Knihobot

David Bordwell

    23. červenec 1947 – 29. únor 2024

    David Bordwell je jedním z nejvlivnějších filmových vědců ve Spojených státech, známý svými podrobnými analýzami filmařských stylů a období. Jeho práce, často ve spolupráci s Kristin Thompsonovou, se zaměřuje na hluboké porozumění filmovému jazyku a jeho historickému kontextu. Bordwell se věnuje zejména klasickému hollywoodskému filmu a kinematografii různých kultur. Jeho vliv dalece přesahuje akademickou sféru, jelikož vychoval celou generaci filmových badatelů a jeho knihy byly přeloženy do mnoha jazyků.

    David Bordwell
    On the history of film style
    The Classical Hollywood Cinema
    Poetics of Cinema
    Planet Hong Kong : popular cinema and the art of entertainment
    Dějiny filmu
    Umění filmu: Úvod do studia formy a stylu
    • Překlad devátého vydání legendární knihy amerických autorů Davida Bordwella a Kristin Thompsonové. Kniha poprvé vyšla v roce 1979 a od té doby se stala základní učebnicí pro obory filmových studií po celém světě. Vedle zájemců o filmová studia dokáže oslovit i širokou čtenářskou obec svým jasným, přehledným a systematickým výkladem fenoménu filmu. Kniha je doplněna ohromným množstvím obrazového materiálu, na němž je probíraná látka názorně předvedena. Čtenáři se nabízí jedinečná možnost porozumět základním tvůrčím filmovým kategoriím, jako jsou kamera, střih, zvuk apod., rozkrýt způsoby vyprávění příběhů, pochopit způsob fungování filmových žánrů atd. Kniha vychází v celobarevném provedení s přiloženým výukovým CD-ROMem.

      Umění filmu: Úvod do studia formy a stylu
    • Dějiny filmu

      Přehled světové kinematografie

      4,7(199)Ohodnotit

      Dějiny filmu Kristin Thompsonové a Davida Bordwella jsou víc než jen tradiční výčet slavných snímků známých i méně známých režisérů, víc než přehled škol a teorií, protože chtějí podat obraz co možná nejúplnější, který má zahrnout jak podíl autorů na díle, tak i všechny okolnosti podmiňující jeho výsledný účinek. Autoři proto sledují filmovou tvorbu v několika rovinách současně, od proměn stylu a zkoumání způsobu, jímž film působí na diváka, přes postupné utváření a rozvíjení stěžejních žánrů i proměny narativních struktur až po osudy velkých studií a ekonomické předpoklady jejich fungování. Kniha zkoumá nejen klasickou hollywoodskou produkci, ale stejnou pozornost věnuje i tvorbě evropské a mimoevropské, dílům zakladatelským i zapomenutým a stranou přitom nezůstává ani dokument a animace. Její velkou předností je, že dějiny filmu dovádí až na sám práh éry nových médií. Je zřejmé, že historické uvažování o filmu, které přejímá a svým způsobem i rozvíjí podněty nové historie, jež se prohloubeným chápáním minulosti snaží získat nový pohled na přítomnost, a které se inspiruje rovněž archeologií médií, je užitečné všem, kdo se zajímají o film hlubším způsobem. I když jsou i dnes filmová studia akademickým oborem, Thompsonové a Bordwellovy Dějiny filmu dokazují, že o kinematografii je možné psát poučeně, a přesto způsobem, který nenudí.

      Dějiny filmu
    • Poetics of Cinema

      • 512 stránek
      • 18 hodin čtení
      4,3(63)Ohodnotit

      Focusing on the historical poetics of cinema, the author delves into how films are crafted within specific historical contexts to evoke particular effects. Drawing on twenty-five years of research, the analysis explores the intricate relationship between filmmaking practices and the cultural, social, and technological influences that shape them, offering valuable insights for film studies.

      Poetics of Cinema
    • Acclaimed for its breakthrough approach and its combination of theoretical analysis and empirical evidence, this is the standard work on the classical Hollywood cinema style of film-making from the silent era to the 1960s.

      The Classical Hollywood Cinema
    • Bordwell scrutinizes the theories of style launched by various film historians and celebrates a century of cinema. The author examines the contributions of many directors and shows how film scholars have explained stylistic continuity and change.

      On the history of film style
    • "Arriving fifty years after Ebert published his first film review in 1967, this second edition of Awake in the Dark collects Ebert's essential writings. Featuring new Top Ten Lists and reviews of the years' finest films through 2012, this edition allows both fans and film buffs to bask in the best of an extraordinary lifetime's work."--Provided by publisher.

      Awake in the Dark
    • Perplexing Plots

      • 512 stránek
      • 18 hodin čtení
      4,1(9)Ohodnotit

      David Bordwell reveals how crime fiction, plays, and films made unconventional narrative mainstream. A sweeping, kaleidoscopic account written in a lively, conversational style, Perplexing Plots offers an ambitious new understanding of how popular culture has evolved over the past century.

      Perplexing Plots
    • Narration in the Fiction Film

      • 384 stránek
      • 14 hodin čtení
      4,2(245)Ohodnotit

      Mimetic theories of narration - Diegetic theories of narration - The viewe's activity - Principles of narration - Sin, murder, and narration - Narration and time - Narration and space - Modes and norms - Classical narration : the Hollywood example - Art-cinema narration - Historical-materialist narration : the soviet example - Parametric narration - Godard and narration.

      Narration in the Fiction Film
    • Post-theory : reconstructing film studies

      • 582 stránek
      • 21 hodin čtení
      4,0(60)Ohodnotit

      Since the 1970s, the academic study of film has been dominated by Structuralist Marxism, varieties of cultural theory, and the psychoanalytic ideas of Freud and Lacan. With Post-Theory, David Bordwell and Noel Carroll have opened the floor to other voices challenging the prevailing practices of film scholarship. Addressing topics as diverse as film scores, national film industries, and audience response. Post-Theory offers fresh directions for understanding film. Bordwell and Carroll pose a simple question. Why not employ many theories tailored to specific goals, rather than searching for a unified theory that will explain all sorts of films, their production, and their reception? The scholars writing here use historical, philosophical, psychological, and feminist methods to tackle such basic issues as: What goes on when viewers perceive a film? How do filmmakers exploit conventions? How do movies create illusions? How does a film arouse emotion? Bordwell and Carroll have given space not only to distinguished film scholars but to non-film specialists as well, ensuring a wide variety of opinions and ideas on virtually every topic on the current agenda of film studies. Full of stimulating essays published here for the first time, Post-Theory promises to redefine the study of cinema.

      Post-theory : reconstructing film studies