Knihobot

Jan Průcha

    27. listopad 1934 – 12. červen 2021

    Jan Průcha (27. listopadu 1934 Praha – 12. června 2021) byl vysokoškolský pedagog, zakladatel České asociace pedagogického výzkumu, působící v mezinárodních vědeckých organizacích a redakčních radách odborných časopisů.

    Jan Průcha
    Vzdělávací systémy v zahraničí
    Psychologie učení
    Pedagogická encyklopedie
    Pedagogický slovník
    Interkulturní psychologie. Sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů
    Interkulturní psychologie
    • 2021

      Publikace si klade za cíl komplexně postihnout komplikovanou realitu vzdělávacího systému v USA a přiblížit ji českému čtenáři. Motivací k jejímu sepsání byl fakt, že v českém prostředí podobná publikace úplně chybí, respektive žádná podobná nebyla od listopadu 1989 sepsána. Mezi silné stránky publikace patří především snahu autora o ucelený pohled na vzdělávací systém, včetně vazby na širší sociální a kulturní kontext. Důležitá je i analýza toho, jakou ideologickou roli hraje ve vzdělávacím systému tzv. „americký sen“ a jak se ve vzdělávacím systému projevuje kulturně podmíněná vysoká míra individualismu.

      USA - školství a vzdělávání v kulturním kontextu
    • 2020

      Psychologie učení

      • 272 stránek
      • 10 hodin čtení
      5,0(2)Ohodnotit

      Fenomén učení hraje v životě všech lidí prvořadou roli – setkáváme se s ním od kolébky až do nejvyššího stáří. Kniha klade důraz nejen na klasické teoretické koncepce učení, ale i na aktuální problémy ve výchovně-vzdělávací praxi. Autor vychází ze současného názorového trendu v zahraniční psychologii a pedagogice, založeného na přesvědčení, že objasňování a ovlivňování veškerých edukačních procesů ve školním i jiném prostředí musí být podloženo důkazy. Proto je velká pozornost věnována výzkumům učení, jejich metodám a výsledkům, a to i těm, které jsou v českém prostředí málo známé nebo mohou být pro čtenáře jinak pozoruhodné. Kniha je určena studentům pedagogických a psychologických oborů, učitelům a výzkumným pracovníkům ve společenskovědní oblasti.

      Psychologie učení
    • 2019

      Odborné školství a odborné vzdělávání mají zásadní důležitost pro ekonomický a sociální rozvoj společnosti. Tato publikace u nás poprvé objasňuje odborné školství jako komplex různých vzdělávacích institucí, především na úrovni středního školství. Popisuje strukturu tohoto systému a jeho historický vývoj. Pozornost je zaměřena zejména na problémy fungování českého odborného vzdělávání na základě výzkumných zjištění. Kniha obsahuje také charakteristiky odborného školství a vzdělávání v zahraničí, a to ve Švédsku, Finsku, Dánsku, Německu a USA. Zachycuje rovněž výzkumnou infrastrukturu odborného vzdělávání v České republice, na Slovensku a v různých dalších zemích. V závěru jsou formulovány návrhy na to, co je nutno vybudovat či zlepšit v oblasti českého odborného vzdělávání.

      Odborné školství a odborné vzdělávání
    • 2017

      Ojedinělá publikace prof. Jana Průchy, významné postavy české pedagogiky, přináší encyklopedický přehled vzdělávacích systémů v 30 evropských zemích, Japonsku, Kanadě a USA. Text je přehledný, systematický a srozumitelný, což umožňuje čtenářům lépe porozumět různorodosti vzdělávacích přístupů v zahraničí. Autor vytvořil unikátní základ pro srovnání českého vzdělávacího systému s těmi zahraničními, přičemž zdůrazňuje, že hodnocení není jednoduché kvůli odlišnostem jednotlivých systémů. I když nelze jednoznačně určit, které země mají nejlepší vzdělávání, Česká republika se podle některých komparativních ukazatelů řadí mezi úspěšné systémy. Publikace je určena odborníkům, studentům pedagogiky, školství a sociálních věd, ale také širší veřejnosti se zájmem o vzdělávání. Je považována za jedinečný příspěvek k informacím o současných typech vzdělávacích systémů a trendech v Evropě a mimoevropských zemích. Čerpá z mezinárodních statistických a vědeckých zdrojů a navazuje na bohatou zkušenost autora.

      Vzdělávací systémy v zahraničí
    • 2016

      Autoři knihy jsou přesvědčeni, že pokud má mateřská škola dostát novým nárokům na vzdělávání dětí předškolního věku, musí se stát učící se organizací, která pro svůj rozvoj využívá jak vnitřní, tak vnější zdroje. Pro naplnění svých ambiciózních cílů se rozhodli využít svých zkušeností a prostřednictvím příkladů z praxe přiblížit ředitelům škol, případně dalším aktérům podílejícím se na předškolním vzdělávání, jak se více otevřít komunikaci s dalšími partnery a organizacemi, a tak dětem poskytovat smysluplné poznávání hodnot, na kterých stojí naše společnost. Publikace je základem pro moderní a dynamické vedení mateřských škol.

