Publikace poprvé souhrnně představuje obsáhlou grafickou tvorbu autora, jehož dílo je klíčové pro český grafický design druhé poloviny 20. století. Oldřich Hlavsa (1909–1995) se ve své práci zaměřil na typografické řešení knihy a jeho počet upravených titulů blížící se dvěma tisícům výrazně ovlivnil pohled na konstrukci a funkci knihy. Jako pokračovatel české avantgardy přetváří konstrukční a funkční aspekty typografie. Jeho čtyři publikace o písmu, ilustraci a knize se nesmazatelně zapsaly do dějin grafického designu. Mezi nimi je i Typografická písma latinková z roku 1957, která později vyšla i v angličtině. Hlavsa byl aktivním členem mezinárodních institucí a porot v oblasti knižní kultury a typografie, jehož práce byla oceněna mnoha domácími i mezinárodními cenami, včetně prestižní Gutenbergovy ceny města Lipska v roce 1991. Monografie zahrnuje studie Barbory Toman Tylové, Jana Rouse a Ivy Knoblochové, a obrazová část představuje klíčové momenty Hlavsova díla, doplněná bibliografií a výborem z jeho teoretických statí a korespondence s významnými osobnostmi grafického designu 20. století. Publikaci vydala Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze s podporou města Prahy a dalších institucí.
Oldřich Hlavsa Pořadí knih
Oldřich Hlavsa (4. listopadu 1909 – 27. prosince 1995) byl český grafik, typograf, redaktor a odborný publicista.






- 2015
- 1995
Italské listy jsou první z řady cestopisných črtů a fejetonů. Karel Čapek navštívil a čtenářům přiblížil hlavní kulturní a historická centra Itálie...
- 1993
Ze serie "Knihovnička Odeonu". Monografické pojednání o slavném malíři Rembrandtovi. Spolu s ukázkami jeho stěžejních děl.
- 1992
Španělsko-český slovník na cesty
- 458 stránek
- 17 hodin čtení
- 1990
Had na sněhu
- 72 stránek
- 3 hodiny čtení
Bohuslav Reynek kdysi napsal: „Sníh je jedním z velkých divů země. Ba je to látka, která je zřejmě bližší podstatě andělské než přirozenosti lidské. Není proto divu, že tolik přitahoval výtvarníky, podivné tvory z okrajových oblastí pozemského života, napůl cesty mezi Rájem a Měsícem. Jsou to krajiny ticha, v němž je bolest sice přítomna, avšak mění svou povahu nebo aspoň skrývá svou tolik zmučenou tvář za chatrnou roušku svých dlaní.“ V Reynkově životě, v jeho snech, úvahách, básních i grafikách často sněžilo. Sníh je námětem mnoha jeho děl, jimž dává prostor a jas. K nim patří i básnická sbírka v próze Had na sněhu.
- 1988
Výbor z prozaické tvorby spisovatele Františka Langera.
- 1988
Uspořádala a doslov napsala Jaroslava Janáčková. Edičně připravil Alexandr Stich. 1. vydání v tomto souboru.
- 1986
Kniha navazuje na publikace Typographia a Typographia 2, s nimiž vytváří uzavřený celek, liší se však od nich jak koncepcí, tak uváděnými novinkami z oblasti písma i typografie. Shrnuje poznatky a zkušenosti moderní polygrafie ve vztahu k fotosazbě, přináší ukázky nových abeced pro fotosazbua hodnotí je z hlediska další práce s touto polygrafickou technikou. Ukázky typografického řešení úprav knih a tisků jsou zaměřeny na známá díla naší i světové literatury. Určeno čtenářům se SŠ i VŠ vzděláním z oboru polygrafie, tyografie, užité grafiky, výtvarného umění a knižní kultury.
- 1986
Volně koncipovaný soubor próz o životě, lidech i zvířatech, o autorově mládí, jeho literárních vzorech a láskách... 22-055-86
- 1985