Knihobot

Jaroslav Skalický

    Jaroslav Skalický
    Zpověď poživače opia
    Vražda jako krásné umění
    Zázračný lékař
    Řeč jako počáteční východisko teorie poznání
    Zašlapané projekty
    Eseje I.
    • 2010

      Výjimeční lidé a jejich vědecké objevy, technické vynálezy či architektonické projekty, které měly svého času dobře našlápnuto k věhlasu překračujícímu hranice. Komunistickým režimem však byly nekompromisně zastaveny! Pro knihu vybrali autoři nejzajímavější případy z TV cyklu Zašlapané projekty. Proč nedošel uznání epidemiolog Karel Raška, díky němuž vymizely černé neštovice na celé planetě? Proč bydlíme v panelácích namísto terasových domků s okolím plným zeleně? Kam zmizel projekt, který umožňoval opuštěným dětem zažít, co znamená domov? Kdo znemožnil nadějným sportovcům získat zlaté medaile na olympiádě v roce 1984? A kdo rozhodl o tom, že Češi nebudou mít pohodlné vlakové spojení až k moři? Příběhy o českém důvtipu, který se musel podřídit „vyšším politickým zájmům\".

      Zašlapané projekty
    • 1996

      Zázračný lékař

      • 89 stránek
      • 4 hodiny čtení
      4,0(11)Ohodnotit

      Příběh je neobyčejný. Pokusy tohoto mladého lékaře předpokládají nové, blahodárné vědění. Doktor Vivar - příjmení čistého původu proti cizokrajnému příjmení, které je nezbytné při každém novotáři - bydlí zde, blízko vás, docela vedle vás, v tiché a světlé ulici, skryt v koutě, neznám, v domě prostém, který však má veselé balkony s volným rozhledem.

      Zázračný lékař
    • 1996
    • 1995

      Kniha je úvahou na téma vražda a autor ji poněkud morbidně popisuje jako druh krásného umění, které je úspěchem jak vraždícího, tak zavražděného.

      Vražda jako krásné umění
    • 1995

      Eseje I.

      • 153 stránek
      • 6 hodin čtení
      4,5(4)Ohodnotit

      První díl reprintu Yeatsových esejí. Co jest „lidová poezie"? – Deklamace s průvodem psaltéria – Magie – Nejšťastnější z básníků – Filosofie Shelleyových básní – V Stratfordě nad Avonem – William Blake a obrazotvornost Na obálce výřez z kolorované rytiny W. Blakea Stvoření světa.

      Eseje I.
    • 1932

      Román se odehrává v městě Lübeck v letech 1835–1876 a popisuje osudy čtyř generací obchodnické rodiny Buddenbrooků, její rozmach a následný pád. Dvousvazkové vydání (356 stran + 334 stran).

      Buddenbrookovi I. a II. díl
    • 1926

      Opiová zpověď T. De Quinceyho se po mnoha stránkách vymyká běžné memoárové literatuře, na jakou byli angličtí čtenáři z počátku devatenáctého století zvyklí. Opium mu otevřelo „bránu rajských rozkoší“, svět úchvatných vizí, snů a fantastických smyslových vjemů, jen aby ho vzápětí uvrhlo do propastného utrpení fyzického i duševního. Jde o pozoruhodné vylíčení psychedelické zkušenosti, a to půldruhého století před „klasiky“ 60. let. Vyd. v tomto překladu 1.

      Zpověď poživače opia
    • 1925

      „Matce, která mi mnohokrát vyprávěla o utrpení Pána“ jsou připsány Obrazy z utrpení Páně (Figuras de la Pasión del Señor, I. část 1916, II. část 1917), kniha, kterou autor považoval za své dílo vrcholné. U současné španělské kritiky jakoby však nad ním panovaly rozpaky. Nepochybnějsou dány tím, že jeho námět vybočil z ostatní autorovy tvorby. Jde o soudobé zpracování biblických příběhů z Ježíšova života. Východiskem jsou útržky evangelií, v nichž se objevují zmínky o postavách, které třebas i jako vzdálenější svědci byli účastníky Ježíšova ukřižování. V tradici španělské literatury máme co činit s námětem, který do ní organicky spadá, ať do jejího údobí gotického nebo barokního. Miró se soustředil na archetypální postavy, jakými je Jidáš, Kaifáš, Pilát, Šimon Kyrenský a další, a nechal je mluvit a jednat se silou stále živých pašijových příběhů. Pouze střídmě je doplnil líčením, nezaměnitelně miróovským: „Břeh Genezarethu se zlatil starým sluncem. V míru vod i ovzduší klouzal stříbrný a růžový let volavek. A bílý dvorec, bárky a natažené sítě, stěžeň vyčnívající za zdí, mezi neposkvrněností kvetoucích jabloní, dým z krbu, to všechno se zobrazovalo ve snu Galilejského moře.“

      Obrazy z utrpení Páně
    • 1923