Knihobot

Alain Besançon

    25. duben 1932 – 8. červenec 2023

    Francouzský historik, který se odklonil od své minulosti v komunistické straně a stal se předním kritikem totalitních ideologií. Jeho práce se hluboce zabývá povahou a důsledky totalitarismu. Zkoumá historické a filozofické kořeny těchto režimů a nabízí pronikavý pohled na jejich mechanismy a dopady na společnost. Jeho analýzy jsou zásadní pro pochopení politických a společenských výzev 20. století.

    Nemoc století
    Zakázaný obraz
    Svatá Rus
    Náboženské otázky současnosti
    Komunismus a fašismus
    Svoboda a pravda
    • 2019

      Náboženské otázky současnosti

      • 322 stránek
      • 12 hodin čtení
      5,0(1)Ohodnotit

      V současnosti pozorujeme vzestup zájmu o náboženství, zejména judaismus a islám, které se ve Francii stále více prosazují. Křesťanství, dříve považované za „náboženství většiny Francouzů“ podle konkordátu podepsaného Napoleonem Bonapartem, nyní zažívá krizi. Jaký význam mají pro tato náboženství jejich ortodoxie? Tímto pojmem se odkazuje na centrální body, které jsou zaručeny svatými texty a názory učenců, a které ukazují na soudržnost a originalitu každého náboženství. I když jsem kritický k ortodoxii, nemám v úmyslu ji odmítat. Uchovala si náboženství schopnost vnímat skutečnost? V této knize se zaměřuji na katolicismus a jeho reakce na velké události, jako je komunismus a islám. Na vstupech do katedrál se objevuje žena se zakrytýma očima, což symbolizuje, jak si církev často sama zavazovala oči. Tyto otázky jsou zásadní pro současného člověka a snažím se je zpracovat z pohledu historika. Kapitoly zahrnují témata jako věda o náboženstvích, ortodoxie, křesťanské umění, vnímání ruského komunismu Římem, rozum v latinské církvi, porozumění islámu na 2. vatikánském koncilu, náboženství šoa, manželství diecézních kněží a demografie pekla.

      Náboženské otázky současnosti
    • 2015

      Francouzský filosof a historik Alain Besançon nabízí bilanci a syntézu svého více než půlstoletí trvajícího zájmu o Rusko a sovětský komunismus. Pro české čtenáře je tato kniha aktuální mj. v tom, že podrobuje kritice naivní a ahistorické názory francouzského intelektuálního milieu naRusko – ať již v levé, nebo v pravé části tamního společenského spektra. Pro svůj kritický přístup si Besançon vysloužil označení „rusofob“, které je stejně jednostranné, jako bylo před časem povrchní označovat ho za „sovětologa“. Autor sám v závěru své knihy říká: „Neexistuje žádný důvod být rusofil, nebo rusofob. Ani já nejsem jedním ani druhým. Mne v prvé řadě zneklidňuje naše důvěřivost, naše naivita a naše netrpělivost.“

      Svatá Rus
    • 2013

      Kdo je – nebo kdo může být – v dnešní době autorita? Nemám na mysli autoritu mravní, ale někoho, kdo je schopen zásadní reflexe našeho místa ve světě, kdo dokáže nahlédnout skutečnou duchovní situaci doby na pozadí uplynuvších staletí civilizačních a kulturních dějin. Mám na mysli autoritu duchovní, autoritu z ducha. Jedním z mála lidí, kteří odpovídají tomuto kritériu, je současný francouzský historik idejí Alain Besançon. Velice aktivní a plodný vědec a myslitel nemá jen kritická slova, ale také slova východisková, jež mají svoji váhu a platnost i v situaci, která se může jevit jako bezvý­chodná, protože reflektují skutečný stav. (Josef Mlejnek v předmluvě ke knize)

      Svoboda a pravda
    • 2013

      Zakázaný obraz

      • 408 stránek
      • 15 hodin čtení
      4,0(2)Ohodnotit

      Unikátní a rozsáhlá mezioborová práce nabízí první ucelené dějiny obrazoborectví (ikonoklasmu) - jevu, který provází a spoluvytváří evropské kulturní dědictví. S hlubokým porozuměním všem aspektům dané problematiky nás autor provází spory mezi zastánci obrazů (ikonofily) a jejich odpůrci (ikonoklasty). Jeho erudovaný výklad nespočívá pouze ve sledování vývoje filosofické argumentace od předsokratiků, Platóna, Aristotela a jiných významných myslitelů až ke Kantově a Hegelově estetice. Pozornost věnuje také tomu, jak odůvodňovala či odsuzovala zobrazování Boha nebo božského různá náboženství a duchovní směry, a poukazuje na nejednotný postoj různých křesťanských denominací. Jednotlivé myšlenkové proudy představuje na pozadí společenských souvislostí daného období a všímá si, jak ovlivnily evropské umění. Své bádání autor zakončuje mimořádně podnětnou analýzou moderního abstraktního umění (Malevič, Kandinskij, Mondrian), které považuje za poslední výboj starého ikonoklasmu.

      Zakázaný obraz
    • 2002

      Komunismus a fašismus

      • 276 stránek
      • 10 hodin čtení
      5,0(1)Ohodnotit

      Sborník přináší živé, na sebe navazující diskuse vynikajících světových intelektuálů a expertů. V toku debat samých lze zachytit několik stále se vracejících neznámých. Bojovali komunisté proti fašismu pod tlakem okolností a z oportunistických důvodů, nebo je antifašismus podstatnou součástí komunismu? Představovaly komunismus a fašismus ve 30. letech stejné zlo, nebo byl komunismus zlem ˝menším˝? (...) Pro českého čtenáře je sborník Komunismus a fašismus zajímavý hned ze dvou důvodů: jednak v něm - možná i s jistým uspokojením - nalezne jednoznačné odsouzení komunismu z úst intelektuálů, kteří svého času kouzlu komunistické iluze propadli. A za druhé nám jasná stanoviska účastníků francouzských debat snad připomenou, že trvalá reflexe komunismu by měla svůj terapeutický přínos i pro českou společnost.

      Komunismus a fašismus
    • 2000

      Nemoc století

      Komunismus, nacismus a holocaust

      • 96 stránek
      • 4 hodiny čtení
      3,9(8)Ohodnotit

      Srovnávací studie z oblasti politologie vymezuje nacistickou a komunistickou ideologii na základě jejich společných rysů a historických paralel.

      Nemoc století