Vlastislav Tůma Knihy






Vozidla s pohonem všech kol 4x4
- 380 stránek
- 14 hodin čtení
Stoupající poptávka po vozidlech s pohonem všech kol vyvolává u zvídavých automobilových příznivců hlubší zájem o uspořádání pohonných systémů těchto vozidel. Vysvětlit jak tyto systémy fungují, je cílem této publikace, určené nejen pro studenty středních a vysokých škol, ale i pro techniky akreditovaných dovozců, pracovníky značkových servisů a všechny příznivce motorismu, kteří se zajímají o konstrukci automobilů. Uspořádání a funkci převodného ústrojí přibližuje kniha čtenářům na základě schémat, technických kreseb včetně řezů rozdělovacími (redukčními) převodovkami, diferenciály, volnoběžkami a dalšími konstrukčními skupinami typickými pro vozidla s pohonem všech kol. Publikace zahrnuje popisy nejen zajímavých konstrukcí soudobých i nedávno vyrobených vozidel, ale i těch které upadly v zapomnění, často jen z nedostatku prostředků na jejich zavedení do hromadné výroby. Stručný obsah ÚVOD DO TERÉNU I NA SILNICI ÚVOD DO KONSTRUKCE POHONNÝCH ÚSTROJÍ OKÉNKO DO HISTORIE TEORIE JÍZDY (MEZI)NÁPRAVOVÉ PASIVNÍ A SAMOČINNĚ OVLÁDANÉ SPOJKY SILNIČNÍ A TERÉNNÍ VOZY S MOTOREM NAPŘÍČ OSOBNÍ A TERÉNNÍ VOZY S MOTOREM PODÉL NÁKLADNÍ TERÉNNÍ VOZY DIFERENCIÁLY NÁPRAVY A KOLA ÚPRAVY DO TERÉNU
Publikace seznamuje s konstrukcí automobilů typové řady VAZ a vysvětluje funkci jednotlivých soustav, které jsou klíčové pro složitější opravy a seřizování. Čtvrtá kapitola se podrobně věnuje motoru, zaměřuje se na unifikovanou hlavu válců a palivovou soustavu, zejména karburátory a jejich seřizování, přičemž zmiňuje i vstřikovací verze, do jejichž systémů by se nemělo zasahovat. Kniha nenahrazuje dílenskou příručku ani návod k obsluze, ale rozšiřuje dokumentaci, kterou majitelé nových automobilů dostávají při koupi. Obsahuje popis základních konstrukcí a návody na drobné opravy motoru, podvozku a karoserie. V části o elektrické instalaci jsou uvedena základní schémata zapojení a náčrty pro výrobu speciálního nářadí z běžných hutních polotovarů. Největší pozornost je věnována základnímu typu VAZ 2101, z něhož vycházejí ostatní modely. Publikace se zaměřuje na vozidla vyrobená před rokem 1990, zejména karburátorové varianty dovážené během prvních dvaceti let importu. Sledování konstrukčního vývoje ukazuje, že změny se týkají hlavně palivových soustav, zatímco základní díly motoru a převodového ústrojí zůstaly beze změny. Důraz je kladen na odborný přístup k opravám motorů s vstřikováním, doporučuje se svěřit je autorizovaným servisům. V kapitole o stanicích technické kontroly jsou uvedeny nebezpečné závady, které mohou ovlivnit způsobilost vozidla. Samostatná kapitola se věnuje terénnímu vozidlu VAZ 2121 s podrobným popisem p