Knihobot

Jiří Rajlich

    17. prosinec 1964

    Jiří Rajlich (* 17. prosince 1964, Praha) je český historik se zaměřením na vojenské a letecké dějiny.

    Jiří Rajlich
    310. stíhací peruť
    Kočičí oči. Čs. noční stíhači v RAF 1940-1945
    Na nebi hrdého Albionu 1940 - část 1
    Na nebi sladké Francie
    Na nebi sladké Francie : válečný deník československých letců ve službách francouzského letectva 1939-1945
    Spitfire nad Evropou : československý stíhač Otto Smik a jeho doba
    • Otto Smik (1922-1944) byl nejúspěšnější československý stíhač druhé poloviny 2. světové války a jeho životní příběh je fascinující. Narodil se v Gruzii a po přestěhování do Československa se stal legendou na evropském nebi. Jeho cesta za vysněnou zbraní vedla přes Slovensko, Maďarsko, Jugoslávii, Řecko a Libanon do Francie a následně do Velké Británie, kde část svého leteckého výcviku absolvoval. Létal a bojoval nad Británií, Francií, Belgií, Nizozemskem a Německem. Po smrti byl pohřben v Nizozemsku, později v Belgii a nakonec našel místo posledního odpočinku na Slovensku. Jeho kariéra, i když krátká, byla ohromující; z obyčejného důstojnického sluhy se stal velitelem britské peruti, což je uznání, které dostali pouze tři českoslovenští letci. Bojoval na Spitfirech a stal se nejúspěšnějším československým stíhačem na tomto legendárním letounu. V historické tabulce čs. stíhacích es zaujímá pátou příčku v počtu sestřelených letadel a druhou v počtu ofenzivních operací. Provedl 263 operačních letů, z nichž 215 nad nepřátelským územím, a sestřelil 10 nepřátelských letadel. Jeho příběh, včetně jeho dramatického osudu, je zachycen v této bohatě vypravené knize, která obsahuje podrobné tabulky.

      Spitfire nad Evropou : československý stíhač Otto Smik a jeho doba
    • Válečný deník československých letců ve službách francouzského letectva 1939-1945. Dalším příspěvkem k poznání role československých letců na vojenských operacích západoevropských armád v době 2. světové války je první část monografie, jejímž námětem je podrobné zpracování osudů čs. letců sloužících v letecké složce francouzské armády. Kniha vznikla na základě vzpomínek účastníků leteckých vojenských operací, obsahuje velké množství dokumentárně cenných faktů a její podstatnou součástí je chronologie válečných událostí od března 1939 do června 1940 se zřetelem k akcím francouzského letectva.... celý text

      Na nebi sladké Francie : válečný deník československých letců ve službách francouzského letectva 1939-1945
    • Pohnutá historie československého letectva ve Francii v letech 1939-1940 dlouhou dobu stála tak trochu stranou tuzemského historického výzkumu. A to i přesto, že právě v období, kdy si nacistické Německo jen těžko uvěřitelným způsobem podmanilo bezmála celou západní Evropu, byla pozoruhodným způsobem založena tradice válečné proslulosti československých letců. Po roce 1989, kdy padla ideologicky podmíněná tabu, se v popředí zájmu ocitla spíše problematika čs. letců ve Velké Británii v letech 1940-1945. Bylo to sice logické, ale vlastně šlo „jen“ o pokračování procesu zahájeného právě ve Francii, o jedny a tytéž letce, tedy o bezmála stoprocentní personální kontinuitu.

      Na nebi sladké Francie
    • Kniha je dalším svazkem série publikací o působení leteckých jednotek během druhé světové války. Tento svazek je věnován historii bojového nasazení 310. stíhací perutě RAF, nejúspěšnější československé stíhací jednotky za války. Dokument především podrobně mapuje všechna vzdušná utkání perutě, a to i ze strany německých protivníků, a představuje i významné piloty, kteří u jednotky sloužili. Bitva o Británii, sweepy nad okupovanou Evropou, Dippe, invaze a dálkové doprovody nad Německo, to vše byly významné válečné kampaně, které byly svědkem vítězství i pádů "třistadesítky".... celý text

