Knihobot

Iain Banks

    16. únor 1954 – 9. červen 2013

    Iain M. Banks byl skotský autor science fiction, který proslul svými komplexními a propracovanými vesmíry. Jeho díla často zkoumají témata moci, společnosti a lidské povahy v rozsáhlých galaktických impériích. Banks vynikal v proplétání filozofických úvah s napínavými dějovými liniemi a vytvořením originálních technologií a kultur. Jeho jedinečný styl a hluboké zamyšlení nad budoucností lidstva z něj činí nezapomenutelného vypravěče žánru.

    Iain Banks
    Most
    Vraní ulice
    Líc a rub
    Vodíková sonáta
    Kultura 3. K čemu jsou zbraně
    Kultura 2. Hráč
    • Kultura 2. Hráč

      • 400 stránek
      • 14 hodin čtení
      4,3(60543)Ohodnotit

      Kultura – společnost lidí a strojů – už dala světu mnoho velkých hráčů. Jedním z nich je Jernau Morat Gurgeh, Hráč, pán každé herní desky, přemožitel počítačů, stratég. Znuděný úspěchem odcestuje do kruté a neskutečně bohaté Azadské říše, zahrát si jejich slavnou hru. Hru složitou jako sám život, jejíž vítězové se stávají císaři. Vysmívaný, vydíraný, takřka zavražděný Gurgeh přijímá pravidla hry a výzvu svého života, která téměř nepochybně skončí jeho smrtí

      Kultura 2. Hráč
    • Muž, který má rád zbraně, štvaný démony vlastní minulosti. Muž, který je sám o sobě nejúčinnější zbraní. Násilím brání dalšímu, snad horšímu násilí. Psychopatický robot, který rád řeší problémy svým vlastním, brutálním způsobem. Ti oba patří do "Zvláštních okolností“, tajné výzvědné služby Kultury. Kultura, společnost strojů a lidí, řízená stroji a lidé zde žijí v naprostém dostatku. Nebezpečí číhá venku za hranicemi vlivu Kultury, ze strany sousedních „primitivnějších“ společností. Oddělení „Zvláštní okolnosti“, tajná výzvědná služba Kultury, má za cíl sledovat okolní soustavy, zkoumat společnosti, které tam žijí a případné hrozby eliminovat dříve, než budou moci Kulturu ohrozit. Agenti Zvláštních okolností mají za úkol společnosti infiltrovat a učit se od nich a sbírat informace. Kultura po Zakalwem žádá další práci. Vysílá jej vyhledat dávného učitele a mentora do politicky nestabilní hvězdné soustavy a zverbovat ho do jejích služeb. Platba, kterou Zakalwe požaduje, je setkání se ženou, ke které ho silně poutá jeho záhadná minulost.

      Kultura 3. K čemu jsou zbraně
    • Vodíková sonáta

      • 572 stránek
      • 21 hodin čtení
      4,2(18962)Ohodnotit

      „Měli bychom vždy mluvit pravdu, pokud se neocitneme v situaci, kdy by to bylo naprosto nemorální a pošetilé.“ Gziltové, prastará civilizace řízená na základě na armádních struktur, ačkoli sama je až přehnaně mírumilovná, měli svůj podíl na zrodu Kultury. Málem se stali jedním z jejích zakládajících členů, avšak v posledním okamžiku se rozhodli zůstat mimo. Nyní Gziltové učinili kolektivní rozhodnutí nastoupit cestu, kterou před nimi vyšlapaly miliony jiných civilizací – vstoupit do Záře a povznést se k nové, nekonečně bohaté a rozmanitější existenci. Uprostřed příprav je však zničeno vrchní velení. Zdá se, že v incidentu má prsty Vyr Cossont, nadporučík (v záloze. Vyr toužila jen po dokonalém provedení nesmírně těžké skladby zvané Vodíková sonáta, nezajímala ji ani Záře, ani politika. Nyní je její život vzhůru nohama a Vyr na útěku. Jediným společníkem, pomocníkem a snad přítelem se stal stařičký repasovaný android, který se prohlašuje za avatara Kultury. Jejím úkolem je najít nejstaršího žijícího člověka, může starého přes devět tisíc let. Ten jediný by mohl vědět, co se tehdy dávno skutečně stalo. Poslední dny gziltské civilizace budou plné nebezpečí a budoucnost se zdá být velmi nejistá. Vodíková sonáta je další román série Kultura od fenomenálního autora fantastiky Iaina M. Bankse.

