Bitevní lodě 20. století
- 192 stránek
- 7 hodin čtení
Jedná se o zevrubnou encyklopedii bitevních lodí od přelomu století až po první útok na Irák roku 1991.
Jedná se o zevrubnou encyklopedii bitevních lodí od přelomu století až po první útok na Irák roku 1991.
S odstupem šedesáti let od bitvy o Atlantický oceán se Bernard Ireland, přední britský námořní historik, znovu podrobuje studiu všech aspektů tohoto klíčového námořního konfliktu 2. světové války. Zkoumá úsilí o zajištění bezpečných plavebních tras, technické pokroky obou stran a mocenské třenice mezi Spojenci, jejich politickými představiteli a velením ozbrojených sil. Autor přináší čtivý popis událostí a dospívá k radikálním závěrům, zejména díky dříve utajovaným pramenům a znalosti vlivu britské kontrarozvědky, která úspěšně dešifrovala německé depeše. Přesvědčivě dokládá, že situace nebyla tak prekérní, jak se často tvrdilo. Prohlášení o „nadcházející pohromě v Atlantiku“ vycházela spíše z politických potřeb a pesimismu v Británii. Ve skutečnosti se situace začala obracet v neprospěch německých ponorek díky rychlému technickému vylepšování protiponorkového boje, průmyslovému potenciálu USA a úspěchům spojeneckých kontrarozvědek. Tyto hypotézy jsou podloženy silnými argumenty, což dílo rozhodně potvrzuje. Kniha obsahuje obrazovou přílohu s 40 fotografiemi, schématy a grafy, stejně jako rejstřík.
Kniha přibližuje poměrně málo známé bojiště druhé světové války - oblast Středozemního moře. V časové ose 1000 dnů jsou v ní promítnuty veškeré důležité historické události, které se v této oblasti od června 1940 odehrály na moři, pevnině i ve vzduchu. O co menší důležitost přikládalo Středomoří nejvyšší německé velení, o to větší iniciativu zde projevovali Italové. Rozhodující úlohu v této "středomořské kampani" hrály válečné konvoje, které byly terčem útoků bojujících stran. To, že se mocnostem Osy nedařilo dopravit převážnou část konvojů k cíli, je nakonec přivedlo, i přes jejich bojové umění v poli, k porážce.
Středomořské bojiště sice patří z celkového pohledu na 2. světovou válku k okrajovým oblastem, ale pro Velkou Británii, na rozdíl od Německa, mělo zásadní strategický význam. Winston Churchill i při plánování pozdějších spojeneckých operací výrazně prosazoval ve Středomoří úzké zájmy Velké Británie. Důležitou roli zde také chtěla hrát Mussoliniho Itálie, ale účinkování italské armády v řeckém i severoafrickém tažení působilo německému spojenci spíše problémy a komplikace. Autor po nezbytném úvodu a shrnutí vojensko-politické situace v Evropě v letech 1939 a 1940 přibližuje ve dvanácti kapitolách veškeré významné vojenské operace v této oblasti i politická rozhodnutí, která zásadně ovlivnila válku ve Středomoří od června r. 1940 (Itálie vyhlásila válku Francii a Velké Británii 10. června 1940) až do konce bojů na severu Afriky v květnu r. 1943.
Sledujte historii vývoje leteckých sil námořnictva od prvních dnů vzducholodí a dvojplošníků, přes bitvy letadlových lodí v Pacifiku až po současné nejmodernější palubní letouny a protiponorkové vrtulníky. Kniha Bernarda Irelanda je fascinujícím průvodcem historií vývoje, poskytuje detailní technické popisy a vypočítává největší úspěch i prohry. Kniha je bohatě ilustrovaná a jedná se o nejnázornější a nejucelenější dílo o námořních letadlech současnosti.
Bitvy u zálivu Leyte byly pro americké vítězství v Tichomoří klíčové. Jejich rozsah zastínil všechny předchozí námořní konflikty a výsledek umožnil americkým silám dobýt Filipíny. Ve čtyřech různých bitvách – během vylodění v zálivu Letye a v bitvách u ostrova Samar, u mysu Engaño a v průlivu Surigao – byli Japonci poraženi jak v hladinových, tak v podmořských a leteckých bojích. Bitvy proběhly prakticky ve stejnou dobu jako součásti japonského plánu dosáhnout nad Američany námořního vítězství v trafalgarském stylu. Kniha přístupným stylem popisuje prolínající se čtyři různé bitvy.
The book offers an in-depth analysis of the Allies' enduring battle against the Nazi U-boat menace, challenging the conventional belief that the outcome was precariously balanced. Bernard Ireland, a respected naval historian, draws on both historical and contemporary evidence to provide a fresh perspective on this critical aspect of World War II, revealing insights that may reshape readers' understanding of the naval conflict.
Examines the course of World War II in the Mediterranean until the allied victory in 1943. The author emphasizes how air and sea battles over the Mediterranean had a direct impact on the outcome of land offensives.
This unique and impressive encyclopedia is both a fascinating history of the aircraft carrier's development and a comprehensive country-by-country visual directory of more than 170 of the world's aviation ships over nearly a century.