      Proměna mateřské školy v učící se organizaci
    • 2016

      Školní vzdělávání ve Finsku

      • 140 stránek
      • 5 hodin čtení
      4,7(3)Ohodnotit

      Kniha je pokračováním ediční řady o školním vzdělávání v evropských zemích, kterou od roku 2008 vydáváme. Finské školství je považováno za jedno z nejlepších na světě, což dokazují jeho úspěchy v mezinárodních měřeních vzdělávacích výsledků. V České republice je o finský model vysoký zájem, avšak dosud chyběl systematický popis finského vzdělávacího systému, který tato monografie přináší. Čtenáři je nejprve představen širší kontext finského vzdělávání, včetně stručného přehledu historie, současného politického a ekonomického systému. Zvláštní pozornost je věnována národní kultuře, mentalitě Finů a principům vzdělávací politiky. Popis systému pokrývá všechny jeho složky, od předškolního vzdělávání po vysokoškolské a vzdělávání dospělých. Specifickým rysem finského vzdělávání je vysoká míra inkluze žáků se zvláštními vzdělávacími potřebami. Kniha se také zaměřuje na přípravu učitelů, profesní záležitosti, vzdělávání etnických menšin a přistěhovalců. Novinkou je kapitola o pedagogickém výzkumu. Závěrečná kritická kapitola od finského experta Pertti Kansanena se zabývá současnými problémy ve finském školství. Publikace je cenným zdrojem poznatků a inspirací pro české učitele, ředitele škol a pracovníky ve vzdělávací politice.

      Školní vzdělávání ve Finsku
    • 2016

      Ojedinělá publikace prof. Jana Průchy pro všechny, kteří se zajímají o daný obor a jeho kontext a kteří chtějí být rovnocenným partnerem v diskuzi o předškolním vzdělávání. Objasňuje rané a předškolní vzdělávání v širším pohledu na životní etapu dětství. Propojuje teoretické poznatky z pedagogiky, psychologie, sociologie a dosavadní poznatky z oblasti pedagogické praxe, školské politiky a legislativy a citlivě analyzuje aktuální výzkumné poznatky.

      Předškolní dítě a svět vzdělávání – Přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků
    • 2015

      Popis vývoje oboru srovnávací pedagogika v zahraničí a u nás. Jakým úskalím musí obor čelit v českém prostředí a zda jsou některé zahraniční přístupy aplikovatelné u nás.

      Srovnávací pedagogika: Proměny a výzvy
    • 2015

      Mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Kam směřuje vzdělávání ve světě? Jaká je situace českého školství ve srovnání se zahraničním? Jakými metodami se dnes vzdělávací systémy objektivně porovnávají? Kniha odpovídá na tyto aktuální otázky a popisuje významné trendy, které určují podobu a výsledky vzdělávání v různých zemích od předškolního až po vysokoškolské. Na základě řady analýz autor nabízí hodnocení stavu českého školství ve srovnání se vzdělávacími systémy v zahraničí, především v zemích Evropské unie a členských státech OECD. Teoretický výklad je doplněn řadou příkladů a výsledků statistických výzkumů. Kniha je určena studentům pedagogických oborů, sociálních věd a ekonomie, učitelům a pracovníkům státní správy ve školství.

      Srovnávací pedagogika : mezinárodní komparace vzdělávacích systémů
    • 2015

      Česká vzdělanost

      • 208 stránek
      • 8 hodin čtení

      Monografie se zabývá fenoménem česká vzdělanost, který je sice často pojednáván v mediálních i odborných textech, ale zůstává nedefinován a neobjasněn. Autor vysvětluje, že fenomén vzdělanost má velmi komplikovanou povahu, jejímiž dílčími aspekty se zabývají některé vědecké disciplíny: historiografie, pedagogika, andragogika, demografie, sociologie, ekonomie, interkulturní psychologie. Každá z těchto disciplín poskytuje určitý pohled na problematiku vzdělanosti, ale dosud nedochází k syntéze poznatků. Text pracuje jak s teoretickými koncepcemi, tak využívá četné výzkumné poznatky. Výklad je podepřen ilustrativními rámci, v nichž jsou prezentovány podrobnosti doplňující výklad, a také dvěma případovými studiemi (o charakteru vzdělanosti v USA a ve Finsku). Text je určen jednak odborníkům ze sociálních, humanitních a pedagogických věd, studentům těchto oborů, ale i čtenářům z širší veřejnosti.

      Česká vzdělanost