      Vodíková sonáta
    • Šestá kniha z cyklu Kultura. Před mnoha lety obloha dštila kamení a oheň a takový nápor staré impérium nevydrželo. Země, které se vymanily z jeho svazující hegemonie, mají nastolit nový světový pořádek. Zvláště dva lidé vidí tento proces v širších souvislostech. V zimním paláci má králova nová lékařka více nepřátel, než si zprvu uvědomuje:Její protivníci ovšem nevědí, že nemá ve svém arzenálu jen léky… V jiném paláci zahorami má ve službách královraha protektora jeho hlavní tělesný strážce také své nepřátele. Ti ale dokážou udeřit mnohem rychleji a on s nimi bojuje mnohem tradičnějšími prostředky. Kniha je příběhem dvou příběhů. Oba spějí k dramatickému vyvrcholení, oba jsou spolu spjaty víc, než hrdinové tuší, a oběma je společným jmenovatelem klam, láska a zrada. Román je mistrovskou ukázkou toho, co autor (na českém knižním trhu proslulý Vosí továrnou) dokáže na vrcholu svých tvůrčích sil. Přeložil Viktor Janiš.

      Líc a rub
    • Vraní ulice

      • 565 stránek
      • 20 hodin čtení
      3,9(275)Ohodnotit

      Ponurý skotský bard Iain Banks, jeden z nejoriginálnějších současných britských spisovatelů, tentokrát přichází se ságou rodiny McHoanových a jejích četných temných tajemství. Kromě pátrání po strýčku Rorym, jenž kdysi zmizel za záhadných okolností, poutá pozornost hlavního hrdiny Prentice McHoana hlavně sex, drogy, smrt a otázky po přítomnosti Boží na tomto nešťastném světě – jak ostatně znalce Banksova díla ani v nejmenším nepřekvapuje. Román, který začíná výbuchem v krematoriu, a končí vykřičníkem. První vydání.

      Vraní ulice
    • 3,9(10610)Ohodnotit

      V roce 1984 se svou prvotinou Vosí továrna (česky 1998) prorazil tento britský autor jednou provždy do světa krásné literatury i do světa sci-fi literatury. Román Most (z jeho tvorby v oblasti krásné literatury) z roku 1986 má nejméně čtyři roviny a nesmí se vyprávět, protože jeho kouzlo i smysl tkvějí právě v rozuzlování oněch složitých rovin. Co lze říci, je to, že po téměř osudové nehodě se hlavní hrdina ocitá v jakémsi alternativním světě, kde neplatí omezení časem ani prostorem. Tím světem je ohromný, zdánlivě nekonečný most, kde vládnou absurdní pravidla a kde si nikdo není jistý, co vlastně platí (natož čtenář), a z hrdinovy amnézie mu pomáhá výkladem snů tajemný dr. Joyce.

      Most
    • Románem Pamatuj na Fléba vynikající skotský autor zahájil svůj cyklus Kultura, zasazený do daleké kosmické budoucnosti lidstva. Lidská intergalaktická civilizace, známá jako Kultura, se ocitá v nechtěném a nečekaném konfliktu s Idirskou říší. V sázce jsou miliardy životů a stovky planetárních soustav. Na pozadí titánského zápasu se ale odehrává to, co autor umí vykreslit nejlépe: vypjatá dramata jednotlivců, kteří v osidlech války uvízli.

      Kultura 1. Pomysli na Fléba
    • Vosí továrna

      • 200 stránek
      • 7 hodin čtení
      3,8(85357)Ohodnotit

      Pochmurný příběh šestnáctiletého chlapce z dysfunkční rodiny, který si vytváří svérazný magický svět. Šestnáctiletý postižený a psychicky vyšinutý Frank žije na ostrově se svým otcem. Nechodí do školy a jeho existence je utajená před úřady. Trpí svým postižením a vytváří na ostrově svůj magický svět, kde nemalou roli hraje násilí na zvířatech. Z jeho vyprávění se dovídáme o třech vraždách blízkých příbuzných – bratrance, mladšího bratra a sestřenice. Všechny vraždy, které bral jako pomstu za své postižení, s dětskou lstivosti aranžoval jako nehody. V době, kdy se příběh odehrává, je jeho starší bratr na útěku z blázince. Jeho dramatický návrat přispěje k překvapivému odhalení tajemství Frankova „postižení“...

      Vosí továrna
    • Temný, antiutopicky laděný román populárního, dnes již kultovního skotského spisovatele, je příběhem vášně, zvrácené lásky, zrady a smrti. Děj je zasazen v blíže neurčené době v bezejmenné zemi, vysávané občanskou válkou. Krajinou se potulují partyzánské skupinky a zabíjejí a plení na každém kroku. Vtrhnou i do poklidného a odloučeného života dvojice hlavních hrdinů, Abela a Morgan, kteří obývají rodinné šlechtické sídlo. Prastarý zámek, svědek jejich temného tajemství, je vlastně dalším hrdinou a stejně jako Abel a Morgan, ani on neunikne pohromě, která je jen odrazem rozkladu uvnitř jeho zdí. Překlad Pavla Horáková.

      Píseň kamene