Knihobot

Karel Novotný

    17. leden 1954
    Člověk Edvard Beneš. Čtení o druhém prezidentovi
    Přeloučský román
    Člověk Edvard Beneš
    Za hranicemi tváře. Levinas a socialita
    O povaze jevů
    Relevance subjektivity: Tělo a duše z hlediska fenomenologie afektivity
    • Jednota těla a duše je ve filosofii Edmunda Husserla analyzována jako dvojí vtělení subjektu, inkarnace v těle prožívaném zevnitř, Leib, a inkorporace v těle vnímatelném v objektivním prostoru, tak jako jiná tělesa, Körper. A toto dvojí vtělení subjektivity, její dvojí tělesnost, Leib-Körperlichkeit, zůstává v posledku nevyzpytatelné nejen pro fenomenologickou analýzu, statickou i genetickou (první část, věnovaná Husserlovi), ale i pro etickou genezi subjektivity, k níž směřuje Emmanuel Levinas (druhá část): je to původní fakticita, z níž vychází i současný koncept oikologické filosofie Hanse Rainera Seppa (třetí část), fakticita, kterou je třeba brát v potaz, jde-li o to, přiblížit se záhadě oduševnění, zázračného spojení těla a duše, které funguje ve vztahu subjektivity k sobě, k druhým a ke světu.

      Relevance subjektivity: Tělo a duše z hlediska fenomenologie afektivity
    • Kniha je líčením příběhu fenomenologických diferencí týkajících se povahy jevů. A to, jak již název naznačuje, především v rámci nové francouzské fenomenologie. Autor detailně analyzuje fenomenologické koncepce Maurice Merleau-Pontyho, Michela Henryho, Emmanuela Lévinase, Marca Richira a Jean-Luca Mariona. Doplňkem knihy je, již dříve vydaná, antologie textů současné francouzské fenomenologie "Co je fenomén?" (Pavel Mervart, 2010).

      O povaze jevů
    • Předmětem tohoto mimořádného čísla Filosofického časopisu je Levinasovo pojetí sociality, kterou autoři neredukují na etický vztah k druhému, jak je Levinas běžně vykládán, ale snaží se ji chápat šířeji, také jako vztah erotický a politický. Etická odpovědnost, s níž je důraz Levinasovy filosofie spojován, je u něj neodmyslitelně spjata s obhajobou subjektivity, kterou Levinas vyzdvihuje v kritickém dialogu jak se svými učiteli, zakladateli fenomenologie, tak s tradicí evropské filosofie a se svými současníky.

      Za hranicemi tváře. Levinas a socialita
    • Člověk Edvard Beneš

      • 199 stránek
      • 7 hodin čtení
      4,2(7)Ohodnotit

      Civilní portrét Edvarda Beneše klade, na rozdíl od řady jeho monografií, důraz na jeho osobnostní a povahové vlastnosti. Autorská dvojice známých historiků čerpá ve své knize z pramenů, které mnoha jeho životopisům nebyly k dispozici. Kniha představuje Edvarda Beneše jako muže, který si po celý život chránil své soukromí, ale ve své podstatě nebyl zdaleka tak složitý a nespolečenský, jak se občas předkokládá laické veřejnosti.

      Člověk Edvard Beneš
    • Přeloučský román

      • 200 stránek
      • 7 hodin čtení
      4,0(2)Ohodnotit

      Román s podtitulem "totální brainwash" zcela autenticky zachycuje příznačnou atmosféru a radostně absurdní prostředí východočeské komunity (jakési druhé vlny undergroundu) na počátku osmdesátých let. Samizdatové vydání preferoval Egon Bondy, první oficiální vydání mělo značnou odezvu nejen u čtenářů, ale i u recenzentů v kontextu s "pelcovskými analogiemi". Nové vydání je obohaceno unikátní fotopřílohou.

      Přeloučský román
    • Podtitul: čtení o druhém prezidentovi Civilní portrét Edvarda Beneše klade, na rozdíl od řady jeho monografií, důraz na jeho osobnostní a povahové vlastnosti. Autorská dvojice známých historiků čerpá ve své knize z pramenů, které mnoha jeho životopisům nebyly k dispozici. Kniha představuje Edvarda Beneše jako muže, který si po celý život chránil své soukromí, ale ve své podstatě nebyl zdaleka tak složitý a nespolečenský, jak se občas předkládá laické veřejnosti.

      Člověk Edvard Beneš. Čtení o druhém prezidentovi
    • Druhá část prozaické prvotiny dvou autorů kryjících se pod pseudonymy. První část pod názvem Totální brainwash "šokovala Přelouč".

      Jáma (Přeloučský román II)
    • Deprese si nevybírá, ocitnout se v ní může každý. Co když však deprese není následkem, ale příčinou. Příčinou k putování v sobě sama. Co byste uvnitř našli? A chtělo by se vám hledat? Jenže jestli se vám chce nebo ne, se vlastně nikdo neptal. Marketér, konzultant, otec dvou dětí, kamarád, syn, partner. Karel. Potkalo ho to, stejně jako tisíce dalších. A měl možnost se tomu poddat, nebo ne. Vydal se jinou cestou. Cestou smíření se s tím, že je v pořádku nežít podle pravidel diktovaných společností, kde nemá místo nikdo, kdo se neustále neusmívá a nevykřikuje do světa, že se má skvěle. Smířil se s tím, že může být ostatním na obtíž, jaký je. Smířil se s tím, že změnit může paradoxně leda tak minulost. Smířil se s tím, že je v pořádku žít s neradostí. Karel pečlivě zapisoval. Aby už nikdy nezapomněl. Do jedné knihy. Růžové knihy. Nebudete se u ní usmívat, nebudete u ní ani plakat. Možná vás donutí se zamyslet, možná zastavit, možná pochopit. Je na vás, jak s Neradostí naložíte. Na pomezí beletrie, prózy a poezie se v ní míchají myšlenky, snové obrazy a výjevy z autorova života. V zádech deprese a smrt, před sebou druhá půlka života. Nemá účel, nemá smysl, každý si z ní odnese, co potřebuje. A tím může mít pro leckoho větší smysl než vypiplané happy endy. Knihu doplnilo patnáct umělců třiceti ilustrovanými pohlednicemi.

      Neradost
    • Hyrkánský princ Sesamus prochází životem v nezáviděníhodné roli mladšího prince. Přesto nikdy nedává najevo, že pomýšlí nějak vystoupit proti právům staršího bratra. Musovci jsou však panovnický rod jako každý ve své době, i o staletí později. Když jde o trůn, je jediný dobrý bratr, mrtvý bratr. Tuto zásadu pochopí v okamžiku, kdy se jeho chráněnec Conan zaplete do intriky, která je zcela určitě součástí boje o trůn. Má sedm dní na to, aby s jeho pomocí odvrátil zkázu, ženoucí se na něho samotného, ale i na lidi jemu blízké…

      Conan a sedm dní do úplňku