Alfred Jarry's riotous, ground-breaking play, was a sensation upon first staging. This modern adaptation, which formed the basis of a short film, Roi, directed by acclaimed author, Neil Bartlett, brings a modernist classic to a contemporary audience.
Alfred Jarry Pořadí knih
Alfred Jarry byl francouzský spisovatel, jehož dílo je často považováno za předchůdce absurdního divadla. Ve svých textech, které zahrnují hry, romány, poezii i eseje, experimentoval s groteskním a nepochopeným jazykem, což ho činí průkopníkem literárního absurdna. Jarry také vytvořil pseudovědu zvanou 'pataphysika, která dále rozšiřuje hranice jeho literárního a myšlenkového světa. Jeho inovativní přístup a jedinečný styl zanechaly nesmazatelnou stopu v literární historii.







- 2024
- 2023
W ramach międzynarodowego projektu Klasyka w powieści graficznej. Pilotażowy program nowej edukacji kulturalnej dla uczniów liceów oparty na powieściach graficznych, dofinansowanego ze środków programu Komisji Europejskiej Kulturalna Europa, trzy instytucje kultury - ze Słowenii (Słoweński Instytut Teatralny, Lublana), z Polski (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa) oraz ze Słowacji (Instytut Teatralny, Bratysława) - wybrały trzy klasyczne dramaty europejskie: Antygonę Sofoklesa, Romea i Julię Williama Szekspira oraz Króla Ubu Alfreda Jarryego. Do współpracy zaproszono trzech uznanych artystów rysowników: dr. Horowitza (Ciril Horjak, Słowenia), Daniela Chmielewskiego (Polska) i Juraja Martikę (Słowacja), którzy stworzyli komiksowe inscenizacje tekstów dramatycznych. Powstały trzy powieści graficzne, a każda z nich jest dostępna w języku słoweńskim, polskim i słowackim. Pomysł na tak przystępne przedstawienie treści sztuki jest znakomity. Silvia Mria Petrovits, Art & History Magazine
- 2021
Laura Knight
- 224 stránek
- 8 hodin čtení
A major survey of Dame Laura Knight, first female Royal Academician and popular British artist of the 20th century.Laura Knight (1877–1970) was one of the most famous and popular English artists of the twentieth century. She was the first woman to have a solo exhibition at the Royal Academy of Arts, in 1965. In the following decades her realist style of painting fell out of fashion and her work become largely overlooked. A new generation has rediscovered her work, finding a contemporary resonance in her depictions of women at work, of people from marginalized communities and her contributions as a war artist.This beautifully illustrated book, which accompanies a major exhibition at MK Gallery, provides an overview of Knight's illustrious from her training at Nottingham Art School at the age of 13 and her time in North Yorkshire and Cornwall, to her visits to traveller communities and a segregated American hospital. It also features her circus, ballet and theatre scenes, paintings of women during the war and her late paintings of nature.The selection of over 160 works combines celebrated paintings with less known graphic and design works, including ceramics, jewellery and costumes that reflect the artist's enduring interest in the everyday activities of people from all walks of life.
- 2017
Ubu králem / Ubu spoutaný
- 144 stránek
- 6 hodin čtení
Divadelní hra Alfreda Jarryho Ubu králem, je považovaná za předchůdce absurdního dramatu, dada a surrealismu. Vznikla v roce 1885 jako studentská recese na gymnáziu v Rennes, utahující si z učitele fyziky Hébérta (vyslovovaného ébé, odtud ubu). V roce 1888 studenti uvedli ve svém loutkovém divadle frašku Poláci. Jarry hru později výrazně přepracoval a v roce 1896 proběhla skandální premiéra v divadle Théâtre de l´Ouvre v Paříži. Hlavním hrdinou je fiktivní polský tyran, který se zmocnil trůnu vraždou legitimního krále a nakonec byl vyhnán ze země. Jarry později dopsal ke hře řadu pokračování, jedním z nich je i hra Ubu spoutaný. Vychází v edici D jako 127. svazek.
