Knihobot

Olga Zelinková

    Olga Zelinková
    Pavučinka
    Cizí jazyky a specifické poruchy učení
    Cvičení pro dyslektiky I. - Rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek
    Cvičení pro dyslektiky V. - Čtenářské tabulky
    Mám dyslexii : průvodce pro dospívající a dospělé se specifickými poruchami učení
    Poruchy učení
    • 2020

      Dyslexie: Zaostřeno na angličtinu

      • 156 stránek
      • 6 hodin čtení
      5,0(1)Ohodnotit

      Hlavním cílem knihy je pomoci čtenáři uvědomovat si obtíže spojené s dyslexií, jejich možný negativní vliv na osvojování anglického jazyka (resp. cizího jazyka obecně) a především nabídnout postupy, strategie a techniky výuky, které tyto negativní vlivy eliminují. Publikace je ojedinělá v tom, že na ní spolupracovaly odbornice na výuku anglického jazyka a speciální pedagožka. Tento multioborový tým se snažil vzájemně propojit znalosti a pohled speciální pedagogiky a didaktiky angličtiny. Pedagogové tak v knize najdou nejen vysvětlení, co to dyslexie je a jakým způsobem ovlivňuje učení se cizímu jazyku, ale i konkrétní náměty pro stavbu běžné hodiny, v tomto případě angličtiny. Plány hodiny jsou umístěny na jedné straně knihy a na protější straně jsou komentáře, jak je možné danou aktivitu upravit pro žáky s dyslexií. Učitelé zde najdou i konkrétní materiály, které je možné ve výuce použít. Kniha je určena zejména pro učitele angličtiny, inspiraci zde najdou i vyučující jiných cizích jazyků, kteří přemýšlejí o tom, jak výuku cizího jazyka co nejvíce diferencovat a přizpůsobit individuálním potřebám dětí. Dále ji využijí i rodiče dětí s dyslexií, speciální pedagogové pracující s těmito dětmi, ale také dospívající a dospělé osoby s touto poruchou.

      Dyslexie: Zaostřeno na angličtinu
    • 2017

      Kniha je určena pro rodiče, jejichž dítě trpí dyspraxií, pro dospívající a dospělé osoby s touto poruchou, pro pedagogy a další zájemce, kteří se setkávají s dětmi i dospělými, kteří touto poruchou trpí. Hlavním cílem je pomoci čtenáři orientovat se v problematice, uvědomovat si příčiny a projevy, hledat cesty, jak obtíže spojené s poruchou překonávat, chápat a tolerovat projevy spojené s dyspraxií. Jedním z cílů je též upozornit na vzájemné souvislosti mezi všemi poruchami učení, projevy, které jim mohou být společné (vývojové deficity v oblasti zrakové percepce, pravolevé a prostorové orientace, vnímání sebe sama, sebeorganizace atd.).

      Dyspraxie. Vývojová porucha pohybové koordinace
    • 2017

      Specifickým rysem českého jazyka a českého pravopisu je kvantita samohlásek. Někteří žáci, zvláště pak žáci se specifickou poruchou pravopisu (dysortografie), v rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek chybují a cvičení v učebnicích jim nestačí ke zvládnutí této dovednosti. Příčinou častých chyb v kvantitě samohlásek je především nedostatečně rozvinuté sluchové vnímání, neschopnost spojit sluchový vjem s odpovídajícím grafickým tvarem, poruchy ve vnímání a reprodukci rytmu, obtíže v soustředění a další. Cvičení v tomto nápravném materiálu postupně rozvíjejí jednotlivé dovednosti.

      Cvičení pro dyslektiky I. - Rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek
    • 2017

      Cvičení sluchové analýzy a syntézy jsou určena dětem, které vynechávají nebo přidávají písmena, popř. slabiky, zaměňují je. První část má vést k uvědomování si hranice slov v písmu. Zvládnutí slabičné a hláskové stavby slov je nezbytně nutné nejen pro psaní, ale i pro čtení. Dítě by mělo být schopné rozkládat slova na slabiky již v předškolním věku, rozklad na hlásky by si mělo osvojit v průběhu 1. - 2. ročníku. Skládání slov ze slabik a hlásek je náročnější. Přesto by tato dovednost měla být vytvořena v průběhu prvních dvou let školní docházky.

