Knihobot

Martin Navrátil

    1. leden 1963
    Posázavská dráha: Žďár – Německý Brod – Světlá – Kácov I.
    Parní návraty po dvaceti letech
    Železniční trať Praha - Drážďany na starých pohlednicích
    O svobodě volby
    Horská železnice Liberec – Jelenia Góra na starých pohlednicích
    Železniční tratě z Jihlavy do Znojma a Brna na starých pohlednicích
    • 2023

      Jindřichohradecké úzkokolejky, ačkoli ani na našem území nejsou jedinou dodnes přeživší úzkorozchodnou dráhou rozchodu 760 mm, nejsou jen dráhou sloužící cestujícím a přepravě nákladů, ale i technickým a kulturním dědictvím a fenoménem. Třiatřicetikilometrová trať Jindřichův Hradec – Nová Bystřice (otevřená už 1. listopadu 1897 coby státem garantovaná) a šestačtyřicetikilometrová trať Jindřichův Hradec – Obrataň (provoz zahájen 24. prosince 1906 pod zemskou garancí) zmapované převážně historickými snímky, plánky a pohlednicemi ožívají na stranách knihy Richarda Cily a Martina Navrátila ÚZKOKOLEJKY Z JINDŘICHOVA HRADCE DO NOVÉ BYSTŘICE A OBRATANĚ. Záměrně volíme slovo ožívají, protože pro insolvenci provozovatele dráhy a drážní dopravy byl na jindřichohradeckých úzkokolejkách v roce 2022 zastaven provoz a přežití této jedinečné železnice je vážně ohroženo.

      Úzkokolejky z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a Obrataně
    • 2022

      Železnice objektivem Jiřího Kulhánka

      • 256 stránek
      • 9 hodin čtení

      Další z řady obrazových publikací, tentokrát koncipovaná jeko autorská monografie známého českého železničního fotografa Jiřího Kulhánka, který byl civilním povoláním strojvedoucí.

      Železnice objektivem Jiřího Kulhánka
    • 2022

      Parní návraty po dvaceti letech

      • 192 stránek
      • 7 hodin čtení
      5,0(1)Ohodnotit

      Kniha Parní návraty po dvaceti letech je obrazovou publikací, navazující na titul vydaný v roce 2002. Autoři se zaměřují na provoz muzejních parních lokomotiv v zemích střední Evropy v letech 2002 - 2021. Členění knihy na kapitoly Nostalgie, Výjimečnost okamžiku, Romantika a Pomíjivost času naznačuje, že se jedná o méně tradiční úhly pohledu na mizející svět páry, preferující zajímavé světelné podmínky během všech ročních období.

      Parní návraty po dvaceti letech
    • 2020

      Autoři Karel Černý, Roman Jeschke, Martin Navrátil a Martin Štěpán v knize "Historická železnice v Pardubickém kraji" připomínají nejen nostalgii rakousko-uherské a československé prvorepublikové železnice, ale prostřednictvím originálních fotografií a zajímavých textů také ukazují na mistrovství projektantů, techniků a dělníků, kteří železniční síť a její zázemí na území dnešního Pardubického kraje v druhé polovině 19. století a na počátku 20. století vybudovali a uvedli do provozu. Kniha je rozdělená do kapitol po jednotlivých tratích postavených v době rakousko-uherské monarchie v letech 1845-1899, poslední kapitola je věnovaná síti úzkokolejek Železničního pluku Pardubice a působení tohoto vojenského útvaru v období první Československé republiky.

      Historická železnice v Pardubickém kraji
    • 2019

      Autoři Richard Cila, Karel Černý, Roman Jeschke a Martin Navrátil v knize "Nostalgická železnice na Vysočině" připomínají nejen nostalgii rakousko-uherské a československé prvorepublikové železnice, ale prostřednictvím originálních fotografií a zajímavých textů také ukazují na mistrovství projektantů, techniků a dělníků, kteří železniční síť a její zázemí na Vysočině v druhé polovině 19. století a na počátku 20. století vybudovali a uvedli do provozu. Kniha je rozdělená do kapitol po jednotlivých tratích postavených v době rakousko-uherské monarchie v letech 1869-1906.

      Nostalgická železnice na Vysočině
    • 2018

      Celobarevná publikace, plná historických pohlednic, fotografií a plánků drážních staveb je věnovaná významné dráze vinoucí se podél Vltavy a Labe. Autoři chtějí prostřednictvím této (již desáté) publikace z řady „Železniční tratě na starých pohlednicích" připomenout nejen nostalgii rakousko-uherské (v tomto případě i saské) a československé prvorepublikové železnice, ale také vzpomenout na mistrovství projektantů, techniků a dělníků, kteří v polovině 19. století tuto trať z Prahy přes Ústí nad Labem a Podmokly (Děčín) do saských Drážďan vybudovali a uvedli do provozu.

      Železniční trať Praha - Drážďany na starých pohlednicích
    • 2017

      Celobarevná publikace, plná historických fotografií, pohlednic, plánků drážních staveb a dalších dokumentů z konce 19. a první poloviny 20. století, je věnovaná nostalgické dráze vinoucí se podél řeky Sázavy. Ve skutečnosti jde o několik tratí, které jsou různé významem, dobou vzniku, majitelem, resp. provozovatelem a nakonec i vývojem. První díl, věnující se úseku mezi dnešními městy Žďár nad Sázavou, Havlíčkův Brod, Světlá nad Sázavou a Kácovem, představuje nejstarší část (úsek mezi tehdejším Německým Brodem a Světlou z roku 1870) na páteřní dráze společnosti Rakouská severozápadní dráha Vídeň–Praha/Děčín, kterou na přelomu 19. a 20. století, v době vyvrcholení druhé lokálkové vlny výstavby místních svépomocných drah, doplnily Místní dráha Německý Brod–Žďár (1898) a Místní dráha Světlá–Ledeč–Kácov (1903). Nyní už stačí nasednout ve Žďáře do pomyslného vlaku a můžeme vyrazit proti toku času až do Kácova, malebné, dnes mezilehlé stanice, která pro svou autentičnost v minulých letech nejednou posloužila filmařům nabídkou moderními zásahy nedotčeného nádraží. Provázet nás bude – chvíli vpravo, chvíli vlevo – třpytící se hladina Sázavy. Co se nemění, je její krása a romantika, která odsud nezmizela a na níž se velkou měrou podílela i železnice.

      Posázavská dráha: Žďár – Německý Brod – Světlá – Kácov I.