Výpravný výběrová průvodce s bohatým fotografickým materiálem představuje na ose Praha-Norimberk místa spjatá s osobností Karla IV., která měla pro něj velký politický a strategický význam. Přibližuje zakladatelské dílo Karla IV. v Praze s říšském městě Norimberku a jeho působení v českých zemích je ukázáno na stavbách hradů a prostřednictvím dalších památek. Součástí publikace je orientační mapa, základní informace k jednotlivým architektonickým objektům, rozhovory s historiky umění Milenou Bartlovou, Jiřím Fajtem a René Küpperem, které v mnoha směrech mohou být překvapivé i pro zkušené zájemce o sledované období, a také reflexe současníků žijících odkazem Karla IV.
Jiří Fajt Knihy







Karel IV. Císař z Boží milosti - kultura a umění za vlády Lucemburků 1310-1437
- 680 stránek
- 24 hodin čtení
Kniha Karel IV. císař z Boží milosti podrobně zachycuje jeden z nejdůležitějších kulturních a uměleckých proudů Evropy 14. a počátku 15. století. Nejvýznamnější kunsthistorici z Čech, USA, Německa, Velké Británie, Polska, Maďarska a Slovenska ve dvaceti obsáhlých studiích fundovaně popisují vzestup Lucemburků v Evropě v jeden z vládnoucích rodů na poli kulturním, uměleckém i politickém. Kniha o více než 600 stranách navazuje na stejnojmennou výstavu, uskutečněnou v Praze v první polovině roku 2006, je rozdělena do osmi oddílů a vedle jednotlivých studií uvádí slovem i obrazem (přes 200 katalogových čísel a téměř 600 barevných fotografíí) na 300 vystavovaných artefaktů. Publikace byla vydána s podporou Akademie věd ČR. Vydáno u příležitosti stejnojmenné výstavy v Obrazárně Pražského hradu 16. února - 21. května 2006.
Studie pohlíží na středoevropské umění za vlády Lucemburků v širším geografickém záběru. Jejím cílem je analyzovat z lucemburského, respektive z pražského pohledu uměleckou situaci ve čtyřech vybraných regionech a lokalitách zcela rozdílného politického statusu, a tím i rozdílného vztahu k tehdejší říšské metropoli – v Braniborské marce, která byla součástí personální unie pod svrchovanou pravomocí českého krále a braniborského markraběte, v Havelbergu, důležitém obchodním středisku a jednom z nejvyhledávanějších poutních míst Svaté říše římské, v Sasku, s nimiž Čechy pojila živá kulturní a umělecká výměna, a v nejvýchodnějším arcibiskupství na území říše v Magdeburku. Tyto čtyři příklady ukazují, že se pražské dvorské umění lucemburské éry nedá v celé komplexnosti rozpoznat bez znalostí jím inspirovaného umění v říši, zejména ve vedlejších zemích Koruny české.
Europa Jagellonica 1386-1572 : umění a kultura ve střední Evropě za vlády Jagellonců
- 260 stránek
- 10 hodin čtení
Kniha slouží jako průvodce již skončenou výstavou. Ale zároveň je to malý katalog děl, které byly vystaveny. Větší katalog k celé výstavě se teprve chystá.
Karel IV., císař z Boží milosti
- 128 stránek
- 5 hodin čtení
Kultura a umění za vlády Lucemburků 1347-1437 Katalog výstavy Karel IV. - císař z Boží milosti, Kultura a umění za vlády posledních Lucemburků, 16.února - 21. května 2006, Obrazárna pražského hradu.
Publikace prezentuje expozici středověkého a raně renesančního umění v klášteře sv. Anežky České, která dokumentuje rozsáhlý časový úsek od nástupu gotického umění na počátku 13. století až po jeho vyznívání v 1. třetině 16. století a jejímž podstatným rysem je začlenění děl vzniklých v Čechách do širšího středoevropského rámce. Průvodce expozicí je uspořádán do dvou hlavních kapitol, odpovídajících základní periodizaci dějin středověkého umění v českých zemích. Pozornost je věnována rovněž dějinám vystavené sbírky a národní kulturní památce, klášteru sv. Anežky České, v němž dlouhodobá expozice sídlí. Nedílnou součástí publikace je katalog vystavených děl. Bohatě ilustrovaný průvodce vychází v druhém, doplněném, vydání. Statě i katalogová část tak reflektují posun specializovaného bádání i proměny expozice během jejího patnáctiletého trvání.
Otisky vědění. Řeč keramiky
- 128 stránek
- 5 hodin čtení
Katalog k výstavě Otisky vědění. Řeč keramiky koncipované společně s umělci Aj Wej-wejem a Edmundem de Waalem představuje materiál dlouho považovaný za odvětví uměleckořemeslné tvorby. Zde se však zaměřuje pozornost na jeho proměny od nejstarších dob do současnosti. Vedle keramiky dvou hlavních protagonistů prezentuje díla umělců, z nichž vycházejí a odkazují k nim, jako jsou například Lynda Benglis, Alison Britton, Hans Coper, Lucio Fontana, Asger Jorn, Kazimir Malevič, Fausto Melotti, Joan Miró, Isamu Noguči, Pablo Picasso, Lucie Rie, Marit Tingleff, Peter Voulkos.
Katedrála svatého Víta a Pražský hrad
- 190 stránek
- 7 hodin čtení
Kniha plná fotografií od pana Neuberta. Popisy přeloženy do němčiny a angličtiny.
Publikace, jež vyšla k 220. výročí založení Společnosti vlasteneckých přátel umění, předchůdkyně Národní galerie v Praze, je souborem esejů představujících jakousi autobiografii Národní galerie v Praze, jejíž existence je mimo jiné založená na aktu velkorysých gest dávání a sdílení. Eseje vzdávají hold otcům zakladatelům, jednotlivým donátorům a institucím, umělcům a sběratelům, kteří galerijním sbírkám poskytli ničím nepodmíněný dar či dočasnou výpůjčku, provedli směnu nebo galerijním sbírkám – od starých mistrů přes grafiku a kresbu, umění Asie a Afriky až po umění 19. století a moderní a současné umění včetně architektury – a návštěvníkům prospěli jakýmkoli jiným způsobem. Kniha zahrnuje také texty věnované historii sběratelství a formativní roli štědrosti a velkorysosti v procesu vzniku sbírkových institucí. Komplexní obrázek dokreslují výňatky z filozofických, literárních a básnických děl, které problematiku velkorysosti zasazují do širších ideových souvislostí.
Aj Wej-wej. Zákon cesty
- 208 stránek
- 8 hodin čtení
Publikace k Aj Wej-Wejově výstavě Zákon cesty představuje nejen umělcův projekt sestávající z monumentální instalace a řady dalších ikonických děl, ale i jeho společenský a politický kontext. Prostor je věnován i časosběrným záběrům zachycujícím vznik Aj Wej-wejova díla vytvořeného přímo pro Velkou dvoranu Veletržního paláce. Doprovodné texty z pera odborníků, jako jsou Olga Lomová, Jacques Rupnik, Roger Buergel, Nira Yuval-Davis a další, poprvé komplexně mapují umělcův vztah k problematice uprchlické krize.