Hrdinou tohoto románu je Turín, město šedivé a geometrické, zakládající si na své neokázalosti a civilnosti až k jakémusi snobství naruby. Před přivandrovalci z jihu se zdvořile a nenápadně uzavírá na sedm západů do ulity svého dialektu a předsudků. A tak se pátrání po vrahovi pochybného architekta Garrona mění pro Sicilce komisaře Santamariu v jakousi šachovou partii, kterou s pocitem rostoucí bezmocnosti svádí s neprůhledným „prostředím“. Kostra detektivky umožňuje autorům vylíčit v neobyčejně zábavné řadě karikujících obrázků místopis i živočichopis města, které jim přese všechno přirostlo k srdci. Snad proto s takovou jízlivostí a posměšnou vervou demaskují jeho falešné mýty, konvence a pokrytectví. Ruku v ruce se satirou společenskou jde literární parodie. Autoři si nevážně zahrávají se všemi ingredienty úspěšného čtiva větších či menších ambicí a přitom ani na okamžik neupouštějí od svého hlavního záměru vyprávět poutavý příběh. Výsledkem je román mimořádně přitažlivý jak pro svůj mnohoznačný obsah, tak pro rozmarnou lehkost podání.
Carlo Fruttero Knihy
19. září 1926 – 15. leden 2012
Tato autorská dvojice je pozoruhodná především svou redakční prací na sérii "Urania" v letech 1964 až 1985. Přestože jejich kurátorství bylo někdy kontroverzní, zanechali nesmazatelnou stopu v žánru science fiction. Jejich výběr a prezentace děl formovaly čtenářské vnímání a představili širokému publiku rozmanité světy a myšlenky.



Nedokončená kniha Charlese Dickense Záhada Edwina Drooda je jedním z nejtajuplnějších a nejdiskutovanějších děl anglické literatury. Autoři Fruttero a Lucentini předložili Droodův případ takovým kapacitám, jako jsou Hercule Poirot či Sherlock Holmes a nechali je bádat nad jeho rozluštěním. Kapitoly se střídají – původním Dickensovým příběhem se prolíná vyšetřování slavných detektivů a vede k neočekávanému konci…