Věděli jste, že existuje Zádveří? A v něm spousta zvláštních, trochu strašidelných, ale vlastně i tak trochu legračních stvoření a bytostí? A že nejčastěji jsou k vidění na hřbitově (proto se také mají správně nazývat hřbitosti, ale to jen tak na okraj)? A právě tam se potkali Muřinoh (pravý a nefalšovaný hřbiťák) a Krchomilka (obyčejná, i když ne tak docela, holka z masa a kostí, která se ve skutečnosti jmenuje Johanka). Tedy až tak úplně se nepotkali, Muřinoh se zkrátka zjevil, a to kvůli Johance a její pasti a také troše zkyslého mléka. A jak to všechno bylo a co z toho jejich nenadálého přátelství vzešlo? To už si přečtěte sami, aneb bez práce nejsou příběhy, jak by vám jistě vysvětlil Muřinoh, hrdý znalec přísloví a rčení.
Milan Valenta Knihy







Psychopedie
- 443 stránek
- 16 hodin čtení
Poprvé v naší republice vyšla komplexně pojatá vysokoškolská učebnice, kterou je možné rovněž doporučit všem speciálním pedagogům v praxi. Psychopedie je jednou z nosných disciplín speciální pedagogiky. Učebnice je strukturována na část obecnou a metodickou. Obecná část se zabývá vymezením psychopedie, její terminologií, etiologií mentální retardace, osobností jedince s mentálním postižením či jinou duševní poruchou, psychopedickou diagnostikou, historickým exkurzem do péče o duševně postižené, prevencí a integrací, edukačním systémem a ústavní péčí, alternativními a terapeutickými přístupy v péči o osoby s mentálním či jiným duševním postižením, alternativní a augmentativní komunikací. Metodická část je členěna na teorii výchovy a didaktiku osob s mentálním postižením (zejména s ohledem k potřebám základních škol praktických a speciálních). Součástí jsou vybrané předmětové metodiky (český jazyk, matematika, prvouka a věcné učení, jednotlivé výchovy včetně smyslové...). Učebnice je psaná moderní formou, jednotlivé kapitoly obsahují kromě vlastního didaktického textu odkazy na praxi, kazuistiky, marginálie zajímavostí, sumář a doporučenou literaturu. Užitečné jsou rovněž adresáře a různé kontakty.
Čertovské pohádky z hanácké metropole – Olomouce. Jen v málokteré pohádce má čert nakonec navrch. Ale nebývalo to tak vždycky. V dávných dobách bývaly pohádky drsnější, zrcadlil se v nich tehdejší svět. A takové jsou i tyhle pohádky, drsné a tajemné. Provedou vás po nejtajnějších zákoutích hanácké metropole i lidské duše. Občas vám z nich naskočí husí kůže. Občas se budete smát. A nakonec si možná potichu řeknete: „K čertu…“
Půďáci ze staré školy
- 117 stránek
- 5 hodin čtení
Kdo jsou půďáci? Dvě strašidýlka – Trámoš a Světlík, co obývají půdu staré školy a kamarádí se s copatou Johankou z parku. Johanka špatně slyší, a proto nosí za uchem naslouchadlo, a také je trošku pomalá, protože má nemocné srdíčko. V přízemí školy bydlí školník Kukrle. Aby mu samotnému nebylo smutno, obveseluje ho kocour Medřich, který tu a tam trápí školní myšku Ámosku, a všechny dohromady pak zlobí krysák Ruprecht. Jak se všichni v dobré míře porovnají a co dobrodružného zažijí, to se dozvíte v této knížce.
Hlavní koncept učebnice tvoří didaktizované příběhy propojené v seriál. Východiskem tohoto pojetí je poznání, že příběh má vyšší výchovnou hodnotu než pouhý didaktický text.
Kluby poetických sprosťáků
- 72 stránek
- 3 hodiny čtení
Hra je již zavedeným terapeutickým prostředkem, který pomáhá odžít a zpracovat situace, které člověk prožil, případně mu pomáhá připravit se na věci, které ho čekají. Terapeutická hra má, stejně jako další terapeutické nástroje, svá pravidla, indikace a kontraindikace, může být významným motivačním faktorem v práci s klientem a zároveň ji lze využít i při práci s klienty, kteří motivovaní nejsou, nebo je jejich motivace kolísavá.
Přehled speciální pedagogiky
- 272 stránek
- 10 hodin čtení
Praktická příručka provází čtenáře speciální pedagogikou, seznamuje s oborem jako takovým a provází jednotlivými dílčími obory. Čtenáři v ní naleznou základní přehled psychopedie, logopedie, surdopedie, tyflopedie, somatopedie a etopedie. Dále se mohou seznámit s konceptem speciálně-pedagogické péče o osoby ohrožené sociálně patologickými jevy a se speciálně-pedagogickou andragogikou a gerentogogikou. Nechybí přehled specifických oborů, jako jsou alternativní a augmentativní komunikace, bazální stimulace a Feursteinova metoda instrumentálního obohacování. Kniha je určena studentům speciální pedagogiky a zájemcům o toto studium. Prof. PaedDr. Milan Valenta, Ph.D., je editorem publikace. Působí jako profesor Ústavu speciálněpedagogických studií University Palackého v Olomouci. Věnuje se psychopedii a dramaterapii. V Portálu vyšla jeho kniha Dramaterapie a je spoluautorem publikace Zdravotní postižení a pomáhající profese. Spoluautory jsou prof. PaedDr. Libuše Ludíková, CSc., prof. PaedDr. et PhDr. Miloň Potměšil, Ph.D., doc. PaedDr. Jiří Langer, Ph.D., Mgr. Míla Hutyrová, Mgr. Renata Mlčáková, Mgr. Oldřich Muller, Ph.D., Mgr. Martin Dominik Polínek, Ph.D., a prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Eluljá : archetypální příběh z kolektivního nevědomí
- 63 stránek
- 3 hodiny čtení
Znevýhodněný žák
- 224 stránek
- 8 hodin čtení
Odborná publikace renomovaných autorů reaguje na významné legislavně-správní i metodické změny v našem školství a také na potřebu podpůrných opatření u dětí, které se potýkají při vzdělávání s různými potížemi a deficity, což může vést – mimo jiné – ke specifickým poruchám učení a chování. Kniha je přínosem nejen pro speciální pedagogy a psychology, ale především pro učitele mateřských škol a prvního stupně běžných škol, stejně jako pro studenty pedagogických oborů. Dozvědí se vše podstatné o dopadu tohoto typu postižení na vzdělávání dětí předškolního a mladšího školního věku a o jejich diagnostice a intervenci. Přidanou hodnotou knihy je diagnostická příloha, která je přehledně zpracovaná tak, aby podle ní mohli nejen poradenští pracovníci, ale i učitelé ohodnotit jednotlivé dílčí funkce (např. percepční, kognitivní nebo motorické), jejichž deficit může vést ke specifickým poruchám učení a chování. Tento materiál, standardizovaný na populaci českých žáků, nebyl dosud nikde publikován.