- 2016
foliopus classiques: Ubu roi
Texte intégral - Dossier par Françoise Spiess - Lecture d'image par Pierre-Olivier Douphis
- 176 stránek
- 7 hodin čtení
Le 9 décembre 1896, un jeune homme crée le scandale en faisant jouer au théâtre de l’Œuvre une farce truculente : Ubu roi. « Merdre ! » Sitôt le premier mot lâché, la salle siffle, hue, rit, proteste : le public est insulté, les conventions théâtrales sont bousculées, le grotesque s’introduit dans le théâtre d’avant-garde. En mettant en scène les tribulations du Père Ubu – personnage cynique et ordurier, prêt à tout pour s’accaparer le pouvoir –, Jarry donne naissance à un véritable mythe. Blague de potache témoignant de l’inventivité d’un lycéen rennais ou « pamphlet philosophico-politique à gueule effrontée », selon le mot d’un journaliste d’alors, Ubu roi est d’abord un feu d’artifice verbal qui, plus d’un siècle après sa création, n’a rien perdu de sa saveur. Dossier : 1. De l’école au théâtre 2. Jarry et la réforme théâtrale : articles, lettres et manifestes 3. Ubu roi : un désastreux triomphe 4. Fortune de l’œuvre : mises en scène et illustrations.
- 2011
Ubu roi - Texte intégral - En accord avec les textes et méthodes du programme
- 160 stránek
- 6 hodin čtení
Merdre ! C'est sur ce juron provocant et inattendu que s'ouvre Ubu roi , dont la premiere representation publique, en 1896, fait scandale. L'histoire de ce dictateur bouffon, devenu roi a la place du roi avec pour toute ambition de s'empiffrer et de s'enrichir, ne ressemble en effet a rien de connu. Parodiant Shakespeare et le drame historique, meprisant toutes les conventions theatrales, Jarry cree en Ubu un personnage inclassable, caricature de l'homme de pouvoir et symbole de la betise humaine... dont on ne sait trop s'il faut rire ou pleurer.
- 2005
« Tout est dans Faustroll, affrmait Boris Vian, y compris la manière de cuire un mouton vivant jusqu’à la halte du cuit-à-point». Le Faustroll est le maître-livre d’Alfred Jarry. Au cours de sa navigation sur terre ferme, le savant docteur révèle au singe Bosse-de-Nage « qui ne savait de parole humaine que ha ha », à l’huissier Panmuphle qui consigne tout par écrit et au lecteur les plus singulières quintessences de la littérature, de l’art et de la science de son temps (l’ouvrage fut écrit en 1897-1898) et définit la Pataphysique, « science des solutions imaginaires » qui culmine dans le calcul de la surface de Dieu. Ainsi la Pataphysique, née avec Ubu parmi les garnements du lycée de Rennes, atteint-elle une dimension ubuniverselle. Fondée sur les deux manuscrits existants, révisée et mise à jour, cette édition propose un riche commentaire, avec documents illustrés, éclairant aussi bien les allusions à la vie littéraire de l’époque que la langue somptueuse de Jarry et ses emprunts à Rabelais ou aux grands scienti?ques, qu’il lisait assidûment. « Société de recherches savantes et inutiles », le Collège de Pataphysique, institué en 1948, a réuni ou réunit encore des esprits aussi originaux que Raymond Queneau, Marcel Duchamp, Ionesco ou Arrabal, mais aussi des érudits hors norme qui, entre autres, ont fondé les études jarryques.
- 2004
„Zatrubte prdelí v tubu, ať žije náš otec Ubu!“ A také nové vydání všech čtyř her, jejichž hrdinou je tento slavný pravzor tyranie. Ponoukán matkou Ubu, zabije otec Ubu polského krále a takřka se zmocní polské koruny. Na cestě za bohatstvím a mocí masakruje vše, co mu přijde do cesty, aniž by v tom viděl něco zlého.Hra Ubu králem byla poprvé veřejně uvedena v roce 1896 v Paříži a sklidila velmi rozporuplné reakce: část diváků byla pohoršena sprostými slovy a obscénními gesty, jiní se hurónsky smáli a plácali do kolen. Král Ubu je dodnes stálicí divadelních jevišť. Slavná divadelní hra Ubu králem je považována za typický příklad absurdního dramatu. Ironie, sarkasmus, žádné zábrany, snaha šokovat, vulgárnost, absolutní porušení řádu a pravidel, to jsou jen některé definice této hry. Jarry svou hrou šokuje celý svět, svým jedinečným vyjádřením se však snaží upozornit na nebezpečí hlouposti a stádnosti a kritizuje soudobý svět společnosti. Ač kniha vyšla již v roce 1885, i dnes nám má co říct. Ve společném vydání vychází všechny čtyři hry s hlavní postavou krále Ubu.
- 2001
Méně známá próza tvůrce Otce Ubu tentokrát vypráví o vojenské zkušenosti autora. Text, nepostrádající humornou nadsázku, přechází z filozofického pojednání do básně i dramatu.




