Knihobot

Paulo Freire

    19. září 1921 – 2. květen 1997

    Paulo Freire byl jedním z nejvlivnějších pedagogických myslitelů pozdního 20. století, známý svou prací v oblasti vzdělávání dospělých a kritické pedagogiky. Jeho klíčovým přínosem bylo rozvíjení konceptu „konscientizace“, procesu, při kterém si studenti osvojují kritické vědomí o své realitě a omezujících silách, které na ně působí. Freire obhajoval vzdělávání jako akt kultury a svobody, v němž jsou studenti aktivními účastníky svého učení, na rozdíl od pasivního přijímání informací v rámci takzvaného „bankovního“ vzdělávání. Jeho myšlenky, zejména ty z díla „Pedagogika utlačovaných“, nadále inspirují pedagogy po celém světě k vytváření osvobozujícího vzdělávacího prostředí.

    Paulo Freire
    Pedagogy in Process
    Pedagogia do oprimido
    Ação Cultural para a Liberdade
    Pädagogik der Autonomie
    Pedagogy of Freedom
    Pedagogika utlačovaných
    • 2022

      Pedagogika utlačovaných rozvíjí teorii vzdělávání přizpůsobenou potřebám marginalizovaných a znevýhodněných v kapitalistické společnosti. Kniha spojuje pedagogickou a politickou filozofii, analyzuje útlak a nabízí teorii osvobození. Freire kritizuje tradiční vzdělávání, které udržuje sociální, politický a ekonomický status quo, z něhož profitují ti, kdo jsou u moci. Pro překonání endemického útlaku je nutné transformovat vzdělávání tak, aby inspirovalo utlačované k boji za osvobození. Nový přístup se zaměřuje na zvyšování kritického vědomí, dialog a spolupráci mezi učiteli a studenty, což má vést k větší humanizaci všech. Freire zdůrazňuje, že vzdělávání je vždy politické a může buď udržovat stávající řád, nebo ho transformovat. Teorie vzdělávání a revoluční akce, které Freire nabízí, jsou určeny radikálnímu publiku usilujícímu o osvobození od útlaku. Sám se tomuto boji věnoval, když vyučoval brazilské a chilské rolníky a dělníky, což vedlo k jeho věznění a patnáctiletému vyhnanství z Brazílie. Kniha, poprvé vydaná v roce 1968, byla přeložena do mnoha jazyků a je jednou z nejcitovanějších v oblasti sociálních věd.

      Pedagogika utlačovaných