Jaromír Homolka Knihy







Gotika v západních Čechách : (1230-1530)
- 135 stránek
- 5 hodin čtení
Výstava konaná v rámci oslav 200 let Národní galerie v Praze.
Kniha 'Praha středověká. Praha národního probuzení. Praha našeho věku.' nabízí komplexní pohled na historický vývoj Prahy od středověku po současnost. První svazek se zaměřuje na středověké období, popisuje architekturu, kulturu a každodenní život v Praze, včetně významných událostí a osobností, které formovaly toto období. Druhý svazek se věnuje národnímu probuzení, kdy se Praha stala centrem českého kulturního a politického života v 19. století. Zde jsou analyzovány klíčové postavy a hnutí, které přispěly k rozvoji českého národního vědomí. Třetí svazek se zaměřuje na moderní éru, zkoumá proměny města v 20. a 21. století, včetně vlivu historických událostí, jako jsou války a politické změny, na život v Praze. Kniha je bohatě ilustrována a obsahuje množství historických dokumentů, které doplňují text a poskytují čtenářům hlubší porozumění vývoji města. Celkově tato edice představuje důležitý příspěvek k poznání pražské historie a kultury.
Dohady a jistoty
Výbor studií a článků
Publikace, vycházející u příležitosti 80. narozenin jednoho z našich nejvýznačnějších teoretiků a historiků umění, je uvedena třemi studiemi (V. Procházka: Osobnost; J. Homolka: Teoretik; J. Mašín: Historik umění), kteréhodnotí jeho život a dílo. Vlastní výbor je rozdělen do tří částí, z nichž první shrnuje teoretické úvahy, druhá s názvem Epochy a osobnosti ukazuje šíři uměleckohistorických zájmů V.V. Štecha a třetí přináší jeho vzpomínky naE. Muncha, E.A. Bourdella. J. Štursu, V.H. Brunnera a na Unionku.
Reprezentativní publikace o architektuře, sochařství, nástěnné a deskové malbě a knižním malířství českého pozdně gotického umění se soustřeďuje na dobu vlády Jagellonců. Prvořadý zájem věnuje stavbám a uměleckým dílům, jenž vznikala při královském dvoře, sídlech hlavních představitelů panské a patricijské vrstvy blízké dvoru. Výklad je doplněn mnoha reprodukcemi staveb a uměleckých děl.
Paměť sochařského portrétu
- 343 stránek
- 13 hodin čtení
Kniha má hlubší zázemí v Preclíkově tvorbě a celoživotní práci, vyrostla bezprostředně z práce vysokoškolského pedagoga: Preclík, jak známo, vyučoval sochařství na fakultě výtvarného umění v Brně, kterou spoluzakládal a byl v letech 1993-1996 jejím děkanem. Kořeny této knihy sahají do školy Preclíkova učitele Josefa Wagnera, který kladl veliký důraz na portrét. Kniha představuje Preclíka jako vyzrálého sochaře a spisovatele, v jeho bytostné odvaze klást si nové a neobvyklé úkoly a dobývat pro sebe nové oblasti a terény, vypráví o jeho odvaze, kterou osvědčil už na sklonku padesátých let, kdy vytvořil řadu podobizen členů české avantgardy. Jistě lze toto dílo chápat též jako sochařův návrat k portrétu, či spíše snad jako svědectví o neustálé přítomnosti portrétu v jeho tvorbě.



