji k současným institutům práva mezinárodního obchodu. Jde zejména o smlouvu o mezinárodní koupi zboží, smlouvu o přepravě a náložný list (konosament), ale třeba také o rozhodování právních sporů v rozhodčím řízení. Hlavním pramenem pro hledání počátků právního systému lex mercatoria, který dnes tvoří součást práva mezinárodního obchodu, jsou edikty cizineckého praetora, jehož úkolem bylo poskytování právní ochrany při obchodních stycích Římanů s cizinci, případně cizinců s cizinci na půdě římského státu. Kniha nabízí podrobný rozbor klíčových pasáží ediktů cizineckého praetora a díky tomu též neotřelý pohled na instituty práva mezinárodního obchodu, které jsme zvyklí vnímat pouze jako efektivní prostředky k uskutečnění mezinárodních obchodních transakcí.
- 2016
Námořní nákladní přeprava
- 296 stránek
- 11 hodin čtení
Námořní nákladní přeprava je nejjrozšířenějším, nejvýznamnějším a bezesporu i nejstarším přemisťováním, které na naší planetě existuje.
- 2013
Publikace obsahuje nejnovější odborné a vědecké poznatky týkající se jednoho z nejdůležitějších segmentů dopravy. Svým zaměřením a obsahem se snaží postihnout relativně různorodé, avšak vzájemně provázané problémové okruhy mezinárodní nákladní silniční dopravy (mezinárodní kamionové dopravy) a související problematiky zasílatelství. Obsahově je monografie zaměřena nejen na dopravní infrastrukturu, dopravní prostředky, technologické a provozní řízení silniční dopravy, ale podrobně řeší také právní úpravu podnikatelské činnosti v silniční dopravě a problematiku právního a zejména pak smluvního zabezpečení mezinárodní kamionové dopravy. V tomto kontextu se věnuje jak dvoustranným dohodám (vč. vstupních povolení), tak dohodám mnohostranným. Samostatná pozornost je v publikaci věnována problematice zasílatelství, které je s mezinárodní kamionovou dopravou provázáno a je významné i z pohledu profitability podnikatelských subjektů působících ve vnitrostátní, ale především v mezinárodní kamionové dopravě. V souvislosti s účinností tzn. nového občanského zákoníku (od 1. ledna 2014) dochází ke změnám také v právní úpravě problematiky silniční nákladní dopravy. I těmito změnami se publikace v patřičných souvislostech zabývá. Za unikátní lze považovat paralelní výklad staré a nové právní úpravy, včetně objasnění rozdílů pomocí vlastních komentářů.
- 2012
Přepravní, zasílatelské a logistické služby
- 392 stránek
- 14 hodin čtení
Ústředním předmětem této knihy jsou přepravní, zasílatelské a logistické služby, a to od jejich teoretického vymezení až po jejich charakteristiku a aplikovaný rozbor souvisejících problémových okruhů v jejich jednotlivých segmentech. Publikace definuje podnikatelské subjekty dopravce, operátory, zasílatele a poskytovatele logistických služeb na úrovních 3PL a 4PL, působící na trhu těchto služeb, specializované poskytovatele v segmentu kurýrních, expresních a balíkových služeb. Ukazuje, jak je pro praktické řízení procesů poskytování těchto služeb nezbytné nejen pochopení samotných principů, na nichž tyto služby fungují, ale rovněž poznání a aktivní využití ovlivňujících faktorů.
- 2003
Mezinárodní kamionová doprava plus
- 250 stránek
- 9 hodin čtení
- 2001
Nákladní doprava a zasílatelsví
- 480 stránek
- 17 hodin čtení
Kniha je zaměřená pro středoškolské studenty dopravních škol. Kniha je vlastně potřebná ke studium.




