Ziauddin Sardar je autorem či editorem více než 40 knih, jehož dílo se pohybuje na pomezí islámských studií, vědy a kulturních vztahů. Jeho psaní zkoumá složité interakce mezi Východem a Západem, často se zaměřením na britskou asijskou zkušenost a na to, jak islám formuje moderní identitu. Sardar je známý svým skeptickým, ale pronikavým pohledem na náboženství a společnost, který čerpá z bohaté intelektuální tradice. Jeho práce vyzývá čtenáře k hlubšímu zamyšlení nad kulturními střety a možnostmi porozumění ve stále propojenějším světě.
Autor v krátkosti shrnuje základní postuláty Kuhnovy knihy "Struktura vědeckých revolucí", která se stala přelomem v pohledu na fenomén vědy. Pozitivistický přístup, který vědu chápal jako objektivní, nehodnotový způsob poznávání, se náhle mění a dochází ke snaze zařadit vědu a vědecké prostředí do kontextu konrétní společenské struktury.
Islám je jedno z největších světových náboženství, jež v průběhu bezmála 1500 let přispělo nepřehlédnutelným způsobem k rozvoji humanity. Toto náboženství, které vyznává přibližně pětina lidstva, je v západním světě vnímáno stále více jako fundamentalistické, bigotní a násilné, a je často spojováno s vlnou světového terorismu posledních let. Kniha Islám ukazuje odlehčenou, současně však fundovanou formou komiksu, že skutečné poselství tohoto světového náboženství je zmíněnému obrazu vzdáleno. Zpřístupňuje čtenáři dějiny islámu od působení proroka Muhammada až po rozvinutí tohoto náboženství v globální kulturní a politickou sílu dnešního světa. Seznamuje se základními myšlenkami koránu i islámského právního systému. Ukazuje také hledání současných muslimů jak žít dnes svou víru a ideály islámu v globalizovaném světě.
A groundbreaking, accessible and passionate journey to the spiritual home of Islam, from its religious roots and through the layers of its fascinating history to the place and symbol it is today
Kniha Černá kůže, bílé masky (Peau Noire, Masques Blancs, Éditions du Seuil, 1952) vychází jako první český překlad textu Frantze Fanona.
Frantz Fanon (1925-1961) patří mezi průkopníky post-koloniálních studií a kritické teorie. Jeho rodina žijící na Martiniku měla africko-indicko evropské kořeny. Fanon vystudoval psychiatrii, dále studoval také literaturu a filosofii, byl členem alžírské Fronty Národního Osvobození.
Černá kůže, bílé masky je základním dílem zabývajícím se dekolonizací poválečného třetího světa (zvláště Severní Africe kde žil, a kde se aktivně účastnil alžírského boje o nezávislost). Fanon sugestivním, ale někdy až lékařsky chladným způsobem rozebírá funkci rasy, národní a kulturní identity a koloniální nadřazenosti v sebeidentifikaci nových post-koloniálních zemích. Tato kniha je dodnes aktuální nejen jako historický pramen, ale pro postkomunistické státy otevírá v rovině národní imaginace možnost nahlédnout vlastní poválečnou minulost jako koloniální a posléze post-koloniální proces.
The book critically analyzes postmodernism through a non-Western lens, challenging its legitimacy and revealing its role in marginalizing non-Western realities. It systematically explores various domains, including philosophy, architecture, film, music, and new age religions, arguing that postmodernism undermines the aspirations of non-Western cultures rather than empowering them. Sardar's work invites readers to reconsider the impact of postmodern thought on global perspectives.
Writer and critic Ziauddin Sardar tells the stories of different
interpretations of Islam and argues for a critical version of a religion that
has a long and distinguished history.
Sardar travels to Asian communities throughout the UK to tell the history of Asians in Britain - from the arrival of the first Indian in 1614, to the young extremists in Walthamstow mosque in 2006. He interweaves throughout an illuminating account of his own life, describing his carefree childhood in Pakistan, his family's emigration to racist 1950s Britain, and his adulthood straddling two cultures. Along the way he asks: are arranged marriages a good thing? Does the term 'Asian' obscure more than it conveys? Do vindaloo and balti actually exist? And is multiculturalism an impossible dream?
Exploring diverse beliefs from around the globe, this new series from Granta Books presents engaging and insightful short volumes. Each book aims to make complex ideas accessible, inviting readers to understand various worldviews in a lively manner.
At the time when the view of Islam is so often distorted and simplistic, Desperately Seeking Paradise - self-mocking, frank and passionate - is essential reading