Jiří Kostečka
28. listopad 1956
Vzdělání:
Vystudoval v Praze na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy češtinu a angličtinu.
Praxe:
Po dokončení studií strávil jeden rok na studijním pobytu na Katedře obecné jazykovědy a fonetiky FF UK, obor fonetika anglického jazyka.
Od r. 1982 do r. 2005 učil češtinu a angličtinu na několika pražských gymnáziích.
V devadesátých letech krátkodobě vyučoval na Gemeentelijk Gymnazium Hilversum (Nizozemí) a na Brecon High School (Wales); v rámci zahraniční výměny vyučoval výběrově starořeckou literaturu na Moraitis School v Athénách.
V letech 1992–93 externě přednášel didaktiku českého jazyka na Katedře českého a slovenského jazyka FFUK.
V letech 1993–96 působil jako lektor českého jazyka v Číně na Pekingské univerzitě zahraničních studií.
Od r. 1991 do r. 1993 a pak od r. 1996 do nástupu na Open Gate byl zástupcem ředitelky Gymnázia J. Seiferta, Praha 9.
Od r. 2004 do r. 2005 vyučoval externě didaktiku českého jazyka na Pedagogické fakultě UK.
Ve školním roce 2006-07 vyučoval češtinu a angličtinu na Gymnáziu V. Hraběte v Hořovicích.
V r. 2008 úspěšně dokončil na Pedagogické fakultě doktorandské studium v témž oboru; disertační práce se zabývá motivací a aktivizací gymnazistů při výuce českého jazyka a slohu.
Další činnost:
Napsal čtyřdílnou řadu učebnic českého jazyka pro gymnázia, učebnici literatury pro gymnázia, dvě odborné monografie k didaktice českého jazyka, učebnici anglických frázových sloves a cvičebnici anglické gramatiky; je spoluautorem několika dalších učebnic a standardizovaných didaktických testů.
Od roku 1991 je členem redakční rady recenzovaného časopisu Český jazyk a literatura, kde od r. 1980 publikoval kolem třiceti článků k výuce češtiny.
Podílel se na přípravě nového modelu maturitní zkoušky, zejména z českého jazyka a literatury, a byl odborným oponentem rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia.
Recenzoval dva učebnicové komplety angličtiny pro základní školy a několik počítačových výukových programů.
Hlavním předmětem jeho odborného zájmu jsou motivační a aktivizační metody žáků při výuce českého jazyka.
Koníčky:
Když (se) neučí, cestuje. Za jednu z nejdůležitějších součástí svého vzdělání považuje putování po jihovýchodní Asii (Kambodža, Malajsie, Indonésie aj.), po Tahiti a přilehlých ostrovech, a zejména procestování rozsáhlých oblastí Číny.
Od pěti let hraje na klavír.
Má rád Vladimíra Neffa, Johna Galsworthyho, J. R. R. Tolkiena, starší české filmy, vídeňskou a maďarskou operetu, skupinu ABBA a jiskřivé tokajské v množství menším než velkém.