Knihobot

Lenka Šulová

    28. prosinec 1954
    Lenka Šulová
    Problémové dítě a hra
    Výchova k sexuálně reprodukčnímu zdraví
    Psychologie v perinatální péči
    Jak učit výchovu k manželství a rodičovství?
    Předškolní dítě a jeho svět. L'enfant d'âge préscolaire et son monde
    Bilingvismus a interkulturní komunikace
    • Bilingvismus a interkulturní komunikace

      • 125 stránek
      • 5 hodin čtení
      4,7(3)Ohodnotit

      Publikace Bilingvismus a interkulturní komunikace je určená především pro rodiče a učitele či vychovatele bilingvních dětí. Úvodem zmiňuje význam řeči obecně včetně charakteristických znaků řeči zaměřené na dítě" a popisuje detailně řečový vývoj bilingvních dětí. Obsáhle pojednává o bilingvismu jako takovém, jeho různých modifikacích a zdůrazňuje jeho vztah ke kognitivním schopnostem dítěte. Autoři se v publikaci snaží postihnout i širší témata týkající se bilingvního jedince a část textu pojednává o interkulturní komunikaci, komunikaci s cizincem, o neverbální komunikaci a schopnosti ji náležitě dekódovat. Součástí tohoto pojednání je interkulturní senzitivita obecně a výchova k ní. Publikace věnuje pozornost také formování sebepojetí a identifikaci obecně, zdůrazňuje však její formování především ve vztahu k bilingvní výchově. V této souvislosti je také zmíněna kulturní identita, hodnoty, normy a tradice, rodinné rituály a interkulturní partnerství. Je pojednáno o významu kulturního kontextu, ve kterém dítě žije a o emoční inteligenci. Publikace představuje různé typy bilingvních rodin a jejich výchovné strategie a seznamuje čtenáře s výzkumem realizovaným s česko-německými bilingvními rodinami. V závěru knihy autoři předkládají několik doporučení pro úspěšnou bilingvní výchovu.

      Bilingvismus a interkulturní komunikace
    • Monografie o vývojové psychologii dítěte v předškolním věku završuje desetiletou spolupráci katedry psychologie FF UK a skupiny dětských psychologů z Univerzity Le Mirail v Toulouse. Význam personálních vztahů pro dítě je popsán ve dvou odlišných věkových etapách 0?3 roky a 3?6 let. Autoři mapují vliv rodiny, vrstevnické skupiny a institucí na dítě, podrobně analyzují rozvoj jeho řeči. Studie rovněž zkoumají jak dítě řeší problémy, učí se vyrovnávat s novými životními nároky (netradiční je např. zařazení vývoje ?pojetí smrti? v předškolním věku). Texty jsou prezentovány vždy v českém i francouzském jazyce. Publikace je podnětná dvěma hledisky, vycházejícími z odlišné historie i celkového sociokulturního rámce vývoje dítěte v současné Francii a České republice.

      Předškolní dítě a jeho svět. L'enfant d'âge préscolaire et son monde
    • Autorka svou knížkou pomáhá vyučujícím, kteří stojí před problémem učit sexuální výchovu k manželství a rodičovství na školách. V knize zpracovává řadu témat široce zaměřených na rodinu, partnerské vztahy, vývoj člověka a jeho zařazení do společnosti, na vztahy mezi vrstevníky, problematiku handicapovaných dětí ve skupině, na otázky abúzu drog, AIDS, pohlavních chorob atd. Autorka volila témata a přístup adekvátně věku posluchačů (tedy 6 – 15 let). Lze je ale přizpůsobit i pro výuku na středních školách a učilištích. Vedle samotných odborných informací kniha poskytuje cenné metodické návody, jak témata učit. Autorka využila především principu vlastního prožitku, zkušeností a názornosti, a zdůraznila dlouhodobost a komplexnost výchovy. Publikaci doplňuje seznam odborných videopomůcek i bohatý seznam literatury. Využití publikace: pro začínající i zkušené lektory, kteří takovouto výchovně-vzdělávací činnost ve školách, klubech či jinde vykonávají, pro pedagogické pracovníky základních i středních škol, pro pedagogické pracovníky, kteří pracují s dětmi školního věku (dětské domovy aj.).

