Heinrich Wölfflin Knihy
Heinrich Wölfflin byl švýcarský historik umění, jehož objektivní klasifikační principy, jako například rozlišení „malířského“ a „lineárního“ stylu, zásadně ovlivnily formální analýzu v dějinách umění na počátku 20. století. Přednášel na univerzitách v Basileji, Berlíně a Mnichově v generaci, která povznesla německou kunsthistorii na přední místo. Jeho tři klíčová díla, která jsou dodnes studována, se zabývají vývojem umění od renesance k baroku a klíčovými pojmy v uměleckohistorických konceptech.







Základní pojmy dějin umění : problém vývoje stylu v novověkém umění
- 320 stránek
- 12 hodin čtení
Kniha vyšla poprvé v Mnichově v roce 1915, německy byla dosud vydána devatenáctkrát. Přeložena byla do všech hlavních evropských jazyků. Jde o nejproslulejší a nejdůležitější autorův titul, který vznikl v době, kdy se duchovní vědy začaly vyrovnávat s konkurencí přírodních věd. Wölfflin se zde snažil nalézt objektivní kritéria pro zkoumání výtvarných děl postižením vlastního vidění coby aktu předcházejícímu stylové charakteristice pozorovaných děl. V překládané knize srovnává renesanční a barokní výtvarná díla na základě pěti pojmových dvojic: lineární versus malířský, plošný versus hloubkový, uzavřený versus otevřený, mnohodílný versus jednotný, jasný versus nejasný. Wölfflinovy Grundbegriffe zůstávají i po více než sto letech základní systematikou dějin umění.
Principles of Art History : teh problem of the development of style in later art
- 253 stránek
- 9 hodin čtení
Examines the style and method of representation in painting, sculpture, and architecture and sets the standards for defining historical transformations
Features a crystalline fresh translation of art works - published on its one- hundredth anniversary. In this volume the introductory essays provides a historical framework and referencing debates engendered by principles in the twentieth century. It also includes translations of the prefaces and afterword.
Renessans i barokko
- 286 stránek
- 11 hodin čtení
Prolegomena zu einer Psychologie der Architektur
- 51 stránek
- 2 hodiny čtení

