Knihobot

Viktor Čech

    Viktor Čech
    Choreografický moment v současném umění
    Intruder
    Model 11-21
    MoNUmentální topografie: Kritický katalog výstavního projektu Fakulty umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem
    Choreografie mysli – Úsilí – Tělesný pohyb jako časoprostorová (dis)kontinuita
    Je ne travaille jamais
    • Je ne travaille jamais

      • 54 stránek
      • 2 hodiny čtení

      Katalog projektu nazvaného Je ne travaille jamais. Ten se zaměřil na okolnosti tvůrčího a „pracovního“ procesu na poli současného umění z pozice kurátora a teoretika. Ten ho nechápal jen jako problém sociální a politický, jak je dnes časté, ale chtěl ho implicitně ohledat v procesu jakési „inscenované teorie“ jako komplexního tématu. Autor koncepce a kurátor zde sám sebe a svou činnost postavil do uvozovek interpretace, v rámci níž se jako individuální vzorek vložil do laboratorního prostředí experimentálního galerijního prostoru. Spolu se sebou a svojí „prací“ sem ale přenesl i fragment umělecké „scény“, s níž je spojen svými aktivitami. Nejde přitom ani tak o mimetický a performativní přenos „reality“ do scénického rámce galerie, ale spíše o přenos jednotlivých témat a problémů.

      Je ne travaille jamais
    • Trojdílný výstavní projekt realizovaný v průběhu roku 2020 v pražské Galerii Akademie múzických umění (GAMU) byl pojatý jako sonda do tří podstatných aspektů, které ovlivňují náš tělesný pohyb po tomto světě. Prvním z nich je vztah choreografie našich myšlenek se zdánlivě tak odlišnými pohyby našeho fyzického aparátu, kolem kterého byla postavena výstava Choreography of Thought. Druhým pak to, jak jsou struktury našeho pohybu i jeho specifické kvality spojeny s úsilím v jeho fyzickém, psychickém i sociálním smyslu, z čehož vzešla koncepce výstavy Effort. Posledním úhlem pohledu se stala otázka časoprostorové kontinuity či naopak diskontinuity, kterou doprovází vnímá-ní rozprostřenosti našich i cizích těl v dané realitě. Tato publikace je katalogem shrnujícím celý projekt, současně ale obsahuje i soubor teoretických textů od kurátora a několika zúčastněných umělců. Ty se buď přímo vztahují k dané problematice, nebo zohledňují myšlenkové pozadí tvorby daných osobností a děl. Podobně jako onen celoroční proces kolektivního dialogu a oborových transgresí, je i tato kniha výsledkem společného tance v němž si jednotlivý účastníci několikrát prohodili své role i úhly pohledu.

      Choreografie mysli – Úsilí – Tělesný pohyb jako časoprostorová (dis)kontinuita
    • Termín konání výstav, konaných při příležitosti 25. výročí založení fakulty, 24.10.-6.12.2018. V rámci pěti samostatných výstavních celků prezentovala svá díla více než stovka umělců (studentů, absolventů fakulty i pozvaných autorů) v prostorách Domu umění Ústí nad Labem, v Galerii Emila Filly, Galerii Hraničář a v Muzeu města Ústí nad Labem. Rozsáhlý projekt MO(NU)MENTÁLNÍ TOPOGRAFIE roku 2018 expandoval rovněž do veřejných prostor města, kde se sochy, vizuální objekty a instalace věnovaly výhradně širším historickým tématům spojeným s tzv. osmičkovými výročími, reprezentovanými roky 1918, 1938, 1948 a 1968, odehrávajícími se na půdorysu města Ústí nad Labem a jeho bezprostředního okolí. Publikaci s bohatou fotodokumentací doprovází sedm odborných kurátorských textů. Fakulta umění a designu si v roce 2018 připomněla 25. výročí založení vysokoškolských uměleckých studií na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. V rámci oslav tohoto výročí fakulta uspořádala tvůrčí a výstavní projekt zaměřený na průzkum témat, která se z různých úhlů dotýkají specifik místa, kde působí – města Ústí nad Labem a přilehlého regionu.

      MoNUmentální topografie: Kritický katalog výstavního projektu Fakulty umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem
    • Kniha Viktora Čecha je výstupem souvisejícím s jeho doktorským studiem v oboru Vizuální komunikace na FUD UJEP a zabývá se tématem výskytu choreografických mechanismů i samotného tance na poli současného vizuálního umění v posledních desetiletích. Je výsledkem několikaletého výzkumu autora v této oblasti, který byl spojen jak s publikací řady textů, tak rovněž s realizací výstavních projektů. Texty v této knize se zaměřují i na širší umělecko-historický kontext, s nímž je tento jev úzce provázán – především právě na předchozí vývoj v umění 20. století, současně však také otázky spojené úzce s teorií tance a choreografie i jejich historického vývoje. Ústředním bodem, kolem kterého se točí v této knize rozebíraná problematika je tedy otázka choreografie – v jejím původním slova smyslu – „psaní pohybu“ a jak se tento mechanismus projevuje v aktuální umělecké situaci. Tyto mezioborové přesahy jsou v tvorbě řady současných umělců často spojené i s reflexí analogických momentů v minulosti, především v avantgardních hnutích 20. století, současně jsou však příznačné pro aktuální vývoj v oblasti akčního umění, v němž se staly důležitými momenty otázky strukturovaného systému pohybu, inscenování i apropriace tanečních forem jako výrazového prostředku.

      Choreografický moment v současném umění
    • Can physical movement be considered a metaphor for our thought? Can we understand it as a method which allows us to relate to thought processes by other than verbal means? The project was constructed around these questions, and connects the exhibition with a series of lectures, screenings and discussions which will be realized in GAMU throughout the upcoming year. Their shared interest lies in the zone where contemporary dance and choreography meets visual and fine art, exploring the relationship of our bodily movement and its structure with various aspects of our reality. This publication is a catalog summarizing the entire project, but at the same time it also contains a set of theoretical texts by the curator and several participating artists. These are either directly related to the given issue, or take into account the ideological background of the creation of the given personalities and works. Similar to the year-long process of collective dialogue and disciplinary transgressions, this book is also the result of a joint dance in which the individual participants changed their roles and points of view several times.

      Choreography of Thought – Effort – Body Movement as a Space-time (dis)continuity