Kniha Saturn a melancholie je dnes již kultovním textem propojujícím dějiny umění, duchovní dějiny a dějiny kultury. Tato kniha, která se zrodila z tradice založené německým historikem umění Aby Warburgem, od svého prvního vydání v angličtině v roce 1964 hluboce ovlivnila chápání vzájemných vztahů mezi humanitními obory. Trojice autorů – Ryamond Klibansky, Erwin Panofsky a Fritz Saxl – zde překládá jedinečné zkoumání původu a vývoje filosofických a lékařských teorií, na nichž se zakládalo antické pojetí lidských temperamentů, a rozebírá jejich souvislosti s astrologickými a náboženskými představami. Sleduje také zobrazení melancholie v literatuře a umění až do 16. století a vrcholí přelomovou analýzou Dürerovy nejslavnější rytiny Melencolia I.České vydání vychází z nové, rozšířené anglické edice z roku 2019. Obsahuje mj. úvod Raymonda Klibanského k německému vydání z roku 1990 a další dodatky, jež objasňují složitý příběh vzniku této průkopnické knihy, která dodnes fascinuje další a další generace čtenářů.
Erwin Panofsky Pořadí knih
Erwin Panofsky byl německý historik umění, jehož akademická kariéra se téměř zcela odehrávala v USA po nástupu nacistického režimu. Jeho práce zůstává vysoce vlivná v moderním akademickém studiu ikonografie. Panofsky se zabýval uměním renesance a jeho vliv sahá až k moderním teoretikům vkusu.







- 2022
- 2015
Idea je prvním významným dílem Erwina Panofského, slavného historika umění, který se věnoval převážně ikonografii a ikonologii. Tato kniha vychází z přednáškového cyklu pořádaného E. Cassirerem na Warburg Institute v Londýně a zabývá se proměnami platónského pojmu „idea“ od antického umění až po Michelangela a Dürera. Mapuje hlavní milníky vývoje estetických teorií a na textech antických i renesančních teoretiků umění i umělců samotných ukazuje, jak se tento pojem postupně začal používat zcela proti Platónově původní intenci.
- 1981
Význam ve výtvarném umění
- 444 stránek
- 16 hodin čtení
Svazek otevírá Panofského úvaha o podstatě humanitních disciplín (dějin umění zvláště) a rozdílech mezi humanitním a přírodovědným bádáním. Následující texty se věnují mimo jiné ikonologické metodě, kterou Panofsky metodologicky propracoval a ukotvil, dějinám renesančního i středověkého umění, vztahu italské renesance ke středověké tradici či vztahu Albrechta Dürera k antické kultuře. Texty shromážděné v publikaci dokládají neobyčejnou erudici autora, pro nějž byl obor dějiny umění součástí širšího proudu humanistické kultury.