Tato kniha zkoumá architekturu jako základní vztah k přírodě, nikoli jako autonomní jev. Zaměřuje se na podstatné vztahy, jako je prostor uvnitř domu ve vztahu k vnějšímu prostoru, forma zdi k vnitřnímu prostoru a velikost přímky či křivky k ploše a objemu. Všechny tyto aspekty jsou podřízeny hlavnímu pravidlu čísla, které domu propůjčuje jak materiální, tak duchovní hodnotu. Dom Hans van der Laan, benediktinský mnich a architekt, se narodil 29. prosince 1904 v Leydenu. Po onemocnění tuberkulózou v roce 1921 začal studovat architekturu na Technické vysoké škole v Delftu, ale brzy se připravil na řeholní život. V roce 1934 byl ordinován a jeho prvním architektonickým dílem bylo křídlo jeho domovského opatství. Po druhé světové válce spolupracoval se svým bratrem Nicem na návrzích sakrálních staveb, včetně kaple sv. Josefa v Helmondu. V roce 1956 obdržel zakázku na projekt kostela pro benediktinské opatství ve Vaalsu. V roce 1960 publikoval svou první teorii architektury – Le Nombre Plastique. V roce 1977 vydal knihu De architectonische ruimte, následovanou v roce 1985 dílem Het vormenspel der liturgie, které zkoumá vztah mezi liturgií a architekturou. Jeho posledním významným dílem je shrnutí jeho teoretického přístupu Nástroje řádu.
H. van der Laan Knihy




Rainbow Crow
- 40 stránek
- 2 hodiny čtení
When the weather changes and the ever-falling snow threatens to engulf all the animals, it is Crow who flies up to receive the gift of fire from the Great Sky Spirit.
"Der architectonische Raum" ist die umfassendste und klarste Abhandlung ]ber die Natur, die Wirkung und die Bedeutung der Architektur, die bisher versucht wurde. Es ist das Ergebnis des Lebenswerkes seines Autors ]ber die Idee, die ihn seit seiner Kindheit beschdftigte: die suche nach der Grundlage der Urform des Bauens. Architektur nicht nur als Ausdruck, aber als Voraussetzung von menschlicher Kultur sehend, glaubt Hans van der Laan, da_ der Ursprung in der Architektur selbst gesucht werden mu_, nicht so sehr in technologischen, sozialen oder ideologischen Faktoren. Seine Bauwerke und Schriften ragen heraus wie steinerne Tafeln inmitten vorherrschender Unsicherheit und Opportonismus. Der Stil und die Methode seines Buches - sein rationaler Aufbau auf Argumenten aus einfachen alltdglichen Wahrnehmungen - erinnern stark an die fr]hen griechischen Denker, so wie Van der Laan's "Architektur" die Erinnerung an die Bauwerke und Stddte der antiken Welt zur]ckruft.