Knihobot

Jan Vedral

    Jan Vedral
    Miro Žbirka zblízka
    Horizont události
    Devět komedií z konce století
    Jiří Horčička - rozhlasový režisér
    Katherine : Katka Žbirková: můj život s Mekym
    Neuvěřitelný Ivan Král
    • 2024

      Kniha autorského týmu, vedeného prof. Janem Vedralem, dramatikem, šéfdramaturgem Divadla na Vinohradech a vysokoškolským pedagogem, nabízí – i razancí prominentních autorů formátu Vladimíra Justa, Radmily Hrdinové, Lenky Jungmannové, Vladimíra Procházky ad. – velmi detailní a otevřený pohled na proměnu přední pražské scény po srpnu 1968, na divadelní etapu v mimořádně ztížených podmínkách až do listopadových událostí v roce 1989. Vedle šéfů, režisérů a dramatiků pro množství fotodokumentace před námi zároveň defiluje i tehdejší nebývale silná herecká garnitura: Jiřina Bohdalová, Iva Janžurová, Jiřina Jirásková, Daniela Kolářová, Hana Maciuchová, Jana Štěpánková, Dagmar Veškrnová, Gabriela Vránová, Josef Bláha, Vlastimil Brodský, Otakar Brousek, Radoslav Brzobohatý, Petr Haničinec, Jaromír Hanzlík, Oldřich Kaiser, Miloš Kopecký, Jan Potměšil, Ilja Prachař, Viktor Preiss, Ilja Racek, Karel Roden, Zdeněk Řehoř, Jaroslav Satoranský, Svatopluk Skopal, Martin Stropnický, Tomáš Töpfer a mnozí další. Do knihy přispěli: Tomáš Bojda , Vladimír Čepek , Radmila Hrdinová , Lenka Jungmannová , Vladimír Just , Vít Kořínek , Tatjana Lazorčáková , Barbora Mašková , Nikol Nováková , Tereza Panchartková , Zuzana Paulusová , Vladimír Procházka.

      Vyvětráváme...: Divadlo na Vinohradech za "normalizace"
    • 2023

      Roy Ellis šéf Skinhead

      • 258 stránek
      • 10 hodin čtení
      3,5(4)Ohodnotit

      „Zažil jsem spoustu násilí a zlejch věcí. Jak na Jamajce, tak v Anglii. Hodně lidí, který tě vůbec neznaj, tě hned odsoudí. Myslej si, že jsi nýmand, jenom kvůli barvě tvojí kůže. Změnilo se to až na pódiu. Na pódiu, tam se doopravdy cítíš, jako bys byl někdo. Nikdo ti nenadává. Nikdo se ti neposmívá. A právě proto pro mě pódium znamená radost a hrdost. A všechno to začalo onoho večera...“ Roy Barrington Ellis je legenda ska a reggae hudby. Narodil se v Kingstonu na Jamajce, ale už v útlém mládí musel z Jamajky zmizet, aby neskončil ve vězení pro mladistvé delikventy. V Londýně se učil na trombón od Rica Rodrigueze a se svou první kapelou hrál v doprovodném ansámblu pro všechny jamajské hvězdy své doby, jakými byli Owen Gray, Prince Buster, Laurel Aitken, Toots Hibbert nebo Millie Small. Jako člen kapely Symarip byl průkopníkem reggae napříč Evropou. Singlem Skinhead Moonstomp vytvořil žánr skinhead reggae. Teď se českému novináři Honzovi Vedralovi rozhodl poprvé vyprávět celý svůj příběh. „Chci, abyste se vy všichni skinheadi zvedli na nohy! Srovnejte si kšandy a boty na nohách. A dejte mi trochu toho starýho měsíčního dupáku...“

      Roy Ellis šéf Skinhead
    • 2023

      Slavný hudebník ve vzpomínkách své životní lásky. „Katherine, tohle smůla není. Taky nemyslím, že se to někdy změní. A tak povídej, já tě poslouchám rád“ To napsal Miro Žbirka své lásce v písni Katka. Jaký byl život se slavným muzikantem? Vyprávění Katky Žbirkové začíná osudovou romancí, která se časem proměnila v nerozlučný vztah. Kniha Mekyho životopisce Honzy Vedrala je plná šťastných, humorných i bolestivých příběhů slavného páru, který spolu prožil 37 let. Obsahuje nikdy nezveřejněné fotografie a dopisy ze soukromého archivu Žbirkových.

      Katherine : Katka Žbirková: můj život s Mekym
    • 2020

      Publikace významného současného dramatika, šéfdramaturga Divadla na Vinohradech, vysokoškolského pedagoga a divadelního teoretika je určená nejen pro zájemce o dramatickou tvorbu a divadelní dramaturgii, ale i pro ty, kteří o divadle chtějí přemýšlet hlouběji a zároveň neodtrženě od divadelní praxe. Nejpovolanější advokát divadla dramatu se zabývá proměnami divadelního autorství, dramaturgické a inscenační praxe od šedesátých let 20. století po současnost. Důkladná analýza je věnována dílům J. Topola, F. Dürrenmatta, S. Mrożka a V. Havla, dramatikům, kteří postihli rozpory a naděje doby kolabující modernity. Publikace vychází ve spolupráci s pražskou AMU.

