Knihobot

Martin Nitsche

    Martin Nitsche
    Sono-fenomenologie: O tom, co se fenomenologie může naučit popisem zvukových prostředí
    Fenomenologie: Učební text pro kurzy Fenomenologie vyučované na Filozofické fakultě Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem
    Prostranství bytí: Studie k Heideggerově topologii
    Metodická přednost spleti: tranzitivně-topologický model fenomenologie
    Schizma filosofie 20. století
    Návrat metafyziky? : diskuse o metafyzice ve filosofii 20. a 21. století
    • 2025

      Zpět ke zvukům samým! Tak by bylo možné jednoduše shrnout cíle sono-fenomenologie, která se představuje v této knize. Vyrovnává se s tím, že fenomenologie zvukům dosud nevěnovala dostatečnou pozornost. To zároveň vyžaduje novou artikulaci fenomenologického přístupu ke zkušenosti vůbec. Sono-fenomenologie se tedy chce od zvuků učit. V dialogu se sound studies si všímá toho, jak zvuky primárně zakládají zvuková prostředí, a popisuje jejich topologii. Ptá se, v čem spočívá ambientní povaha těchto prostředí a nakolik je zkušenost s nimi imerzivní. Součástí knihy je i obsáhlý fenomenologický výklad prožitků poslechu hudby ve sluchátkách.

      Sono-fenomenologie: O tom, co se fenomenologie může naučit popisem zvukových prostředí
    • 2020

      Erklärvideos

      Aus der Praxis. Für die Praxis.

      Ein Bild sagt mehr als 1000 Worte und ein Video sagt mehr als 1000 Bilder. Das sind eine Million Gründe, warum Sie unbedingt Erklärvideos benötigen! Inzwischen werden alleine auf YouTube jeden Tag eine Milliarde solcher Videos angeschaut. Je einfacher Sie jedoch etwas erklären wollen, desto schwerer wird es: Was ist wichtig und was lassen Sie weg? In welcher Reihenfolge erklären Sie Ihr Thema? Und wie stellen Sie sicher, dass die Zuschauer auch die ganze Zeit gebannt dabeibleiben? Die Erstellung eines guten Erklärvideos ist eine Kunst und auch ganz viel Handwerk. Und das entdecken Sie in diesem Buch: - Was sind Erklärvideos? - Wofür können Sie Erklärvideos nutzen? - Welche Stile gibt es für Erklärvideos? - Wie wird ein Erklärvideo erstellt? - Wie vermarkten Sie Ihr Erklärvideo?

      Erklärvideos
    • 2019

      Angehende Geschichtslehrpersonen müssen sich während ihrer Professionalisierung mit geschichtstheoretischen und geschichtsdidaktischen Beliefs (Überzeugungen) beschäftigen. Welches sind aber diese Beliefs, und wie kommen sie zustande? Die quantitativ und qualitativ angelegte Studie liefert einen Einblick in die Wirksamkeit des Studiums und macht unter anderem deutlich, dass dort auch Annahmen evoziert werden, die nicht zum eigentlichen Ausbildungsziel gehören. Der Autor zeigt auf, inwiefern die Unterrichtspraxis der Lehrenden von bewussten und unbewussten Beliefs geprägt ist und dass eine verstärkte Auseinandersetzung mit der Ausbildungsgestaltung nötig ist.

      Beliefs von Geschichtslehrpersonen - eine Triangulationsstudie
    • 2018

      This research publication in phenomenology targets an interdisciplinary audience across philosophy, psychology, environmental studies, political science, geography, and aesthetics. It presents a novel conception of phenomenological philosophy by linking topological approaches from late Heidegger and Merleau-Ponty with transitive thinking found in Husserl, James, Schütze, and Gurwitsch's notions of the stream of consciousness. To explore the connection between a stream and its environment, the book utilizes theoretical geography methods, particularly Edward Soja’s trialectics. It addresses key philosophical issues related to “intertwining,” which refers to the relationships between human subjects and their environments—encompassing other people, animals, plants, objects, and the environment itself. These relationships are non-causal and non-direct, often manifesting as a feeling of connection to broader situations, such as a sense of responsibility for distant individuals. The book emphasizes the challenge of capturing this intertwining philosophically, warning against superficial interpretations. A significant methodological aim is to differentiate between a simplistic notion of interconnectedness and a rigorous phenomenological description. It concludes with a proposal for a transitive-topological phenomenology, suggesting that intertwining should be viewed as a transitive third-space, illustrating how human experiences are s

      Methodical precedence of intertwining
    • 2016

      Hlavním cílem této knihy je navržení tranzitivně-topologického modelu fenomenologie, vhodného pro deskripci spletitých fenoménů a výklad vztahu člověka k jejich spletitosti. Spletité fenomény se „jeví“ tak, že zároveň zahrnují toho, komu se „jeví“. Tak vytvářejí komplikovanou vztahovou strukturu, která ovšem charakterizuje většinu prožitků člověka na počátku 21. století. Východiskem navrhovaného modelu je výklad spletité fenomenality jako specifické oblasti a uznání metodické priority spleti. Orientace člověka v komplikované době a nalezení místa v ní, je totiž nutné spojit s přijetím komplikovanosti jako výchozího hlediska myšlení. Doprovodným cílem je převedení fenomenologie jako filosofické disciplíny, jež uvažuje skopicky s důrazem na tranzitivitu a lokalizaci. V tomto kontextu je tato kniha také metodologickou sebereflexí fenomenologie ve chvíli debat o její naturalizaci či pokusů o její banalizaci ze strany nově probuzeného realismu.

      Metodická přednost spleti: tranzitivně-topologický model fenomenologie
    • 2015
    • 2015

      1 Kön 3 erzählt von König Salomos Aufenthalt in Gibeon und vom „salomonischen Urteil“. Bei einem „close reading“, das die Aufmerksamkeit zunächst ganz auf die miteinander verschränkten Texte konzentriert, gewinnt dieses Kapitel deutlich an Konturen und wird als ein Schlüsseltext zur Profilierung der Königsherrschaft Salomos erkennbar. Salomo hat zwar zuvor schon den Thron seines Vaters David bestiegen, wird nun in 1 Kön 3 jedoch in einer neuen Weise als König präsentiert. Dieser Herrscher löst Rätsel und besteht Proben. So erkennt er etwa in der Gewähr einer Bitte durch Gott eine Prüfung und fasst die Schlüsselkompetenzen gelingender Königsherrschaft in der Rede vom „hörenden Herzen“ zusammen.

      "Und das Königtum war fest in der Hand Salomos"