Knihobot

René Girard

    25. prosinec 1923 – 4. listopad 2015

    René Girard byl francouzsko-americký historik, literární kritik a filozof sociálních věd, jehož dílo se řadí do tradice antropologické filozofie. Jeho základní myšlenky, které rozvíjel po celou svou kariéru, zahrnují mimetičnost touhy, rivalitu pramenící z této touhy a mechanismus obětního beránka jako základ lidské kultury a obětování. Girard tvrdil, že náboženství bylo v lidské evoluci nezbytné pro kontrolu násilí vyplývajícího z mimetické rivality a že Bible odhaluje tyto myšlenky a zároveň odsuzuje mechanismus obětního beránka. Jeho rozsáhlé dílo, které ovlivnilo mnoho akademických oborů, nadále podněcuje diskuse a výzkum.

    René Girard
    Battling to the End
    Deceit, Desire, and the Novel: Self and Other in Literary Structure
    Anorexia and Mimetic Desire
    Lež romantismu a pravda románu
    Obětní beránek
    O původu kultury
    • Podtitul: Hovory s Pierpaolem Antonellem a Joãem Cezarem de Castro Rocha René Girard dospěl svými úvahami k odhalení mechanismu lidských tužeb a tím významně prohloubil naše znalosti o člověku. Proto je tato intelektuální autobiografie důležitou událostí. Autor textu Násilí a posvátné poprvé mluví o důležitých meznících svého života i své odborné dráhy, vysvětluje, jak je jeho dílo přijímáno ve Francii a ve světě, a zmiňuje se i o rozpracovaných tématech. Tváří v tvář kritice a palčivým otázkám současnosti energicky přeformulovává své teze a přichází s novými analýzami. Jako poutavá výpověď o výměně názorů v odborné Francii i ve světě za posledních čtyřicet let tyto rozhovory přinášejí mnoho nového, protože mapují jednu z nejplodnějších myšlenkových dílen současnosti.

      O původu kultury
    • René Girard vychází z toho, že v okamžiku, kdy je společnost v krizi nebo je ohrožena, kdy se na ni sesunou pohromy – epidemie, zemětřesení, sucho, politická nestabilita atp. – vzniká chaotická situace, padají pravidla, kterými se soužití řídí, mizí veškeré rozlišování, jakékoli rozdíly. Beztvará masa se neptá po příčinách, ale hledá viníka, aby se mohla znovu identifikovat – tím viníkem je někdo cizí, kdo se od ní odlišuje, kdo je poznamenaný jako Oidipús (kulhá, má jedno oko nebo hrb atp.). Tím, že se masa vrhá na toho odlišného, kolektivní vraždou na něm vybíjí své pudy, znovu se stmeluje, vrací se k původnímu pravidelnému chodu. Viník – obětní beránek – se tak stává jejím zachráncem, kolektivní vražda se nyní mění na mučednickou smrt. Oběť se stává spasitelem a tak je v zástupných rituálech uctívána. Autor při dešifrování různorodých mýtů ale i biblických témat odhaluje právě tento mechanismus opakovaného perzekučního násilí a nanejvýš aktuálně přispívá k pochopení naší vlastní situace ve světě posedlém neustálou modernizací a inovací – bludném kruhu bez identity a diferenciace.

      Obětní beránek
    • Studie francouzského esejisty vychází z románového díla Cervantesova, Stendhalova, Flaubertova, Proustova a Dostojevského a pokouší se o kritiku tzv. nevlastní, zprostředkované touhy, tj. touhy, která nabyla čisté podoby v romantismu a poromantických literárních hnutích až po existencialismus a„nový román“. Z této zprostředkované touhy vysvětluje jevy jako „marnivost“, „snobismus“, „sadomasochismus“, také však celé životní prostředí člověka 19. a první poloviny 20. století. Práce na rozhraní studie a eseje, která se snaží ukázat, jak literatura přerůstá do života.

      Lež romantismu a pravda románu
    • Anorexia and Mimetic Desire

      • 112 stránek
      • 4 hodiny čtení
      4,3(29)Ohodnotit

      The book explores the anorexia epidemic through the lens of mimetic desire, suggesting that our deepest desires are often imitated from societal models. Girard critiques the "culture of anorexia" and dissects the competitive nature behind conspicuous non-consumption, blending theoretical insights with relatable observations. His analysis reveals how societal influences shape personal desires, challenging readers to reconsider the motivations behind their choices and the implications of a culture that prizes such behaviors.

      Anorexia and Mimetic Desire
    • This study extends beyond the scope of literature into the psychology of much of our contemporary scene, including fashion, advertising, and propaganda techniques. In considering such aspects, the author goes beyond the domain of pure aesthetics and offers an interpretation of some basic cultural problems of our time.

      Deceit, Desire, and the Novel: Self and Other in Literary Structure
    • Battling to the End

      • 256 stránek
      • 9 hodin čtení
      4,3(70)Ohodnotit

      Engages Carl von Clausewitz (1780-1831), the Prussian military theoretician who wrote On War. This title shows us a Clausewitz who is a fascinated witness of history's acceleration. It pushes aside the taboo that prevents us from seeing that the apocalypse has begun.

      Battling to the End
    • Things Hidden Since the Foundation of the World presents a highly original global theory of culture. Here, in his greatest work, René Girard explores the function of violence, mimetic desire and the mechanism of the scapegoat, in the history of society and religion. Girard's vision is a brilliant and devastating challenge to conventional views of literature, anthropology, philosophy and psychoanalysis.

      Things Hidden Since the Foundation of the World
    • The Scapegoat

      • 232 stránek
      • 9 hodin čtení
      4,2(558)Ohodnotit

      In 'The Scapegoat', the author audaciously turns to classical mythology, medieval narrative, and the New Testament to explore the scenes behind 'texts of persecution, ' documents that recount collective violence from the standpoint of the persecutor.

      The Scapegoat
    • Never before translated in English, this 1973 discussion between Rene Girard (1923-2015) and other prominent scholars represents one of the most significant breakthroughs in mimetic theory. The conversation was an opportunity for Girard to debate with his interlocutors the theories he expounded in Violence and the Sacred.

      Violence, the Sacred, and Things Hidden
    • "In this ground-breaking work, one of our foremost literary and cultural critics turns to the major figure in English literature, William Shakespeare, and proposes a dramatic new reading of nearly all his plays and poems. The key to A Theater of Envy is Girard's novel reinterpretation of "mimesis." For Girard, people desire objects not for their intrinsic value, but because they are desired by someone else - we mime or imitate their desires. This envy - or "mimetic desire" - he sees as one of the foundations of the human condition".--Back cover

      A Theater of Envy: William Shakespeare