      310. stíhací peruť
    • Na nebi hrdého Albionu 5. 1944

      • 750 stránek
      • 27 hodin čtení
      5,0(6)Ohodnotit

      Předposlední část ambiciózního projektu mapujícího činnost československých letců ve Velké Británii během druhé světové války se zaměřuje na rok 1944. Tento rok byl pro československé letce klíčový, zejména kvůli spojenecké invazi do Francie, na níž se podílely všechny čtyři československé perutě v rámci RAF. Tři stíhací perutě (č. 310, 312 a 313) byly přezbrojeny na moderní Spitfiry LF.Mk.IXC a tvořily 134. československé stíhací křídlo, které poskytovalo leteckou podporu operaci Overlord. Úspěšně plnily úkoly i při podpoře výsadkové operace Market-Garden v Nizozemsku, i když její celkový výsledek nebyl zcela pozitivní. 311. bombardovací peruť se zapojila do obrany invazní oblasti a později operovala v blízkosti Norska, kde dosáhla úspěchů proti německým ponorkám. Historik, který projekt zpracovává, zachycuje všechny důležité události, organizační změny a operační činnost československých letců. Kalendárium obsahuje vítězství i ztráty, identifikuje protivníky a zahrnuje biografické črty významných letců, tabulky, bojová hlášení a vzpomínky pamětníků. Celkový dojem umocňuje čtyři sta dokumentárních fotografií a dobových dokumentů.

      Na nebi hrdého Albionu 5. 1944
    • Na nebi hrdého Albionu 7. část

      • 859 stránek
      • 31 hodin čtení
      5,0(6)Ohodnotit

      Téměř 1200 leteckých katastrof, havárií a poškození letecké techniky čs. letectva ve Velké Británii je podrobně zdokumentováno v této knize, která zahrnuje více než 1200 dobových fotografií a 300 úředních dokumentů. Autor, který na díle pracoval téměř čtvrt století, se snaží nejen doplnit seznamy padlých čs. letců, ale především posunout pohled na problematiku letectva na novou úroveň. Kniha se zaměřuje na všechny letecké mimořádné události, včetně katastrof, havárií a poškození techniky, a to i v případech, kdy došlo k zásahu nepřítele. Zahrnuje široké spektrum újmy na letecké technice a personálu, od mrtvých a nezvěstných po zraněné či nezraněné letce. Čtenáři zde naleznou nejen Hurricany a Spitfiry, na nichž čs. letci utrpěli většinu svých leteckých událostí, ale i méně běžné typy letadel, jako Beaufightery, Mosquity, Typhoony, Mustangy a další. Kniha tak nabízí komplexní přehled, který osvětluje historii a osudy československých letců ve Velké Británii.

      Na nebi hrdého Albionu 7. část
    • „Ja na frontě… išiel som na zteč! Vietě, čo je taká zteč! Automaty, gulomety, urá! Bili sme bolševikov, eh, čo hovorím, fašistov, a na to, či mame horúčku, sme někúkali!“ Tento známý výrok „pétépáckého“ majora Halušky odráží, jak česká veřejnost v předlistopadových dobách vnímala slovenskou válečnou minulost. Režimní historikové o slovenské armádě za 2. světové války, zejména na východní frontě, mlčeli nebo poskytovali zkreslené a ideologicky zatížené interpretace. Tato situace vedla k mnoha dohadům a k vytvoření mýtů a polopravd, které obklopovaly válečnou historii slovenského letectva. I přes to, že jde o elitní složku, její historie vyžaduje pozornost profesionálních historiků a badatelů. V posledních šestnácti letech bylo publikováno mnoho prací o slovenském letectvu, a to nejen ve slovenštině a češtině, ale také v angličtině, francouzštině, němčině, ruštině, polštině a dokonce i japonštině. Zatímco většina publikací se zaměřuje na obecné historické přehledy nebo fotografické materiály, životní příběhy významných slovenských letců, včetně těch, kteří se stali stíhacími esy, zůstávají opomíjené. Tato kniha se zaměřuje právě na ně.

      Za Boha a národ
    • Stíhači nad Kanálem

      • 384 stránek
      • 14 hodin čtení
      4,8(17)Ohodnotit

      Tematika čs. letectva na západní frontě byla orgány minulého režimu často bagatelizována. Jen zřídkakdy byly po těchto letcích nazvány ulice ve městech a ve vesnicích, z nichž v letech 1939 a 1940 odcházeli vstříc krajně nejisté budoucnosti. A přece v dobách války tito mladí a odhodlaní muži prokázali své porobené vlasti tolik služeb jako snad nikdo jiný. Svědčí o tom nejen strohá statistická čísla počtu bojových letů, vítězství a ztrát, ale i politický dosah jejich činnosti po boku spojeneckých letectev . Jedním z příspěvků k osvětlení této činnosti je i tato kniha, která pojednává o bojové činnosti československých stíhačů v řadách RAF. Svým obsahem se soustřeďuje především na okolnosti vzniku a vlastní operační činnost čs. stíhacího wingu v letech 1942-1945, vyšší čs.letecké jednotky, složené ze všech tří čs.stíhacích perutí RAF. Některé z příloh jsou publikovány vůbec poprvé.

      Stíhači nad Kanálem