Knihobot

Michael Baxandall

    18. srpen 1933 – 12. srpen 2008

    Umělecký historik, který vyvinul teorii „period eye“. Působil jako kurátor ve Victoria and Albert Museum v Londýně a zároveň vyučoval na Warburg Institute a Kalifornské univerzitě. Jeho práce se soustředila na to, jak diváci v různých historických obdobích vnímali vizuální umění.

    Michael Baxandall
    Shadows and Enlightenment
    A Grasp of Kaspar
    Painting and Experience in Fifteenth-Century Italy
    Patterns of Intention
    Stíny a světlo
    Inteligence obrazu a jazyk dějin umění – Výbor z textů
    • 2021

      Die deutsche Bildschnitzerei, besonders im süddeutschen Raum, nutzt Lindenholz und zeigt sich in beeindruckenden Schnitzaltären. Das Buch von Baxandall bietet Einblicke in die Entstehungsbedingungen dieser Kunstwerke und präsentiert die Werke großer Meister wie Tilman Riemenschneider und Veit Stoß mit reicher Bebilderung.

      Die Kunst der Bildschnitzer. Tilman Riemenschneider, Veit Stoß und ihre Zeitgenossen
    • 2019

      Výbor z textů významného britského historika umění, specialisty na italské renesanční umění. Úvodní studie Mileny Bartlové zkoumá přínos Michaela Baxandalla k euroamerickým dějinám umění i jeho oborovou recepci v České republice.

      Inteligence obrazu a jazyk dějin umění – Výbor z textů
    • 2010

      An unexpected, gripping and fiercely intelligent postwar thriller by one of Britain's leading cultural historians which will remind readers of John Buchan, Erskine Childers, and John le Carre .

      A Grasp of Kaspar
    • 1998

      Stíny jsou mezery ve světle. Neustále je vidíme, někdy si jich všímáme, ale jejich role v našem vizuálním vnímání světa je záhadná. V této knize rozebírá vynikající historik umění Michael Baxandall stíny a vizuální poznání, které nám přinášejí, přičemž čerpá ze současné kognitivní vědy, z teorií vizuálního vnímání osmnáctého století a dějin umění. Baxandall nejprve popisuje fyzikální podstatu a různé druhy stínů. Pak nastiňuje debatu o úloze stínu ve vnímání tvaru, která probíhala v osmnáctém století. Následně podává přehled moderního výzkumu kognitivních vědců a odborníků zabývajících se strojovým viděním a ukazuje, jak je výzkum rozdělen v otázce, nakolik a jakými způsoby stíny vnímání tvaru napomáhají, nebo jsou mu na překážku. Poté autor přistupuje k výkladu o opomíjené epizodě teorie stínu, o pozorováních skupiny francouzských vědců a umělců z poloviny osmnáctého století zaměřených na stíny ve vztahu ke světlu a prostoru. Nakonec tyto různé světy stínů uvádí do vzájemných vztahů, věnuje se zvláštnímu problému malování stínu a analyzuje Chardinův obraz Kreslíř, v němž je malba stínu jak prostředkem, tak tématem. Kniha obsahuje dodatek podávající kontext a shrnutí stínového systému Leonarda da Vinci, který měl výrazný, avšak částečně latentní vliv na myšlení o stínech po pět století.

      Stíny a světlo
    • 1997

      Shadows and Enlightenment

      • 224 stránek
      • 8 hodin čtení

      In this book, an eminent art historian draws on contemporary cognitive science, eighteenth-century theories of visual perception, and art history to discuss shadows and the visual knowledge they can offer.

      Shadows and Enlightenment
    • 1992

      Patterns of Intention

      • 180 stránek
      • 7 hodin čtení
      4,1(131)Ohodnotit

      Defines and explains various concepts regarding the painter's intentions in order to provide a basis for understanding of a work of art

      Patterns of Intention
    • 1990
    • 1988

      An introduction to 15th century Italian painting and the social history behind it, arguing that the two are interlinked and that the conditions of the time helped fashion distinctive elements in the painter's style.

      Painting and Experience in Fifteenth-Century Italy
    • 1985

      Die großen Schnitzwerke von Tilman Riemenschneider und Veit Stoß, von Multscher, Erhard, Pacher und Leinberger zählen zu den Höhepunkten der deutschen Kunst. Sie gelten nicht nur als überragende Kunstleistungen. Wie kaum eine andere Kunstgattung spiegeln sie auch die deutsche Kultur- und Sozialgeschichte an der Wende vom 15. zum 16. Jahrhundert. Michael Baxandall erhielt für dieses Buch den Mitchell-Preis, die wohl begehrteste Auszeichnung auf dem Gebiet des Kunstbuchs.

      Die Kunst der Bildschnitzer
    • 1980