Knihobot

José Eduardo Agualusa

    13. prosinec 1960

    José Eduardo Agualusa je angolský novinář a spisovatel, jehož díla jsou známá pro svůj osobitý styl a hluboký vhled do angolské společnosti a historie. Jeho psaní se často zabývá tématy identity, paměti a mezikulturních vztahů, přičemž plynule prolíná realitu s fantazií. Díky svému jedinečnému hlasu a schopnosti zachytit složitost lidské zkušenosti si získal uznání jak v Africe, tak mezinárodně. Jeho literární přínos spočívá ve vytváření bohatých a působivých příběhů, které čtenáře nutí k zamyšlení.

    José Eduardo Agualusa
    Ein Stein unter Wasser
    Barroco tropical
    Arche Afrika. Ausbruch ins Eigene
    Terorista elegán a jiné príbehy
    Prodavač minulostí
    Obecná teorie zapomínání
    • Ludo, portugalská žena jménem Ludovica Fernandes, si jednoho dne postaví zeď oddělující její angolský byt od zbytku domu. Dále ale vyhlíží ze svého balkonu, sleduje každodenní události, naslouchá zvukům, pálí knihy, a především si příběhy zaznamenává. Živí se pěstováním zeleniny a holuby, které láká do svého bytu. Ze svého úkrytu pak třicet let pečlivě pozoruje jak osobní transformaci, tak proměnu této africké země. Provede nás podivuhodným vyprávěním, v němž smysl pro humor slouží jako protilátka k tragické a drsné angolské historii. V románu Obecná teorie zapomínání není nouze o všemožné náhody — destruktivní i magické —, které vytvářejí poetickou koláž určujících nahodilostí. Je to kniha o strachu z druhého, o absurditě rasismu, o lásce a naší schopnosti vykoupení. Dokážeme někdy čelit životu beze strachu? Nejsou naše propletené osudy spojené už moc dlouho? Přetrvá lidská dobrotivost, stojí-li tváří v tvář kolosu dějin? Tato kniha, strukturovaná do krátkých kapitol, poskytuje potřebný emotivní vhled každému, kdo touží alespoň trochu porozumět africkému pohledu na evropský kolonizační proces.

      Obecná teorie zapomínání
    • Félix Ventura žije v chátrající vile plné knih v angolské metropoli Luandě a živí se výrobou minulosti na zakázku. Jeho služby jsou vyhledávané zejména bohatými podnikateli a politiky, kteří chtějí zajistit svou budoucnost pomocí upravené minulosti. Félix s nadhledem doplňuje a upravuje rodokmeny a životní příběhy svých klientů. Jednoho dne ho osloví neznámý cizinec, který žádá o nový příběh a osobní doklady, avšak odmítá prozradit svou pravou identitu. Nabízí mu štědrou odměnu, a po dlouhém váhání Félix přijímá. Netuší, že se vydává na dobrodružnou cestu mezi různými identitami a sny. Příběh zkoumá tvárnost paměti a různorodé identity, přičemž překračuje hranici mezi snem a skutečností. Obsahuje narážky na nedávnou minulost a současnost Angoly, která je plná paradoxů. Ačkoliv je román zasazen do konkrétní doby a místa, zkoumá obecný fenomén paměti, jak historické, tak osobní. Rozvíjí myšlenku o zradě osobní paměti a o tom, jak lze paměť pozměnit nebo vnucovat jednotlivcům, skupinám či národům. Tímto způsobem předjímá aktuální téma soupeření mezi virtuální a materiální realitou a tím, jak si lidé utvářejí obraz o sobě a světě kolem nich.