      Cvičení pro dyslektiky III. - Cvičení sluchové analýzy a syntézy
    • 2016
    • 2016

      Rozlišování písmen b-d-p je náročné nejen pro děti s dyslexií, ale pro všechny začínající čtenáře. Jednou z příčin obtíží je nepochybně značná podobnost písmen. Jde o tentýž tvar, jehož otáčením vznikají tři různá písmena. Je tedy zřejmé, že nejvíce budou chybovat děti, které nezvládají pravolevou orientaci a orientaci v prostoru vůbec. Další z příčin je nedostatečné ovládnutí každého z písmen izolovaně, nedokonalé spojení hláska - písmeno, nesprávná výslovnost.

      Cvičení pro dyslektiky IV. - Rozlišování b - d - p
    • 2016

      První část souboru obsahuje cvičení zaměřená na rozlišování slabiky dy-di, ty-ti, ny-ni. Úkoly ve druhé části vedou k rozlišování sykavek s, c, z-š, ž. Chyby v těchto jevech patří mezi specifické dysortografické chyby. Jejich příčinou je nejčastěji nedostatečné sluchové rozlišování, nesprávná výslovnost, nepochopení obsahu slov, popř. obtíže v grafomotorice, kdy dítě věnuje příliš mnoho pozornosti a času psaní a další jevy nestačí vnímat. Materiál nabízí 32 lekcí pro systematický nácvik a reedukaci popsaných obtíží.

      Cvičení pro dyslektiky II.- Rozlišování slabik dy-di, ty-ti, ny-ni, sykavek
    • 2013

      Soubor pracovních listů je určen k nácviku a zlepšení koncentrace pozornosti u dětí (např. s diagnózou ADHD). Lze jej využívat pro děti přibližně od osmi let až po druhý stupeň ZŠ. Podle posledních zkušeností je materiál využíván i dospělými např. s neurologickým postižením pozornosti. Pracovat s tímto materiálem je možné individuálně i skupinově, využívají jej logopedi, pedagogové, speciální pedagogové ve školách, v pedagogicko-psychologických poradnách. Efekt souboru cvičení byl experimentálně ověřen v několika diplomových pracích studentů speciální pedagogiky a psychologie. Podstatné je i to, že cvičení děti baví a rády se k nim vracejí.

      Koncentrace pozornosti: Soubor pracovních listů pro děti určený k nácviku a zlepšení koncentrace pozornosti
    • 2013

      Pavučinka je súbor 4 pracovných zošitov na precvičovanie sluchovej a zrakovej percepcie, určený pre špeciálnych pedagógov, logopédov a rodičov, ktorí chcú pomôcť deťom so špecifickými poruchami učenia, ako sú dyslexia a dysortografia. Zošity sú primárne pre deti mladšieho školského veku, pričom prvý zošit je vhodný aj pre predškolákov a štvrtý obsahuje náročnejšie úlohy pre žiakov s oslabeným sluchovým vnímaním. Prvé dva zošity sú vybavené CD, ktoré podporuje sluchové vnímanie; deti počúvajú správnu výslovnosť a opakujú slová. Práca so slovami sa zakladá na analyticko-syntetickej metóde, kde deti slová rozkladajú na hlásky a slabiky. Prvý zošit obsahuje cvičenia na rozvoj sluchovej pamäti a pozornosti, zatiaľ čo druhý sa zameriava na sluchovú analýzu a syntézu. Tretí zošit pomáha žiakom rozlišovať krátke a dlhé samohlásky, a štvrtý sa zameriava na mäkké a tvrdé slabiky a sykavky, čím sa adresujú špecifické chyby žiakov s dysortografiou. Práca so zvukovým doprovodom vyžaduje pravidelnosť a tempo, pričom úlohy sú navrhnuté hravou formou. Všetky zošity sledujú spoločné ciele rozvoja kognitívnych funkcií, sluchového a zrakového vnímania, pozornosti a pamäti. Pri práci s nimi prajeme veľa úspechov.

      Pavučinka