Souborná učebnice psychologie pro studenty, řídící pracovníky, pedagogy, rodiče a všechny, kdo se zabývají poznáváním člověka, výchovou a personálním managementem. Součástí je i podrobný terminologický slovník.
Publikace z oblasti psychologie výchovy a vzdělávání dětí i dospělých je určena učitelům, vychovatelům, ale také sociálním a řídícím pracovníkům. Zabývá se mj. psychologií vyučování, problematikou učení, zkoušení, osobností učitele a žáka a vztahy mezi nimi.
Učební text se zabývá prehistorií a historií psychologie, a to v úzkém sepětí s filozofií a pedagogikou. První část se týká dějin světové psychologie, druhá část je zaměřena na stručný přehled českých a slovenských dějin psychologie a třetí, nejrozsáhlejší část se zabývá školami a směry v psychologii (asocianistická psychologie, celostní a tvarová psychologie, behaviorismus a retlexologie, experimentální psychologie, personalistická psychologie, hlubinná psychologie, humanistická psychologie, transpersonální psychologie, kognitivní psychologie, poradenská a školská psychologie)
Učební text poskytuje odborné informace o identifikování, psychokorekci, reedukaci a psychorehabilitaci patopsychologické problematiky závad chování a prožívání (dificilit), hraničních potíží mezi normou a patologií, psychických obrazů některých nepsychiatrických chorob a vybrané odborné poznatky z psychopatologické diagnostiky a terapie vážných poruch chování a osobnosti, psychiatrických chorob. Publikace je využitelná jako studijní materiál pro studenty pedagogické fakulty i pro sociální pedagogy, učitele a vychovatele v praxi.
Práce zpracovává zajímavé téma sociální psychologie, oboru zkoumajícího duševní život člověka v sociálních podmínkách a vazbách. Je určena studentům psychologie, odborné veřejnosti, ale pro svou přístupnost a srozumitelnost i širšímu okruhu čtenářů