Fotografická monografie představuje dosud nepublikované fotografické dílo předčasně zesnulého autora. Ivan Lutterer s vysokou obrazovou kulturou zachycuje citlivě situace zcela všední, obyčejné, které jsou esencí českého bytí v té době. Jemné dotyky reality s o to větší výpovědní silou poodkrývají významy skryté v tom každodenním, v tom co je přehlížené, opomenuté, na okraji.
Helena Musilová Knihy







Velká monografie Joži Uprky vznikla za příležitosti stejnojmenné výstavy v Praze, kde se poprvé ve velkém rozsahu prezentovalo Uprkovo dílo. V knize naleznete jak dobové fotografie samotného umělce, jeho rodiny, přátel a významných malířských kolegů, tak převážnou část Uprkových děl. Na knize se podílela celá řada našich významných uměleckých teoretiků a autorit. Krásným způsobem dává kniha nahlédnout do zamilované Uprkovy oblasti a to Moravského Slovácka, které nebylo nikdy tak věrně a s láskou zachycené.
Vít Cimbura. Židle, hodiny, fotogramy/Chairs, Clocks, Photograms
- 88 stránek
- 4 hodiny čtení
František Kupka. Cesta k Amorfě. Kupkovy salony 1899-1913
- 213 stránek
- 8 hodin čtení
Katalog výstavy, jež sledovala cestu malíře Františka Kupky k abstraknímu umění. Připomenula sté výročí vystavení Kupkových abstraktních pláten na Podzimním salonu v Paříži roku 1912.
Tono Stano
- 113 stránek
- 4 hodiny čtení
Životopisná data, přehled výstav a zastoupení ve sbírkách.
Jan Kubíček patří k nejvýznamnějším představitelům české geometrické abstrakce. V jeho díle hrají nezastupitelnou roli také fotografie, které ale nejsou veřejnosti prozatím tolik známé. Sám umělec své fotografie příliš nevystavoval, důležité místo však měly na pozdějších retrospektivách jeho díla a vzbudily velkou pozornost nejen mezi sběrateli. Publikace je prvním ucelenějším shrnutím Kubíčkovy fotografické tvorby. V osmi cyklech ukazuje šíři jeho fotografické činnosti a dokládá pochopení specifik tohoto média i dlouhodobou lásku k němu.
Galerie hlavního města Prahy připravila dlouho očekávanou retrospektivní výstavu Jitky Svobodové, malířky, autorky kreseb a prostorových objektů, která patří mezi nejautentičtější výtvarnice domácího i světového umění. Od poloviny šedesátých let, kdy vstoupila na výtvarnou scénu, se systematicky věnuje prozkoumávání viděné reality, kterou jedinečným - a pro diváka často zneklidňujícím - způsobem převádí v osobitá umělecká díla. Jitka Svobodová začínala jako malířka abstrahujících krajin a přírodních živlů. V první polovině sedmdesátých let se rozhodla opustit malbu a věnovat se kresbě; skrze toto médium v plošných i prostorových realizacích zobrazovala jak předměty každodenního života, konstrukce a různé typy vazeb, tak jevy jako kouř či pohyb mořské hladiny. Ve své celoživotní tvorbě se dotkla základních otázek souvisejících jak se samotným tvořením, tak s procesem poznání. Výstava a katalog (průvodce výstavou) představují její tvorbu od dob studií na Akademii výtvarného umění, které ukončila v roce 1967, až po práce z roku 2023. Architektem výstavy byl Josef Pleskot, katalog je postaven na fotografiích z instalace, která ukazuje pozoruhodný dialog mezi oběma osobnostmi. Josef Pleskot je také autorem textu, ve kterém naznačuje svůj tvůrčí přístup. V katalogu je také, kromě textů kurátorky Heleny Musilové, původní esej filosofa Martina Nitscheho a filosofky Josefíny Formanové s názvem Zpola zavátá okna fenomenality: Jitka Svobodová jako filosofka, ve které nahlížejí na dílo Svobodové z hledisek myšlení, pohledu a prožívané skutečnosti. Jitka Svobodová vystudovala Akademii výtvarných umění v Praze (1961-1967 ateliér monumentální malby, 1973-1976 ateliér restaurování). Pracovala jako restaurátorka a výtvarnice ve svobodném povolání, po sametové revoluci byla v roce 1991 jmenována profesorkou na AVU a do roku 2012 zde vedla ateliér - školu kresby. Připravila řadu samostatných výstav v Česku i v zahraničí a zúčastnila se mnoha výstav kolektivních, její práce jsou zastoupeny ve významných veřejných i soukromých sbírkách. Editorka: Helena Musilová Texty: Helena Musilová, Martin Nitsche a Josefína Formanová, Josef Pleskot Fotografie: Matěj Bárta, Kateřina Fialová, Michal hančovský, Hana Špačková, archiv Jitky Svobodové Překlad do angličtiny: Jean Gaspard Páleníček