Zkrácená verze učebnice Literatura pro 4. ročník středních škol vychází z původní učebnice, lépe však reflektuje hodinovou dotaci (66, resp. 99 hodin ročně) předmětu český jazyk zejména na středních odborných školách.
Zkrácená verze pracovního sešitu Literatura pro 3. ročník středních škol tvoří kompaktní celek s učebnicí. Prohlubuje znalosti o vývoji literární tvorby v daném období praktickou prací s literárním textem. Kopíruje strukturu zkrácené verze učebnice, což usnadňuje jeho použití
Učebnice je zpracována podle RVP pro střední odborné a gymnaziální vzdělávání, což umožňuje její využití na obou typech škol. Plynule navazuje na předchozí titul Literatura pro 3. ročník středních škol a uzavírá celou sadu Literatura pro střední školy. Čtvrtý díl obsahuje 5 tematických celků, v nichž se studenti seznámí se společensko-historickým pozadím, kulturou, uměním a literaturou, a končí v aktuální současnosti. Tím se studenti setkávají s autory a díly, která mohou znát, což zvyšuje jejich motivaci ke studiu a zájem o literaturu. Důležité je propojení literární historie druhé poloviny 20. století s dějinami a společensko-historickým pozadím, což je cílem všech dílů této sady. Na začátku každé kapitoly je dvoustrana novin, která přibližuje historické a společenské souvislosti doby. Třikrát je zařazena dvoustrana o vývoji českého divadla, poskytující informace o dramatické tvorbě a produkci od roku 1945 do současnosti. Učebnice také přináší přehled filmů vztahujících se k probíraným tématům, které studentům pomáhají lépe porozumět dané tematice.
Učebnice je zpracována podle RVP pro střední odborné a gymnaziální vzdělávání a lze ji použít na obou typech škol. Plynule navazuje na předchozí titul Literatura pro 3. ročník středních škol a uzavírá celou sadu Literatura pro střední školy. Čtvrtý díl obsahuje 5 tematických celků, které seznamují studenty se společensko-historickým pozadím, kulturou, uměním a literaturou až do současnosti. Studenti se setkávají s autory a díly, která znají ze svého okolí, což zvyšuje jejich motivaci ke studiu a zájem o literaturu.
Důležité je propojení literární historie druhé poloviny 20. století s dějinami a společenským kontextem, což je cílem všech dílů této sady. Na začátku každé kapitoly je dvoustrana novin, která přináší historické a společenské pozadí daného období. Dále jsou zařazeny tři dvoustrany o vývoji českého divadla od roku 1945, přinášející informace o dramatické tvorbě a divadelní produkci. Učebnice také obsahuje přehled filmů vztahujících se k probíraným tématům, které studentům pomáhají lépe porozumět obsahu.
Pracovní sešit tvoří kompaktní celek s učebnicí, neboť prohlubuje znalost vývoje literární tvorby v daném období, a to prostřednictvím praktické práce s literárním textem. Pracovní sešit kopíruje strukturu učebnice, což usnadňuje jeho použití.
Průvodce pro učitele k učebnicové sadě Literatura pro 3. ročník středních škol obsahuje podrobný popis všech částí učebnice i pracovního sešitu a náměty pro práci s učebnicovou sadou.