Jak videohry zobrazují konec světa? Proč jsou tak populární simulátory chození? Jak gamifikujeme každodennost pomocí aplikací z rodu Pokémon Go? Jak se z masově hraných her jako Fortnite stal prostor pro virtuální koncerty a reklamu? Co nacházíme ve hrách, které se tak podobají práci a simulují nám zaměstnání kombajnisty nebo řidiče v dálkové kamionové dopravě? Proč jsou tak populární hry z druhé světové války? Poučený průvodce od Death Stranding a Pokémon GO přes Call of Duty a Dark Souls k League of Legends a Resident Evilu otevírá videohry novému čtení a odhaluje, že některé z nich mohou být třeba spalující společenskou kritikou jako ty největší romány. Na příkladech těch uměleckých i nejkomerčnějších her současnosti ukazuje, jak se staly médiem 21. století, které patří k životnímu stylu nejen nejmladších generací.
Ondřej Trhoň Knihy






Ekobytí
- 209 stránek
- 8 hodin čtení
Jak mluvit o klimatické krizi s těmi, kdo se o ekologii nezajímají? Timothy Morton místo hory dat a sloganů nabízí filozofickou cestu na hranice lidského a nelidského světa. A během ní máme šanci nejen zachránit planetu, ale taky objevit vlastní spřízněnost s přírodou okolo.Jak mluvit o klimatické krizi s těmi, kdo se o ekologii nezajímají? Timothy Morton místo hory dat a sloganů nabízí filozofickou cestu na hranice lidského a nelidského světa. A během ní máme šanci nejen zachránit planetu, ale taky objevit vlastní spřízněnost s přírodou okolo.Timothy Morton je britský*á filozof*ka, jehož*jíž práce stojí na pomezí současné postantropocentrické filozofie a environmentálních studií. Patří ke klíčovým postavám takzvané objektově orientované ontologie, která mimo jiné boří tradiční hranice mezi lidským a nelidským světem i hierarchie bytí. Jako profesor*ka dlouhodobě působí na Rice University v Texasu a kromě ekologie nebo filozofie píše o umění, populární kultuře a literatuře. Vydal*a přes 18 knih, z nichž vzešla řada vlivných konceptů – kromě hyperobjektů, které Morton řeší v této knize, třeba temná ekologie. Jeho*jí práce meandruje mezi akademickou filozofií a populární esejistikou, spolupracoval*a s Björk, Pharrellem Williamsem nebo Olafurem Eliassonem.Knihu přeložil Ondřej Trhoň a předmluvu napsal Pavel Turek.
Světu dnes vládnou proprietární algoritmy, tajná datová úložiště a neproniknutelné systémy. Jak se to odráží v umění? Nadim Samman v Poetice kódování analyzuje díla, která zdůrazňují skryté dimenze naší technologické krajiny. Na rozdíl od klamných tvrzení o nové kultuře transparentnosti a otevřenosti se tato díla zaměřují na černá místa, černé skříňky a černé díry, zatímco se pohybují na hranici mezi informovaným znepokojením a okultním sněním. Publikace Poetika kódování: Umění v technocénu, český překlad knihy Poetics of Encryption: Art and the Technocene, vychází u příležitosti otevření výstavy Poetics of Encryption v Galerii Rudolfinum.
Skrze tebe vidím sebe
- 263 stránek
- 10 hodin čtení
Vydáno u příležitosti výstavy Skrze tebe vidím sebe: Dialogy o portrétu konané od 12.2. do 15.5.2022 v zóně 8smička v Humpolci.