Sloupky a fejetony filmového režiséra Jana Špáty.
Výbor fejetonů, které vycházely v Lidových novinách, MF Dnes, Týdeníku Rozhlas a v časopisu Marianne. Texty, jež lze chápat jako extrakty životních zkušeností tohoto výsostného člověka a umělce, nahlížejí problémy každého z nás s životní skepsí prosluněnou pochopením a láskou. Jejich protipól tvoří neméně zajímavé a hluboké fotografie Jindřicha Štreita.
Tato kniha je historickým dokumentem o zvůli, které se komunistický režim dopouštěl na svých věřících spoluobčanech. Autorka - dnes žijící ve Francii - toto rozsáhlé dílo pojala jako soubor kompaktních chronologických celků. Jednotlivé kapitoly tak v rámci dobových dokumentů, novinových článků a dalších reálií obsahují řadu svědectví pronásledovaných, vězněných a často i mučených věřících, knězů a řádových sester. Publikace je doplněna fotografiemi známého umělce Jindřicha Štreita, kresbami Otmara Olivy a faktografickými poznámkami Vojtěcha Vlčka.
Kniha Jindřich Štreit / (Ne)známé fotografie 1978–1989 vychází k životnímu jubileu jednoho z nejvýznamnějších českých fotografů, který svou celoživotní tvorbu zaměřil dokumentaci venkovského života v období skomírajícího komunismu. Jeho tvorba byla představena na stovkách samostatných i skupinových výstav doma i v zahraničí. Jeho práce jsou zastoupeny v mnoha významných světových institucích (Victoria & Albert Museum, London, International Centrer of Photography, New York, The Museum of Modern Art, New York, The National Gallery of Art, Washington, Tokyo Metropolitan Museum of Photography ad.). Kniha zahrnuje desetiletí Štreitovy dokumentaristické tvorby, kter á vznikala v prostředí bývalých Sudet a je barvitou ilustrací života ve zdevastovaném moravském pohraničí. Je rozdělena na dvě části. Jedna přibližuje jeho méně známé a doposud pravděpodobně nepublikované fotografie, uchovávané po několik desetiletí v archivu autora na Sovinci. Druhá pak naopak ve formě samostatné přílohy přináší výběr z jeho nejznámějších fotografií. Ty autor původně vybral pro výjimečný projekt, který byl v podobě dvacetimetrového pásu z térového papíru hustě pokrytého fotografiemi poprvé prezentován v roce 1988 v Bratislavě. Vzhledem k náročnosti tématiky vznikala kniha ve spolupráci s odbornými pracovníky Muzea umění Olomouc (Š. Bieleszová, L. Daněk, A. Šimková, G. Renotiere) a Institutu tvůrčí fotografie FPF SU v Opavě (V. Birgus).
Kniha Křehká každodennost je další z knih řady „Mluv se mnou“ Nadace T-Soft Eternity. Volně navazuje na příběhy onkologických pacientů, pacientů z oddělení dlouhodobé intenzivní péče a na příběhy mladých lidí s Downovým syndromem. Klade si za cíl přiblížit veřejnosti problematiku lidí s mentálním postižením a poruchou autistického spektra a pomoci těm, kteří se s obdobnými problémy setkali a hledají radu a podobné osudy.
V úvodu přináší fotografická publikace rozsáhlý medailón českého fotografa Jaromíra Čejky, který se dlouhodobě zajímá o putování krajinou, o společenské otázky a prostředí utvářené člověkem. Čejka vytvořil několik fotografických cyklů, v nichž uplatnil sociální cítění. Jeho projekt Jižní Město zachycuje sídliště v 80. letech 20. století, kdy bylo ještě mnoho ploch neupravených, děti si hrály v dnes nepřijatelných podmínkách, obyvetelé měli ztíženou možnost nákupů atd. Černobílé fotografie v příloze vystihují všední život nedostavěného sídliště tvořícího specifickou sociální krajinu. Autorovi se podařilo vytvořit dokument doby, který nic nepřikrášluje a jen zprostředkovává pohled na civilizační architekturu a člověka, který je nucen ji obývat i v nelehkých podmínkách.
Černobílé fotografie Jaromíra Čejky zachycují vzhled sídliště Jižní Město v 80. letech 20. století.
Jindřich Štreit patří už dlouho k nejvýznamnějším osobnostem české fotografie. Ač vytvořil mnoho vizuálně silných fotografických cyklů z různých částí světa, jeho zásadním dílem zůstává unikátní soubor fotografií československého venkova v sedmdesátých a osmdesátých letech 20. století. Vytvořil v něm nepřikrášlený, nelyrizovaný a nesentimentální obraz života na vesnicích v chudé oblasti Bruntálska v období komunistické normalizace. Přitom i v tom nejzdevastovanějším prostředí dokázal často objevit něco krásného či aspoň touhu po kráse a po radosti, přátelství a lásce, po nadčasových hodnotách. Zdálo se, že Štreitovy fotografie ze Sovince a jeho okolí ze sedmdesátých a osmdesátých let byly tolikrát publikovány, že už mezi tisíci negativů nelze najít žádné další výjimečné fotografie. Tato kniha však dokazuje, že tomu tak není a že v archivu Jindřicha Štreita bylo možno objevit mnoho dosud nepublikovaných děl z tohoto období, která mohou obstát vedle těch, z nichž už se staly fotografické ikony.
Vychází ve spolupráci s nakladatelstvím Buchkunst Berlin.
Černobílé fotografie Jindřicha Štreita zobrazují důležité okamžiky života člověka - od narození do smrti.// Fotografie, jež zachycují duchovní rozměr lidského údělu, jsou doprovázeny texty básníka Josefa Mlejnka.//Publikace byla vydána při příležitosti Světových dnů mládeže v Madridu v r. 201.// Česko-anglicko-španělská verze.