Knihobot

Adrian Johns

    Adrian Johns is a historian who specializes in intellectual property and piracy. His academic work delves into the complex history of ownership and the often-overlooked influence of illicit trade on the dissemination of ideas and culture. Through his rigorous research, Johns sheds light on the enduring struggles over control and access in the realm of knowledge.

    Adrian Johns
    The Science of Reading
    Pirátství : Boje o duševní vlastnictví od Gutenberga po Gatese
    • Je stahování z internetu něco nového? Jak stará jsou autorská práva? Od doby, kdy se začal šířit Napster a jiné služby na sdílení souborů, se většina z nás smířila s faktem, že duševní pirátství je produktem digitální éry. Například společnost The Motion Picture Association of America uvádí, že v roce 2005 přišel filmový průmysl kvůli internetovému pirátství o 2,3 miliardy dolarů. Adrian Johns však ukazuje, že pirátství má mnohem delší a bohatší historii, než jsme si mysleli. Historii dlouho zapomenutou a málo pochopenou. Johns popisuje boje o duševní vlastnictví od dob prvních tiskařských technologií v šestnáctém století až do doby internetu ve století jednadvacátém. Jeho kniha překypuje detaily a širšími souvislostmi, které přispívají k současným debatám na téma volného přístupu k informacím a jejich užívání, svobody kultury atp. Pirátství podle autora vždy stálo v centru našich pokusů nastolit rovnováhu mezi kreativitou a obchodem a bývalo jak stimulem sociálních, technologických a duševních inovací, tak i jejich nepřítelem. Od Cervantese po Steva Wozniaka, od Marie Callasové k Windows, od nechvalně proslulé ulice Grub Street ke Googlu — žádná kapitola dějin pirátství neunikne Johnsově analýze v knize, jež se bezesporu stane základním pramenem k tomuto tématu na mnoho dalších let.

      Pirátství : Boje o duševní vlastnictví od Gutenberga po Gatese
    • The Science of Reading chronicles the extensive scientific research into reading practices, tracing its origins from German psychophysics in the late nineteenth century to its modern digital applications. Historian Adrian Johns examines the motivations behind this research, the technologies that facilitated it, and the far-reaching consequences of its implementation. Advocates of this scientific approach believed that a society's progress hinged on its population's reading abilities. Their efforts aimed to reconstruct mass education, significantly altering the childhood experiences of millions of American children. This scientific inquiry also sought to transform mass capitalism, leading to changes in workplace dynamics for countless adults following a national push for "reading efficiency." Furthermore, the implications of this research extended to national defense, influencing the training of servicemen and spies across various military contexts. By the close of the twentieth century, Johns posits that the scientific study of reading had profoundly influenced modern society, shaping its very fabric through deliberate application of research findings.

      The Science of Reading