Knihobot

Oskar Kokoschka

    1. březen 1886 – 22. únor 1980

    Oskar Kokoschka byl rakouský umělec, básník a dramatik. Je nejvíce známý svými expresionistickými portréty a krajinami. Jeho díla se vyznačují intenzitou a hloubkou psychologického vhledu.

    Oskar Kokoschka
    Oskar Kokoschka (1886-1980)
    Oskar Kokoschka and the Prague Cultural Scene
    Oskar Kokoschka a blízké tváře
    Oskar Kokoschka a pražská kulturní scéna
    Orfeus a Eurydiké
    Můj život
    • Můj život

      • 327 stránek
      • 12 hodin čtení
      4,0(4)Ohodnotit

      Vlastní životopis rakouského malíře a kosmopolity Oskara Kokoschky. Základem životopisu jsou nahrané vzpomínky z let 1969 až 1970. Tvoří podklad k jeho formulacím, vyprávění o životě a umění, k líčením a příběhům jeho myšlení, cítění a konání. Kokoschka vykládá o duchovním obsahu své tvorby, vypráví o významných umělcích a osobnostech, vyjadřuje svou angažovanost ve věcech veřejného života, zaujímá kritické stanovisko k aktuálním otázkám. Dobové události zachytil i ve své umělecké tvorbě, námětech svých obrazů, portrétech významných osobností i v psaných projevech. Životopis je doplněn o stať Ludvíka Kundery:

      Můj život
    • Známý příběh o bájném pěvci Orfeovi, který se vydává do podsvětí hledat svou lásku Eurydiké je v Kokoschkově adaptaci osobní zpovědí nešťastného a životem zhrzeného umělce. Spolu s milovanou ženou ztratil chuť žít i schopnost tvořit. Mezi řádky této stylizované, osobitě expresionistické hry plné obrazů, emocí, symbolů a skrytých významů čteme příběh o nešťastné lásce Oskara Kokoschky k Almě Mahlerové. Dvouletý vášnivý vztah Oskara a Almy zanechal v srdci odmítnutého milence hořké zklamání. Nedosažitelnost zbožňované bytosti ho drásal natolik, že se dobrovolně přihlásil během 1. světové války na frontu, kde utrpěl vážná zranění a jeho psychická muka se zážitky z bitevního pole jen zhoršila. To vše je obsaženo v Kokoschkově fascinující a vrcholně poetické hře stvořené v myšlenkách ještě na nemocničním lůžku během rekonvalescence z válečných zranění a o tři roky později zapsané zpaměti. Hranice mezi realitou a představami je zcela prostupná a ztracený Orfeus Kokoschka se pomalu utápí v tomto strašidelném světě a předem prohraném souboji mezi mužem a ženou, věčném tématu autorovy tvorby. Orfeus a Eurydiké je čtvrtou a vrcholnou hrou tohoto evropského malíře, grafika, básníka a publicisty, jehož obrazy položily základ novému uměleckému vidění a jeho hry expresionistickému dramatu.

      Orfeus a Eurydiké
    • Publikace se věnuje výhradně období, kdy Kokoschka pobýval v Československu. Komentáře u vybraných děl z let 1934-1938 poukazují na Kokoschkův vliv na české umělecké prostředí a tamější inspirační zdroje jeho tvorby. Jednotlivé eseje přibližují Kokoschkův soukromý i veřejný život, ale také jeho politické názory a angažovanost proti vzhámající se politice nacistického Němdecka. Závěrečná část je doplněna o tvorbu a krátké biografie českých tvůrců, jako byli Friedrich Feigl, Bohdan Heřmanský, Willy Nowak, Emil Filla, František Janoušek, nebo zástupců umělecké emigrace v Československu – Johna Heartfielda a Johannese Wünstena.

      Oskar Kokoschka a pražská kulturní scéna
    • Oskar Kokoschka ((1886-1980) is one of Austria’s finest and most revered Expressionist artists. His paintings are renowned and admired for their vivid color and restless energy. This significant book focuses on the early portraits that Kokoschka painted in Vienna and Berlin on the eve of World War I. Perhaps the best known and most highly esteemed of all his works, these portraits are wonderful examples of Kokoschka’s use of exaggeration and distortion of color to convey deep emotion and psychological tension. They also present a fascinating look at many of the important intellectual figures of the era, for their subjects include Peter Altenberg, Adolf Loos, Alma Mahler, and Kokoschka himself (in his Self Portrait as Knight Errant). This beautifully illustrated book includes not only these arresting oil portraits but also some of Kokoschka’s drawings of the same sitters and a selection of the postcards, fans, and posters he made for the Wiener Werkstätte in the period before the portraits were completed, all of which shed light on his early development. There are also discussions by eminent authorities on the culture and history of Vienna and Berlin in the prewar period; Kokoschka’s shift from Art Nouveau to Expressionism; his place within the German and Austrian Expressionist movements; his reception in the United States; and much more.

      Oskar Kokoschka: early portraits from Vienna and Berlin, 1909 - 1914 ; [this catalogue has been published in conjunction with the Exhibition Oskar Kokoschka: Early Portraits from Vienna and Berlin, 1909 - 1914, Neue Galerie New York, 15 March - 10 June 2002 ; Hamburger Kunsthalle 5 July - 29 September 2002]
    • Oskar Kokoschka (1886-1980) ist als Maler wie als Schriftsteller in erster Linie als Expressionist bekannt und als solcher berühmt geworden. Sein Erstlingswerk, Die träumenden Knaben (1907 in nur wenigen Exemplaren erschienen), ist unter den von ihm selbst illustrierten Texten insofern eine Rarität, als es textlich schon dem Expressionismus, malerisch aber noch dem Jugendstil der Wiener Werkstätten nahesteht. Die Gustav Klimt gewidmete Ausgabe ist mit farbintensiven, an Hinterglasmalereien erinnernden Lithographien ausgestattet – märchenhaften Szenen in leuchtenden Farben, ein Stil, der danach im Werk Kokschkas nicht wieder zu finden ist. Das Thema der erwachenden Sexualität aber, die Sehnsucht nach Zärtlichkeit und die Angst vor besitzergreifender Brutalität, ist sein Thema geblieben.

      Die träumenden Knaben. Der weiße Tiertöter
    • Die legendäre Erzählung von Albert Ehrenstein mit den kongenialen Illustrationen von Oskar Kokoschka. Die Erzählung »Tubutsch« von Albert Ehrenstein ist 1911 in Wien bei Jahoda und Siegel erstmals erschienen und gilt als das Meisterwerk des vor allem als Lyriker bekannten Autors. Ehrenstein verfasste sie bereits 1908 innerhalb weniger Wochen. Der Text erregte Aufsehen in Wien wie in Berlin: Alfred Döblin und Ernst Blass schrieben Rezensionen, selbst Karl Kraus, in dessen »Fackel« 1910 das Gedicht »Wanderers Lied« von Ehrenstein erschienen war, äußerte sich positiv. In der Hauptfigur Karl Tubutsch stellt sich Ehrenstein selber dar. Tubutsch sucht beim Flanieren durch die Gassen Wiens nach dem eigenen Ich, findet aber nur groteske Bilder, die seine düsteren Phantasien und seine Todessehnsucht beflügeln. Die Ausgabe enthält die Illustrationen, die Oskar Kokoschka für die Erstausgabe geschaffen hat.

      Tubutsch