      Lámání Prosperovy hůlky – K praktické dramaturgii
    • 2019

      The best of Headliner

      • 252 stránek
      • 9 hodin čtení

      Tištěná jubilejní publikace elektronického hudebního časopisu Headliner obsahuje vybrané články o hudebních fenoménech, rozhovory s českými i zahraničními muzikanty a kapelami a hudební reportáže z dosavadní pětileté existence mezi lety 2014-2019.

      The best of Headliner
    • 2019

      Neuvěřitelný Ivan Král

      • 320 stránek
      • 12 hodin čtení
      4,7(15)Ohodnotit

      Příběh nejslavnějšího českého rockového muzikanta Ivana Krále vás vezme na neuvěřitelnou jízdu do sedmdesátých let, přímo do epicentra kulturní revoluce, kdy se v New Yorku rodil punk a garážová hudba. Společně navštívíme kultovní kluby, projedeme se po městě psychedelickým rolls-roycem Johna Lennona. Patti Smith nám bude strkat kokain až pod nos, Iggy Pop plakat na rameni a nadávat do pitomců, David Bowie dělat průvodce nočním životem. Příběh Ivana Krále paradoxně přitom pořád zůstane příběhem příkladně vychovaného kluka ze Smíchova, který odjakživa miloval divadlo Semafor a kapelu Olympic a chtěl dělat písničky, co se budou líbit. Na rozdíl od jiných, kteří okatě bojovali se svými muzikantskými démony, měl střízlivý a „trochu divný“ Ivan Král vždy a všude připravenu spoustu hotových písniček, které stačilo jen vzít, nazpívat a nahrát. A právě tak často vznikaly jeho hity. Autorizovaný životopis od respektovaného novináře Honzy Vedrala.

      Neuvěřitelný Ivan Král
    • 2018

      Tato kniha je druhým svazkem souboru představujícího autorskou, dramaturgickou, teoretickou a pedagogickou tvorbu Jana Vedrala. Navazuje na svazek DramaTIK. Je výborem dramaturgických esejí, studií a statí, jimiž autor doprovázel od osmdesátých let dvacátého století svou dramaturgickou, autorskou a pedagogickou praxi. Autor vychází z přesvědčení, že vedle praktické dramaturgie je součástí profese dramaturga také teoretická činnost, spjatá zejména s možnostmi a vývojem dramatu, scény a společenských kontextů divadelní tvorby. Tato teoretická dramaturgie není v přísném slova smyslu činností vědeckou, je totiž vždy vztažena a poměřována konkrétní scénickou praxí a je zpravidla také vyvolána jejími potřebami a nároky. To, do jaké míry jsou české divadlo a jeho dramaturgie spojené se společenským vývojem, analyzuje Jan Vedral na proměnách českého divadla a společnosti za období uplynulých čtyřiceti let.

      Dramaturg
    • 2017

      Dramatik

      • 946 stránek
      • 34 hodin čtení

      Výbor deseti her a dramatizací českého dramatika, dramaturga a teatrologa Jana Vedrala. „Dramaturgie je činnost na pomezí.“ Výrok J. Císaře, jednoho ze svých učitelů na DAMU, vzal autor této knihy, dramatik a dramaturg Jan Vedral, doslova. Na pomezí mezi scénou a literaturou balancuje po celých téměř čtyřicet let svého působení v českém divadle. Tento svazek, první část dvoudílného výběru DRAMAtik a DRAMAturg, obsahuje texty, napsané zpravidla pro potřeby divadelních ansámblů, které je také většinou inscenovaly. V předmluvě upozorňuje Milan Uhde na to, že Vedral i jako „píšící dramaturg“ je autorem společensky aktivní dramaturgie tématu. Významné bylo uvedení jeho Urmefistaa dramatizace Bulgakovova Mistra a Markétkyna konci 80. let, polemiku vyvolali jeho Staří režiséři, dramatizace Kafkova Zámku či Kašpar Hauser – Dítě Evropy na počátku nového milénia. Ve svazku je poprvé otištěna svébytná adaptace románu K. Schulze, kterou autor pod názvem Bolest a kámen připravil roku 1997 pro Divadlo na Vinohradech, kde však po zákazu nebyla uvedena.

      Dramatik
    • 2016

      Dramaturgie řádu, postdramaturgie chaosu. Eseje o dramaturgii od významného současného divadelního a rozhlasového autora, dramaturga (šéfdramaturg pražského Divadla na Vinohradech) a vysokoškolského pedagoga.

      Horizont události
    • 2016

      Životní příběh Miroslava „Mekyho“ Žbirky, jak jej z jeho vyprávění zaznamenal novinář Honza Vedral. Publikace, která mapuje jeden z nejúžasnějších příběhů československé populární hudby. Žbirka otevřeně hovoří o rozličných peripetiích svého života od nejútlejšího mládí až po dnešek a nevyhýbá se ani tak těžkým okamžikům, jako byla smrt jeho staršího bratra, která ho těžce zasáhla a z níž se dokázal dostat hlavně díky hudbě. Příběh Mira Žbirky působí neuvěřitelně, ale přitom je civilní, přirozený a tak nějak neobyčejně obyčejný. Spousta věcí se v něm stala mimochodem, skoro všechny bez velkých dramat, tak nějak elegantně. Ale k většině z nich hrála skvělá hudba, která v sobě měla určitou blízkost i sympatickou schopnost překvapit a nedržet se vyšlapaných stop.

      Miro Žbirka zblízka