      Prodavač minulostí
    • V príbehu Terorista elegán, ktorý autori napísali spolu za jedným stolom v Mozambiku, sa stretávame s angolským „odborníkom na duchov“, ktorého portugalská polícia podozrieva z prípravy teroristického útoku. „Prišiel som zabíjať,“ hovorí hlavná postava druhého príbehu Na ulici vraha pršia lásky, ktorá sa snaží vysporiadať so svojou romantickou minulosťou, a to tým najbrutálnejším spôsobom. Tretí príbeh Čierna skrinka vznikal na rôznych miestach, keď si autori medzi sebou vymieňali správy, pričom každý dopĺňal text toho druhého. Noc v bezmennom meste je ponorená do chaosu, a kým vonku na ulici počuť streľbu, v dome starej Luzinhe sa rozpletá osobná dráma jednej rodiny, ktorá sa musí vyrovnať s dávnymi tajomstvami.

      Terorista elegán a jiné príbehy
    • Barroco tropical

      • 331 stránek
      • 12 hodin čtení
      4,0(1)Ohodnotit

      Dem Schriftsteller Bartolomeu Falcato fällt eine Frau buchstäblich vor die Füße. Allerdings nicht aus heiterem Himmel, sondern aus einem Unwetter heraus, und es ist klar, dass sie nicht freiwillig gestürzt ist. Bei der Toten handelt es sich um Núbia de Matos, Model und angebliche Ex-Geliebte der Präsidentin. Nur fünf Tage zuvor hatte sie Falcato in der Abflughalle des Flughafens angesprochen, ihn bedrängt und pikante Details aus den Hinterzimmern der politischen Eliten erzählt. Doch statt sich um die Aufklärung des mysteriösen Todesfalls kümmern zu können, wird Falcato selbst zum Verfolgten. Ominöse Anrufer warnen ihn, in seineWohnung zurückzukehren. Und auch seine Frau darf nicht wissen, was er zur fraglichen Zeit am fraglichen Ort zu suchen hatte, und vor allem nicht, mit wem… Was folgt, ist eine rasante Odyssee durch den Untergrund und die Abgründe der angolanischen Hauptstadt Luanda. 24 Stunden, in denen Falcato selbst in einen Strudel aus skrupelloser Gewalt, Leidenschaft und Eifersucht gerät. Und dann sind da noch die schwarzen Engel, die auf den Dächern der Hochhausruinen tanzen, die seit dem Ölboom überall in Luanda in den Himmel ragen. Hirngespinste? Realität gewordene afrikanische Mythen? José Eduardo Agualusa schafft in seinem im Jahr 2020 angesiedelten Roman ein filmisches und poetisches Panoptikum Angolas aus vermeintlichen Trugbildern und politischer Realität.

      Barroco tropical
    • »Fradique sagte, Städte wie Frauen ließen sich an ihrem Geruch erkennen. Die Hafenstädte Französisch-Westafrikas rochen für ihn nach in Butter gebratenen Zwiebeln; Rio de Janeiro roch nach reifen Guaven, Lissabon nach Sardinen, Basilikum und Abgeordneten. Fradique wollte wissen, wie ich dazu stand. Ich sagte ihm, ich zöge den schlichten Geruch des Regens allen anderen vor. Drei Monate später erhielt ich in Luanda ein versiegeltes Kristallflakon mit Wasser. Auf dem Etikett stand in Fradiques Handschrift: ›Erster Pariser Herbstregen, Oktober 1868‹.« Ana Ol’mpia Vaz de Caminha, als Sklavin in Angola geboren, wird nach dem Tod ihres Mannes zu einer der vermögendsten und einflußreichsten Frauen in der portugiesischen Kolonie. Der Abenteurer Carlos Fradique Mendes, in Paris und Lissabon genauso zu Hause wie in Luanda oder Rio de Janeiro, kommt 1868 nach Angola und verliebt sich unsterblich in diese faszinierende Frau. Ana Ol’mpia und ihm bleiben nur fünf gemeinsame Monate, dann trennen sich ihre Lebenswege. Agualusa erzählt von einer Liebe, die nach Fradiques Tod eine wundersame Verewigung in der Literatur erfahren soll. José Eduardo Agualusa wurde am 13. Dezember 1960 in Huambo/Angola geboren, lebt heute in Lissabon und arbeitet als freier Journalist und Buchautor. Sein erster Roman ›A Conjura‹ erschien 1989; seither gilt Agualusa als Vertreter einer neuen Generation afrikanischer Autoren, die sich der Sprache der Kolonialherren bemächtigen und damit einen neuen Ton in die portugiesische Literatur bringen. Außerdem Kurzgeschichten und Lyrik-Veröffentlichungen.

