Knihobot

Heinrich Wölfflin

    21. červen 1864 – 19. červenec 1945

    Heinrich Wölfflin byl švýcarský historik umění, jehož objektivní klasifikační principy, jako například rozlišení „malířského“ a „lineárního“ stylu, zásadně ovlivnily formální analýzu v dějinách umění na počátku 20. století. Přednášel na univerzitách v Basileji, Berlíně a Mnichově v generaci, která povznesla německou kunsthistorii na přední místo. Jeho tři klíčová díla, která jsou dodnes studována, se zabývají vývojem umění od renesance k baroku a klíčovými pojmy v uměleckohistorických konceptech.

    Heinrich Wölfflin
    The Art of the Italian Renaissance
    Principles of Art History : teh problem of the development of style in later art
    Classic art
    Klassické umění. Úvod do italské renaissance
    Základní pojmy dějin umění : problém vývoje stylu v novověkém umění
    Klasické umění
    • Kniha vyšla poprvé v Mnichově v roce 1915, německy byla dosud vydána devatenáctkrát. Přeložena byla do všech hlavních evropských jazyků. Jde o nejproslulejší a nejdůležitější autorův titul, který vznikl v době, kdy se duchovní vědy začaly vyrovnávat s konkurencí přírodních věd. Wölfflin se zde snažil nalézt objektivní kritéria pro zkoumání výtvarných děl postižením vlastního vidění coby aktu předcházejícímu stylové charakteristice pozorovaných děl. V překládané knize srovnává renesanční a barokní výtvarná díla na základě pěti pojmových dvojic: lineární versus malířský, plošný versus hloubkový, uzavřený versus otevřený, mnohodílný versus jednotný, jasný versus nejasný. Wölfflinovy Grundbegriffe zůstávají i po více než sto letech základní systematikou dějin umění.

      Základní pojmy dějin umění : problém vývoje stylu v novověkém umění
    • Heinrich Wolfflin was a pioneering critic who introduced new and rigorous methods of formal analysis into the study of art. Classic Art, first published in 1899, is itself a classic that has exercised a profound influence on the way people have looked at and thought about art. As an appraisal of the great artists of the Renaissance it can hardly be surpassed. Once again available in its elegant original format, it is an indispensable addition to every library of art books.

      Classic art
    • Features a crystalline fresh translation of art works - published on its one- hundredth anniversary. In this volume the introductory essays provides a historical framework and referencing debates engendered by principles in the twentieth century. It also includes translations of the prefaces and afterword.

      Principles of Art History