Jana Stará Pořadí knih






- 2022
- 2020
- 2019
Publikace se zaměřuje na problematiku výběru a užívání výukových zdrojů se zvláštním důrazem na užívání učebnic. Snaží se o komplexní přístup k zkoumání této problematiky - sleduje užívání výukových zdrojů při přípravě učitelů na výuku, zabývá se otázkami výběru zdrojů a faktorů, které jej ovlivňují, adaptací zdrojů s ohledem na potřeby žáků, vlastnostmi výukových zdrojů, které učitelé preferují. Samotné výzkumné šetření, o kterém publikace referuje, je zaměřeno na užívání učebnic ke vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. V první části publikace shrnuje teoretické znalosti vážící se k učebnicím jako didaktickým prostředkům, kurikulárním projektům a produktům s určitými vlastnostmi a funkcemi, poznatky vážící se k funkcím učebnic a žákovu učení z učebnic. Tyto poznatky jsou pak zasazeny do širšího kontextu zjištění z již realizovaných výzkumů, které se týkají učebnic a jejich výběru a užívání. Druhou část publikace tvoří popis a výsledky realizovaného výzkumu zaměřeného na užívání učebnic prvouky, přírodovědy a vlastivědy učiteli na 1. stupni ZŠ. Kombinace výsledků kvalitativního a kvantitativního šetření přináší vhled do reality užívání učebnic v české primární škole, který může pomoci porozumět potřebám učitelů a umožnit nasměrování jejich podpory adekvátním způsobem tak, aby mohli učitelé ve svých třídách zprostředkovat žákům žádoucím způsobem žádoucí vzdělávací obsah. Tato podpora může mít mj. podobu moderních výukových materiálů a moderních modelů vzdělávání zaměřených na to, jak tyto výukové materiály (včetně učebnic) využívat.
- 2019
Prvouka : vzdělávací oblast člověk a jeho svět : učebnice pro 2. ročník základní školy
- 72 stránek
- 3 hodiny čtení
- 2017
Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání
- 463 stránek
- 17 hodin čtení
Kniha představuje didaktickou kazuistiku jako nástroj pro kultivaci (oborově)didaktického myšlení. V první části je představen pojem kazuistika v souvislosti s výzkumem v klinických vědách. Zvláštní pozornost je potom věnována didaktickým kazuistikám a jejich roli v transdisciplinárním didaktickém výzkumu a představení transdidaktického přístupu využívajícího metodiku 3A. Druhou část knihy tvoří vybrané didaktické kazuistiky zpracované týmem oborových didaktiků a učitelů v praxi. Kniha navazuje na publikaci Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory autorů J. Slavíka, T. Janíka, P. Najvara a P. Knechta
- 2015
Metodika práce asistenta pedagoga
- 143 stránek
- 6 hodin čtení
Záměrem metodiky je přispět k odbornému růstu asistentů pedagoga, přinést teoretické poznatky z oblasti současné pedagogiky, řadu příkladů dobré praxe a zkušeností ze škol, kde jsou asistenti efektivně využíváni. Také učitelé a vedení škol v metodice AP najdou praktické tipy, příběhy, metodická doporučení a inspiraci pro efektivní spolupráci s AP. V metodice jsou zohledněni žáci se sociálním znevýhodněním. Jako celek metodika sleduje zásady inkluzivního vzdělávání - tedy rozvíjení a podpory všech jedinců ve třídě v rámci jejich maximálních možností a při zachování přirozené různorodosti. Z tohoto důvodu je metodika obecnější. Usiluje o takovou oporu AP, která podporuje všechny žáky s jejich vzdělávacími potřebami a překážkami v učení včetně dětí se sociálním znevýhodněním.
- 2011
Společnost 5 pro ZŠ PU
- 144 stránek
- 6 hodin čtení
Rozsáhlá příručka učitele uvádí vazbu tematických celků učebnice na RVP ZV včetně rozpracovaných výstupů, konkrétních klíčových kompetencí a souvisejících průřezových témat. Příručka také obsahuje rozvedení otázek a cvičení s nástinem možných odpovědí a podrobné popisy možných činností vztahujících se ke každé stránce učebnice. Nechybí ani řada zajímavostí a rozšiřujících informací s odkazy na další literaturu a internetové zdroje.
- 2011
Společnost 5 pro ZŠ PS
- 40 stránek
- 2 hodiny čtení
Pracovní sešit obsahuje přibližně jednu úlohu nebo cvičení ke každé vyučovací hodině. Jeho součástí jsou také listy s přehledem základního učiva.
- 2010
Podrobné informace jsou samozřejmě obsaženy v příručce učitele. Obsahuje výstupy, klíčové kompetence a průřezová témata. Nejrozsáhlejší prostor je v příručce věnován podrobným popisům možných činností vztahujících se ke každé stránce učebnice. Orientaci v knize usnadňuje reprodukování všech stran učebnice na příslušných místech příručky.







