Vyprávět příběh. Naratologické kapitoly k románům Milana Kundery
Autoři
Parametry
Více o knize
Naratologické kapitoly k románům Milana Kundery. Tomáš Kubíček se ve své knize jako první u nás věnuje i Kunderovým románům (Pomalost, Totožnost a Nevědomí), jež česky dosud nevyšly. Oproti dříve vydaným monografiím, které se zabývaly romány Milana Kundery spíše v literárněhistorické perspektivě, zvolil Kubíček hledisko literárněteoretické a filozofické. Interpretačním klíčem je mu Heideggerovo pojetí vzniku mýtu, resp. jeho „bytostná neurčitost úzkosti“ a „osudový tón tíhy smrti“. Kubíčkova interpretace Kunderových románů je spíše noetickým příběhem než literárněhistorickým exkursem. Jde o jakési zastávky, při nichž „poutník“ myšlenkově nesetrvává na úrovni apriorně stanovené teze, ale zvažuje, jaká z dosud poznaných možností může vést k nejhlubšímu pochopení konkrétního románu. V Kubíčkově literárněteoretickém přístupu je stále přítomno vědomí znakového charakteru literárního díla – čerpá zvláště z myšlenek druhé generace českého strukturalismu (F. Vodička), z moderních podob sémiotiky (U. Eco) a z německého i francouzského pojetí literární komunikace. Samostatným zdrojem je mu Stanzelova Teorie vyprávění. Kubíček velmi citlivě volí možnosti, které uvedené metody nabízejí – vnímá je jako inspiraci k vlastnímu přemýšlení nad textem, nikoliv jako obecně platná a použitelná dogmata.
Nákup knihy
Vyprávět příběh. Naratologické kapitoly k románům Milana Kundery, Tomáš Kubíček
- Jazyk
- Rok vydání
- 2001
Doručení
Platební metody
2021 2022 2023
Navrhnout úpravu
- Titul
- Vyprávět příběh. Naratologické kapitoly k románům Milana Kundery
- Jazyk
- česky
- Autoři
- Tomáš Kubíček
- Vydavatel
- Host
- Rok vydání
- 2001
- ISBN10
- 8072940430
- ISBN13
- 9788072940431
- Kolekce
- Studium
- Kategorie
- O literatuře
- Anotace
- Naratologické kapitoly k románům Milana Kundery. Tomáš Kubíček se ve své knize jako první u nás věnuje i Kunderovým románům (Pomalost, Totožnost a Nevědomí), jež česky dosud nevyšly. Oproti dříve vydaným monografiím, které se zabývaly romány Milana Kundery spíše v literárněhistorické perspektivě, zvolil Kubíček hledisko literárněteoretické a filozofické. Interpretačním klíčem je mu Heideggerovo pojetí vzniku mýtu, resp. jeho „bytostná neurčitost úzkosti“ a „osudový tón tíhy smrti“. Kubíčkova interpretace Kunderových románů je spíše noetickým příběhem než literárněhistorickým exkursem. Jde o jakési zastávky, při nichž „poutník“ myšlenkově nesetrvává na úrovni apriorně stanovené teze, ale zvažuje, jaká z dosud poznaných možností může vést k nejhlubšímu pochopení konkrétního románu. V Kubíčkově literárněteoretickém přístupu je stále přítomno vědomí znakového charakteru literárního díla – čerpá zvláště z myšlenek druhé generace českého strukturalismu (F. Vodička), z moderních podob sémiotiky (U. Eco) a z německého i francouzského pojetí literární komunikace. Samostatným zdrojem je mu Stanzelova Teorie vyprávění. Kubíček velmi citlivě volí možnosti, které uvedené metody nabízejí – vnímá je jako inspiraci k vlastnímu přemýšlení nad textem, nikoliv jako obecně platná a použitelná dogmata.