Ivan Nový byl spisovatel a publicista, jehož dílo často čerpá z krás přírody a života na Šumavě, což z něj činí svého druhu následovníka Klostermanna. Jeho tvorba, zahrnující knihy pro děti i dospělé, se vyznačuje poetikou a laskavým vztahem k přírodním motivům. Přestože se jeho životní dráha ubírala i netradičními směry, včetně vyloučení z politických řad a práce v dělnických profesích, nikdy nepřestal psát. Jeho méně známá díla, často psaná během období, kdy mu nebylo umožněno působit ve školství, dodnes čekají na objevení a nabízejí čtenářům jedinečný pohled na svět.
Veselé i smutné příběhy malého chlapce Davídka a jeho kamarádů jsou nejen napínavé, ale i poučné a vždy plné lidského porozumění. Odehrávají se v době, kdy ještě neexistovala dnešní vyspělá technika, kdy nikdo nemluvil anglicky a život byl poněkud pomalejší a jiný. Davídek tedy nesleduje televizi, nehraje počítačové hry ani neposílá esemesky svým kamarádům, ale vymýšlí s nimi různá dobrodružství a jeho nápady většinou končí nějakým průšvihem, protože „za všechno vždycky může stejně jen on“.
Praktická příručka pro manažery a podnikatele setkávající se denně s projevy sociální reality, a zároveň moderní učebnice nejen pro studenty vysokých škol ekonomického, technického i humanitního zaměření, kteří se v rámci základních kursů seznamují se sociologickými aspekty své budoucí profesionální dráhy. Autoři se v knize soustřeďují na sociologické aspekty práce, organizace a řízení, na sociální jevy, systémy a instituce spojené s ekonomickými činnostmi a procesy. Zajímá je také sociokulturní systém, sociální stratifikace, metodologie empirických výzkumů. Přínosným tématem je pohled na sociální a pracovní mobilitu, zaměstnanost a pracovní adaptaci. Tematicky doplňuje tuto publikaci kniha Psychologie pro ekonomy, která vznikla na stejném pracovišti Vysoké školy ekonomické v Praze.
Učebnice předních vysokoškolských pedagogů zaměřená na analýzu psychologických a sociologických aspektů řízení se vedle předmětu a vývoje manažerské psychologie a sociologie zabývá problematikou jednotlivců i skupin v pracovním procesu, osobností manažera, strukturou a dynamikou organizace i aplikací sociologických a psychologických metodických postupů na oblast managementu. Pozornost je rovněž věnována procesům komunikace a ovlivňování a oproti předchozím vydáním i otázkám týkajícím se specifických manažerských aplikací (jako jsou např. management diverzity, psychologie podnikání, poradenství v organizaci a na trhu práce). Učebnice, určená především studentům vysokých a středních škol nejen ekonomického zaměření, je obohacena řadou praktických příkladů a případových studií.
Kniha vypráví o chlapci Davídkovi a jeho zvířecích kamarádech, s nimiž zažívá různá dobrodružství. Druhá část knihy vypráví o jeho prvním roce ve škole - od nástupu po vysvědčení.
Odborná publikace osvědčeného autorského týmu z pražské VŠE vymezuje postavení, funkci a uplatnění psychologie a sociologie při řízení organizací, a to na základě výsledků empirických výzkumů a sekundárních analýz autorů. Cílem publikace je obohatit psychologii a sociologii managementu o komplexní (odborné, metodické a realizační) přístupy k základním oblastem, s nimiž se manažeři obvykle ve své každodenní praxi setkávají (komunikace, konflikty a vyjednávání, pracovní týmy, postoje a hodnoty, problematika moci, organizační kultura apod.). Systémově pojaté příklady naznačují jak výsledky těchto výzkumů aplikovat nejen v manažerské a personální praxi, ale i v poradenské činnosti.
Moc, mocenské aspekty, anatomie a dialektika moci, vliv a autorita jsou od nepaměti středem zájmu mocných, těch, kteří o moc usilují, i těch, kteří se jí obávají. Publikace odhaluje mocenské aspekty manažerského a pracovního světa. Autoři, známí psychologové, charakterizují moc jako společenský fenomén a analyzují mechanismy jejího získávání a uplatňování, včetně osobní moci jednotlivce. Zkoumají různé formy moci, deformace a možnosti jejího zneužití, a to jak v širších sociálních souvislostech, tak v každodenních pracovních vztazích. Vycházejí z obecných pojmů moci, pravomoci a vlivu v kontextu vertikální struktury společnosti, objasňují zdroje moci a její důsledky v různých oblastech, zejména v managementu. Dále se zaměřují na sociálněpsychologické procesy získání, udržení a ztráty moci v různých sociálních systémech a malých skupinách, včetně specifických způsobů uplatňování moci, jako je manipulace a psychické vydírání. Kniha je důkazem, že teoretické téma lze prezentovat čtivě a přehledně. Zajímavé příklady a praktická doporučení pomohou čtenářům, jako jsou manažeři a studenti, lépe se orientovat v problematice a využít rady ve své práci i osobním životě.
Až po 40 letech od svého vzniku vychází poprvé poutavá kniha povídek Ivana Nového: Šumavský triptych. Autor se zde vyznává ze své lásky k Šumavě. Ve více než stovce povídek z Lipenska a Hornoplánska najdeme příběhy místních lidí, lesa, řeky, jezera a jejich obyvatel. Část povídek je věnována i šumavským houbám z pohledu mykologického znalce a labužníka, ovšem s každým druhem je svázán i zvláštní příběh. Jazykově velmi vyzrálé dílo ukazuje i na autorovy nemalé znalosti místní přírody, o které vede Nový i krásné filozofické úvahy, do nichž se občas promítají jeho životní peripetie.Ivan Nový může být starším čtenářům známý jako autor několika knih pro děti: Rybářské toulky, Na rybářské stezce, Davídek, Skřivan v kabinetu. Autor, který byl mj. i aktivním účastníkem Vysočanského sjezdu, už nesměl v období normalizace působit ve školství a živil se pak jako dělník vrchní stavby ČSD. Šumavský triptych si psal do šuplíku a postupněho sám v sedmdesátých letech vydával v samizdatu pro okruh svých nejlepších přátel. Nádherná poetika Nového díla jistě uchvátí i současného čtenáře s laskavým vztahem k Šumavě, který jistě rád přijme tento dar od málem zapomenutého autora, jehož můžeme svým způsobem považovat i za jakéhosi novodobého Klostermanna.