A virtuoso collage novel about narrative, identity, and exile, from international literary sensation Norman Manea
Norman Manea Pořadí knih
Norman Manea je židovský rumunský spisovatel, jehož díla zkoumají temná témata jako holocaust a útrapy života v komunistickém státě. Své zkušenosti s exilovou existencí umně zapracovává do svých románů a esejů. Manea píše s pronikavou inteligencí a precizním jazykem, čímž odhaluje složitost lidské psychiky tváří v tvář historickým a politickým represím. Jeho psaní je svědectvím o odolnosti ducha a naléhavou výzvou k pochopení minulosti.







- 2023
- 2015
Wir sind alle im Exil
Essays
Seit dreißig Jahren lebt Norman Manea im Exil. Der Autor aus Rumänien ist ein großer Zeitzeuge von faschistischer und kommunistischer Diktatur. „Die Sprache ist die Plazenta des Schriftstellers, dieses Exilanten par excellence“, sagt Manea. Die Widersprüche eines Lebens zwischen Ost und West und die Frage nach der jüdischen Identität hat er nicht nur in seinem literarischen Werk behandelt, er hat sie auch fortlaufend essayistisch kommentiert. Am Beispiel seiner eigenen Erfahrungen und der Auseinandersetzung mit Werken anderer Autoren beschreibt er den Zusammenhang von Exil, Sprache und Schreiben.
- 2014
Doupě
- 348 stránek
- 13 hodin čtení
Dlouholetý rumunský emigrant profesor Augustin Gora je ve svém americkém exilu postaven do situace, kdy se musí nějak vyrovnat s příjezdem své bývalé manželky Lu a jejího bratrance a zároveň milence Petra Gaşpara. Zatímco oba muži se se střídavými úspěchy snaží obnovit někdejší dialog, Gaşpar, jemuž bylo nabídnuto improvizované místo na univerzitě, dostane podivný dopis s pohrůžkou smrti. Halucinační atmosféru románu umocňuje silně expresivní ztvárnění útoků z 11. září, připomínající atmosféru obrazů Hieronyma Bosche. Román s prvky politického thrilleru, ožívají autorova tradiční témata: otázka emigrace a osobní angažovanosti, holocaust a policejní stát prolezlý korupcí, láska a smrt, prázdnota konzumní společnosti. Zahraniční kritika tradičně zdůrazňuje styčné body s některými středoevropskými spisovateli, zejména s Franzem Kafkou, Bruno Schulzem a Robertem Walserem.
- 2012
Die Höhle
Roman
Nach dem Mord an einem Landsmann wird eine Gruppe rumänischer Intellektueller in den USA von der Vergangenheit eingeholt. Unter Ceausescu lernten sie sich kennen, bei konspirativen Treffen in Bukarest. Dann gingen sie ins Exil nach New York: Der hochgelehrte Augustin Gora, der als erster aus Rumänien flüchtete. Seine Frau Lu, die erst später mit ihrem Geliebten Peter Gaspar nachkam. Und der Gelehrte Mihnea Palade, der plötzlich ermordet aufgefunden wird. Als auch Gaspar eine Morddrohung erhält, müssen die einst Gleichgesinnten feststellen, dass in der Emigration jeder für sich selbst kämpft. Ein furioser Roman, in dem Wirklichkeit und Phantasie, reale Bedrohung und Wahn ununterscheidbar werden.
- 2011
Romanian writers on writing
- 319 stránek
- 12 hodin čtení
Romanian writers past and present talk about the literary life in their country
- 2004
V říjnu 1941 je celá židovská populace v rumunské Bukovině deportována do koncentračního tábora, a s ní i devítiletý chlapec, který ještě netuší, že to zdaleka není poprvé, kdy je nucen prchat před realitou. Po návratu ho čeká další krutý střet s komunismem a posléze souboj se sebou samým a hledání síly k tomu opustit vlast. Manea, vyzbrojen bohatými osobními zkušenostmi, zachycuje pohyb jedince od adolescence až k dospělosti s bravurou velkého vypravěče a nabízí obnažený pohled na brutalitu toho, co zažil bez sentimentality, a přitom natolik poutavě, že dokázal zaujmout čtenáře doslova po celém světě. Kniha Chuligánův návrat byla zařazena mezi nejzajímavější tituly roku v The New York Times a byla přeložena do více než dvaceti jazyků. Norman Manea žije v USA, dnes působí jako profesor na Bard College v New Yorku a za svůj provokující a sžíravý román bytostného emigranta, který však nikdy nepřestal cítit jako Evropan, již dostal řadu prestižních mezinárodních ocenění.
- 1999
Clown. Il dittatore e l'artista
- 245 stránek
- 9 hodin čtení
The overthrow of Nicolae Ceausescu revealed to the world a regime whose grim despotism was so powerful and pervasive that it almost defies comprehension. For Norman Manea, who left Romania in 1986, the terror the regime imposed on its citizens was matched, on another level, by the irrevocable choices it forced upon its artists. In On Clowns: The Dictator and the Artist, Manea explores the realm of pain, anger and fear that confronts the creative mind in a tyranny. Patiently, carefully, and precisely, with a sense of humor and humanity made all the more powerful for the seething anger that lies just beneath, he catalogs the techniques with which a malevolent power binds the artist to itself: the subtle torture of censorship, the politics of substitution, the opiates of nationalism and ideology. With equal passion, Manea catalogs what the artist must rely on to survive under such circumstances: the masterful disguise of the buffoon, an aesthetic inseparable from ethics, a hatred of mediocrity, and, whenever the opportunity arises, a healthy raspberry to the dictator. Like Kundera, Milosz, and Kis, Manea is Central European not only because of where he was born but because of his spiritual outlook and his cultural horizons. In the formulation of Danilo Kis that Manea cites, "Consciousness of belonging to Central Europe is itself in the end a kind of dissidence!" In On Clowns, as in his fiction, Manea shows how artistic creativity and intellectual freedom go far beyond dissidence: they are a morality, anathema to the "captive mind" of the Communist dictatorship, that enable artists to survive and resist oppression.
- 1995
Bukarest, Anfang der achtziger Jahre: Ein Mann beschließt in einem Akt der Auflehnung, den Mörder seines Vaters zu suchen. Dabei verstrickt er sich immer tiefer in den Wirren des höllischen Alltags unter der Ceauçescu-Diktatur. Norman Manea beschreibt in diesem hochartifiziellen Schlüsselwerk der osteuropäischen Gegenwartsliteratur die Mechanismen jeder Diktatur.
- 1990
- 1990
"Kriegsende, eine zerschossene Stadt in Rumänien, eind schẅachliches Kind Jüdischer Eltern, das eben dem Vernichtungslager entkommen ist. Der Gegensatz zwischen Stiefel und Violine. Gewalt, Verrat und Verdrängung auch nach dem Krieg. Das sind die Bilder, das sind die Erfahrungen, die Norman Manea in diersem Erzählband verarbeitet."



