Kniha se zabývá fenoménem laických náboženských sdružení v potridentském období. Na příkladu moravského města Brna je rekonstruován význam a působení těchto sdružení v rámci městského organismu. Zohledněna byla jak perspektiva samotných bratrstev (organizace, činnost), tak i optika města a měšťanů (popularita bratrstev a vývojové aspekty). Největší část knihy je věnována detailnímu rozboru stanov jednotlivých sdružení a jejich činnosti v rámci města.
Tomáš Malý Knihy






Římské korunovace divotvorných Madon a koncept barokní kultury. Kniha nabízí neotřelý pohled na barokní kulturu v Čechách a na Moravě prostřednictvím analýzy tří velkolepých korunovací Madon z let 1732 a 1736: sošky Panny Marie ze Svaté Hory u Příbrami, reliéfu ze Svatého Kopečka u Olomouce a ikony z bývalého augustiniánského kláštera sv. Tomáše v Brně. Na rozdíl od dosavadních interpretací těchto monumentálních barokních slavností, jež byly nahlíženy výhradně jako církevní oslavy a jako důkaz tehdejší záliby v divadelnosti, demonstruje autor knihy, že s využitím antropologického a sociologického hlediska se tyto události mohou ukázat jako jeviště ambicí různých skupin účastníků i jako zrcadlo podstatných aspektů kultury 17. a 18. století.
Smrt a spása mezi tridentinem a sekularizací
- 351 stránek
- 13 hodin čtení
Kniha nabízí specifický pohled na podobu zbožnosti laiků ve dvou staletích po bitvě na Bílé hoře. Prostřednictvím analýzy dobové literatury a měšťanských závětí se autor pokouší sledovat proměnu, která se odehrála v souvislosti s postupným přijímáním katolické koncepce spásy duše a následně v souvislosti se sekularizačními tendencemi osvícenského období.
Husitství na Moravě ; Náboženská snášenlivost ; Jan Amos Komenský
- 378 stránek
- 14 hodin čtení
Ve svazku Husitství na Moravě. Náboženská snášenlivost. Jan Amos Komenský se čtenáři dostává do rukou soubor starších studií a článků významného českého historika Josefa Války. Do tohoto souboru byly zařazeny Válkovy příspěvky s badatelskou tematikou, kterou doposud nezavršil samostatnou monografií a jež jsou rozptýleny v různých, většinou obtížně dostupných publikacích. V předkládaných studiích se Josef Válka představuje jako brilantní historik i znalec filozofie dějin, jehož úvahy patří hned několika oborům.
Úvod do studia dějepisu - 1. díl
- 164 stránek
- 6 hodin čtení
První díl skript pro studenty historie Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. Tématy jsou historie jako věda, historický čas, problematika pramenů, metody historické vědy, heuristika, knihovny, odborné časopisy, informační technologie, muzea a galerie, archivy.
Úvod do studia dějepisu 2. díl
- 134 stránek
- 5 hodin čtení
Druhý díl skript pro studenty historie Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. Tématem jsou specifika výzkumu jednotlivých historických období (středověku, raného novověku, 19. století a 20. století) a dějiny dějepisectví.
Ze školy do života
Pro dívky
Hřbitovní areál, nacházející se v severovýchodní části obce Střílky, má v českém prostředí jistou proslulost. Patří mezi významné barokní památky – architektura a sochařská výzdoba hřbitova pocházejí z třicátých a čtyřicátých let 18. století – zároveň však platí, že dnešní podoba výzdoby tohoto místa představuje jen torzo původně zamýšleného celku. O hřbitově ve Střílkách byla napsána řada odborných textů, scházelo však ucelené pojednání, jež by hřbitov uchopilo z více úhlů pohledu a z pozic umělecko- i kulturněhistorických. Záměrem publikace je do jisté míry navázat na objevné a v mnoha ohledech doposud nepřekonané texty zesnulého profesora Miloše Stehlíka, který věnoval tomuto místu velkou část své profesní kariéry. První část publikace nabízí uměleckohistorický, stylově-interpretační způsob uchopení tématu, a to prostřednictvím nepublikované Stehlíkovy studie z padesátých let, upravené a doplněné jím samým o poznámky k architektonickému dílu Ignáce Josefa Cyraniho a k tvorbě sochaře Bohumíra Fritsche. Druhá, rozsáhlejší část knihy představuje další variantu možného zpracování látky, konkrétně z pohledu historie umění a kulturní historie.
Několik základních směrnic k výchově dětí. Autor píše, že se musí stavět na pevném základu a tím je výchova ve víře v Boha, výchova k životu s Bohem.