Paulo Freire Životopis
19. září 1921 – 2. květen 1997
Paulo Freire byl jedním z nejvlivnějších pedagogických myslitelů pozdního 20. století, známý svou prací v oblasti vzdělávání dospělých a kritické pedagogiky. Jeho klíčovým přínosem bylo rozvíjení konceptu „konscientizace“, procesu, při kterém si studenti osvojují kritické vědomí o své realitě a omezujících silách, které na ně působí. Freire obhajoval vzdělávání jako akt kultury a svobody, v němž jsou studenti aktivními účastníky svého učení, na rozdíl od pasivního přijímání informací v rámci takzvaného „bankovního“ vzdělávání. Jeho myšlenky, zejména ty z díla „Pedagogika utlačovaných“, nadále inspirují pedagogy po celém světě k vytváření osvobozujícího vzdělávacího prostředí.







Paulo Reglus Neves Freire (19.9.1921 – 2.5.1997) byl brazilský pedagog a filozof, byl předním obhájcem tzv. kritické pedagogiky, nejvíce je znám svou knihou Pedagogika utlačovaných, která je považována za jeden ze základních textů kritického pedagogického hnutí.