      Jak učit výchovu k manželství a rodičovství?
    • Psychologie v perinatální péči

      • 208 stránek
      • 8 hodin čtení
      4,5(2)Ohodnotit

      Monografie přináší interdisciplinární pohled na péči o ženu během porodu a poporodního období. Zaměřuje se na náročné situace a praktická doporučení, což ji činí užitečnou pomůckou pro gynekology-porodníky, neonatology, porodní asistentky a zdravotní sestry. Kniha je určena pro klinickou praxi a pre- a postgraduální přípravu zdravotníků, ale je vhodná i pro psychology, psychiatry, duly a nastávající rodiče. Text je rozdělen do 11 kapitol. Úvod shrnuje základní pravidla komunikace s rodičkou a nedělkou, přičemž klade důraz na komunikaci v náročných situacích. Následují kapitoly zaměřené na psychologické aspekty porodní bolesti a operačních porodů. Obsáhlá kapitola se věnuje poporodním psychickým poruchám a obsahuje doporučení pro diagnostiku a terapii těchto poruch pro lékaře-nepsychiatry, včetně indikací pro předání pacientky do péče psychiatra. Dále jsou zde tři kapitoly o krizových situacích týkajících se matky a novorozence, včetně péče o drogově závislé matky a předčasně narozené děti. Blok končí kapitolou o perinatální ztrátě, která obsahuje praktická doporučení a informační leták pro rodiče. Následující kapitoly se zaměřují na psychologickou problematiku v perinatologii, včetně syndromu vyhoření a supervize v péči. Kniha končí kapitolou o právních otázkách v perinatologii.

      Psychologie v perinatální péči
    • Sexuální výchova v České republice se opírá o funkci veřejného školství. Školy využívají vlastních vyučujících nebo externích spolupracovníků. Informace podávané studentům externími organizacemi však mohou být často ovlivněny ne zcela průhlednými ideologickými či farmakoekonomickými zájmy – je tedy jednoznačně vhodnější, aby se výuce věnovali pedagogičtí pracovníci. V minulých letech vzniklo několik pomocných textů k této výuce, ale jejich rozsah je nedostatečný. Většinou se věnují technice výuky, ale nepodávají dostatečně široké informace. V projektu učebního textu spojujeme pod vedením specialistky na sexuální výchovu doc. Šulové, která je v této oblasti konzultantem Ministerstva školství, specialisty z různých oblastí k vzniku kompendia informací potřebných pro sexuální výchovu.

      Výchova k sexuálně reprodukčnímu zdraví
    • Vstup do školy

      • 120 stránek
      • 5 hodin čtení

      Publikace pojednává o školní zralosti a školní připravenosti předškolního dítěte. Vymezuje úlohu rodiny a mateřské školy při rozvoji jeho schopností. Uvádí důležité informace o návaznostech mezi předškolním a školním vzděláváním. Kromě legislativy týkající se zápisu a nástupu dítěte do první třídy publikace obsahuje také řadu případových rozborů příkladů z praxe včetně obrazových příloh. (školní zralost)

      Vstup do školy
    • Publikace je určena těm, kteří se zajímají o interkulturní psychologii a chtějí se dozvědět něco více o interkulturní senzitivitě. Je určena i těm, kteří se chystají na delší pobyt v zahraničí a zamýšlejí obohatit své poznatky např. o interkulturní komunikaci či konfliktech. Je určena i jako příručka pro trenéry výcviků, kteří pracují s interkulturní skupinou či se zabývají interkulturní problematikou. Proto, aby byl člověk v dnešní době úspěšný, měl by být tzv. interkulturně senzitivní. Člověk by měl disponovat kompetencemi, které by mu napomohly orientovat se a prosadit se v dnešní kulturně různorodé společnosti. Interkulturní kompetence lze chápat jako složitý souhrn schopností a dovedností, do kterých se promítají osobnostní předpoklady (např. sebereflexe, empatie, kulturní citlivost, zvídavost, tolerování odlišnosti, sebedůvěra a snížená míry úzkostlivosti, zkušenost) a které vedou k tomu, že člověk v interkulturní situaci obstojí. Publikace je členěna na teoretickou a praktickou část. V části teoretické se čtenář seznámí s jednotlivými kompetencemi a jejich širšími psychologickými souvislostmi.V praktické části je přehled výcvikových technik, které lze použít během výcviku interkulturních kompetencí.

      Interkulturní psychologie
    • Publikace „Význam domácí přípravy pro začínajícího školáka“ se snaží komplexně uchopit téma nástupu do školy a s tím spojených školních povinností (domácí příprava na školu), a to s respektem ke třem hlavním aktérům, jichž se to týká – tedy k začínajícím školákům, jejich rodičům a učitelům. Obsah publikace je však jednoznačně zaměřen na dítě a jeho zdravý psychický vývoj během nástupu do školy a prvních let školní docházky. Publikace je určena především rodičům i ostatním členům rodiny budoucích školáků, ale také rodičům dětí, které již do školy začaly chodit. Dobře poslouží také učitelům dětí prvního stupně i učitelům předškolních zařízení, kteří chtějí své svěřence pro školu dobře připravit. Užitečná může být pro všechny trenéry, lektory a vychovatele dětí, které zahájily nebo zahájí školní docházku. Je využitelná sociálními pracovníky či opatrovnickými soudci pro získání lepšího vhledu do náročné životní situace, kterou je počínající školní docházka pro dítě. Snad lze říci, že může být užitečným textem také pro psychologickou a pedagogickou obec, a to především pro studenty a pro dětské psychology či speciální pedagogy.

      Význam domácí přípravy pro začínajícího školáka