      Ein Stein unter Wasser
    • CREOLE

      • 160 stránek
      • 6 hodin čtení
      4,0(12)Ohodnotit

      Creole paints a vivid and dramatic picture of a decadent social order in tatters. Extraordinary characters, real and fictional, look on as their world collapses.

      CREOLE
    • The Society of Reluctant Dreamers

      • 288 stránek
      • 11 hodin čtení
      4,1(24)Ohodnotit

      While swimming in the clear blue waters of the Rainbow Hotel, Daniel Benchimol finds a waterproof camera, floating seemingly lost in the sea. He goes on to discover that the camera belongs to Moira, a Mozambican artist famous for a series of photos depicting her own dreams. On seeing the images, Daniel realises that Moira is also the mysterious woman whom he has been dreaming about repeatedly. The two meet, and Daniel becomes involved in a unusual dream experiment with a Brazilian neuroscientist, who's working with Moira on a machine to film and photograph people's dreams. Meanwhile, Daniel's daughter Karinguiri, one of Angola's young dreamers, is arrested along with six friends for staging a protest during a presidential press conference in Luanda. The group go on hunger strike, attracting worldwide press attention, showing the power of young people when they raise their voices against the regime. The Society of Reluctant Dreamers is a surreal, vivid novel about the slipperiness of truth and reality, art versus dictatorship, courage versus fear, change and the old order, amidst the politics of Angola's tumultuous past, present and future.

      The Society of Reluctant Dreamers
    • José Eduardo Agualusa nunca foi tão longe no lirismo da sua prosa - nem, ao mesmo tempo, no desenho de personagens tão reais que parecem inventadas. Para onde vamos depois do fim? Talvez para uma pequena ilha, pois, como diz uma das personagens deste romance, «depois que o mundo acabar, recomeçará nas ilhas». Daniel Benchimol, personagem de A Sociedade dos Sonhadores Involuntários e Teoria Geral do Esquecimento, regressa logo na primeira página do novo livro de Agualusa. O cenário é o da beleza única e mágica da Ilha de Moçambique - onde decorre um festival literário que reúne três dezenas de escritores africanos que, na sequência de uma violentíssima tempestade no continente (e de um evento muito mais trágico, que só depois se revelará), permanecerão totalmente isolados durante sete dias. Mas a história leva-nos mais longe: a uma série de estranhos e misteriosos acontecimentos, que colocam em causa a fronteira entre realidade e ficção, passado e futuro, a vida e a morte, e inquietam os escritores e a população local.

      Os vivos e os outros
    • Faustino Manso, ein berühmter angolanischer Musiker, hinterlässt nach seinem Tod sieben Frauen und achtzehn Kinder. Als seine jüngste Tochter Laurentina, eine in Portugal lebende Filmemacherin, von ihrem leiblichen Vater erfährt, reist sie nach Angola, um das turbulente Leben des verstorbenen Musikers nachzuzeichnen. Faustinos Spuren führen Laurentina und ihre drei Mitreisenden – Mandume, Bartolomeu und Pouca Sorte – durch die Küstenstädte des südlichen Afrika. Auf ihrer Suche lernen sie Faustinos Frauen, Musikerkollegen und Kinder kennen, und es entsteht das Bild eines Mannes, der durch Charme und Musik einen tiefen Eindruck im Leben vieler Menschen hinterlassen hat.

      Die Frauen meines Vaters